járművezetés

Jöhetnek a tesztismétlések? Radikális változást vezethet be az EU a sofőrökre vonatkozóan

2023.03.14.

Az Európai Unióban, aki sikeresen jogosítványt szerzett, azt gondolná, hogy élete végéig sofőr lesz. Egy újítás viszont véget vethet ennek – írja a topky.sk nyomán a parameter.sk

Egy készülőben lévő EU-s módosítás szerint a közeljövőben új szabályok vonatkozhatnak az idősebb sofőrökre. Ha valaki meg szeretné tartani motorgépjárműre érvényes jogosítványát 70 év felett is, annak meg kell majd ismételnie bizonyos teszteket. A módosítás célja, hogy növeljék a biztonságot az utakon.

Illusztráció. Forrás: NÚSZ

Ez azt jelentené, hogy 70 év felett minenkinek igazolnia kellene, hogy életkorához képest alkalmas motorgépjárművek vezetésére. Az EU azt szeretné elérni, hogy 2050-re egy halálos baleset se történjen a közutakon. A terv szerint 2030-ra a felére csökkentenék a halálos balesetek számát, ami egy év leforgása alatt kevesebb mint 10 ezer ilyen típusú elhalálozást jelent. A Bild szerint 2022-ben 20 600-an vesztették életüket az európai utakon. Egyelőre nem tisztázott, hogyan is néznének ki az idős sofőröket érintő tesztelések, vélhetően minden ország saját maga hoz majd döntést a kérdést illetően.

Szlovákiában az érvényes előírások szerint a 65 év feletti személyek ötévente kötelesek orvosi kivizsgáláson átesni. Németországban a hivatalok közúti baleset után is kötelezhetik a sofőrt alkalmatossági tesztet végeztetni, és csak ennek elvégzését követően vehetik el tőle a jogosítványát. Dániában a 75 év feletti személyeknek orvosi igazolást kell felmutatniuk, 80 év felett pedig minden évben kérvényt kell benyújtani. Spanyolországban 65 év felett ötévente meg kell újítani a jogosítványt, Nagy-Britanniában pedig 70 év felett háromévente, de a kérvényben még fel kell tüntetni minden egészségügyi problémát. Olaszországban a legszigorúbbak a szabályok: a jogosítványt már 50 év felett ötévente meg kell újítani. A 70 éven felülieknek ezt háromévente, a 80 éven felülieknek pedig kétévente kell elvégezniük.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.04.01
A címvédő kétszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2023.04.01
Izraelben az utóbbi nyolc évben több, mint egymillióval nőtt a gépkocsik száma. A kis ország útjai....
2023.04.01
Február vége óta az Euroleasing a Renault, Dacia és Alpine márkák kizárólagos hazai finanszírozási....
2023.04.01
Rekordra, 52 322 forintra emelkedett a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) átlagdíja....
2023.03.31
Az európai autópiac bizonyos szempontból egy nagy halmaz, hasonló piacokkal. Viszont ha közelebbről....
2023.03.31
A japán BestCarWeb internetes autós magazin információi szerint zéró emissziós sportautóvá alakul a....
2023.03.31
A konténerszállító hajókon és kompokon a tüzeket CO2-gázzal oltják el. Ha egy elektromos autó....
2023.03.31
A Budapesti Autósok olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette március 28-án, 8:15-kor azt a....
2023.03.31
Az idei 2022/2023. évi Autós Szakmák Tanulmányi Versenyének döntőjét az Automobil és Tuning Show....
2023.03.31
Az Egyesült Királyságban 69 ezer 707 autót gyártottak februárban, 13,1 százalékkal többet az egy....