kei autók

Jó reggelt, Európa, jó reggel autóvilág!

2023.12.24.

„Akkor mi a baj, kérdezte fia az olajsejket? Nem elég drága!"

A nehéz időkről gyorsan megfeledkezünk, pedig a SUV-korszak előtt Európában is hódítottak a takarékos kisautók. Igaz, ahhoz háborút követő anyagínséges és üzemanyaghiányos korszak kellett.

Korabeli prospektusok, fotók illusztrálják az első békeévek autóépítési kultúráját, mely tele volt kényszermegoldásokkal: a fémhiány favázakat, műanyagkarosszériákat, a parkolóhely-hiány egzotikumokat szült, például szuper-miniket. Olyanokat, mint a kei-car, amiről kevesen tudják, hogy mit jelent, és milyen előírásoknak kell megfelelnie őshazájában.

A klasszikus minik az ötvenes években születtek, a németek és olaszok a második világháború befejezése után ontották a kisautókat, napjainkban viszont már alig vannak jelen ebben a kategóriában, ahogy a kínaiak és az amerikaiak sem.

Nem véletlenül, mert ebben a műfajban verhetetlenek a japánok. A recept nem titkos, mégsem sokan csinálnak kei-cart, aminek lényege a minimális méret és maximális térkihasználás.

Mostanság újra felmerült az ötlet, méghozzá nem is akármilyen márka vezetőjétől. Talán nem véletlenül, hiszen a Renault mindig is profi volt a kiskategóriában, legemlékezetesebb kampányai is ehhez kötődtek. Például az 1990-as, amiben a multimilliomos csemete autóra kér pénzt apjától, de mindhiába. Hiába bizonygatja, hogy a Clio erényeit, az emír hajthatatlan.

A fiú erre megkérdezi, hogy mi a baj, talán nem elég gyors, vagy nem elég biztonságos a Clio?

Erre így válaszol az olajsejk: Nem elég drága!

Valahogy így vagyunk az autóval, mely mindig is presztízs terméknek számított.

Erről nyilatkozott Luca de Meo, a Renault elnök-vezérigazgatója, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) soros elnöke, aki szerint egyre súlyosabb terheket raknak a brüsszeli döntéshozók a gyártókra. Az aktuális és jövőben életbe lépő jogszabályok már akkora súlyúak, hogy a Renault-csoport mérnökeinek 20-25 százaléka az előírások betartásán dolgozik.

Az autógyártóknak egyre összetettebb szabályozásokkal kell szembenézniük mind a kis- és nagy autók esetében, az ezeknek való megfelelés viszont növeli a járművek méretét, súlyát és persze gyártási költségeit is.

Luca de Meo: Az A- és B-szegmensű autók már nem nyereségesek, mert karácsonyfának öltöztetett autókat kell gyártani, miközben ugyanazok az elvárások a Clióval és egy kéttonnás autóval szemben. Az Autocar magazinnak adott interjújában japánokkal példálózott, de a kei car-okkal ellentétben nem a motor és az autó méretét, hanem az akkumulátor tömegét és nagyságát korlátozná. Így az új kategóriába tartozó járművek után kevesebb adót és alacsonyabb útdíjat kellene fizetni, valamint a parkolás is olcsóbb lenne velük, mint egy hagyományos autóval.

Az elektromos kei-kategória szabályozás segítene az autógyártóknak csökkenteni a CO2-terhelésüket a fosszilis tüzelésű, belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének 2035-ig történő megszüntetése előtt, ráadásul elérhető áron.

Luca De Meo nem csak vádol és álláspontokat véd, hanem megoldásokat is javasol, ami nem véletlen, hiszen éppen megtartották a Renault kei-koncepciójának, a villanyautó Twingo premierjét.

A költségcsökkentés a kedvező árat segítheti, nem véletlenül állt össze a Renault és a VW az olcsóbb elektromosautó projektre, melynek keretében a közösen fejlesztett és 2025-től gyártott Twingo-ID1-es párost 20 ezer euróért kínálnák, erről a német konszern vezérigazgatója, Oliver Blume is beszélt egy berlini konferencián.

Egykor még nem a zöld trend, hanem a helyhiány és túlzsúfoltság hatására kényszerítették, kényszerítik ma is a japánokat szuper-minikbe. Igaz, az emberiség átlagmagasságával nőttek a kei-carok is, vagy ahogy a japánok hívják, a kejdzsidosa besorolású minik.

A 75 éves kategóriában a járműveinek közterhe kisebb még a normál Swiftnél is: a legfeljebb négy személyes kei-autó éves adója négyezer forintnyi jen, ami tizede a normál kiskocsikénak. Ennél is fontosabb, hogy azok is megvehetik, akiknek nincs garázsuk, vagy igazolt parkolóhelyük, mert Tokióban és több más japán városban ez a rendszám megszerzésének feltétele.

Mert autót bármilyet lehet venni, vásárláskor csak a pénz a meghatározó, de a forgalomba helyezéshez, a közúti közlekedéshez, vagyis használathoz regisztrálni kell a járművet. Már ha valakinek nem elég a versenypálya, vagy nem kerti szobornak veszi az autót...

A garázs-, és parkolóhely-igazolás nélkül is vásárolható kei-car azért is előnyös, mert az alacsonyabb adó mellé jóval olcsóbb a biztosítása, ráadásul úthasználati kedvezményeket is élvez. A kategória paramétereit 1949 július 8-án foglalták törvénybe és az első szabályozás szerint a kejdzsidosa motorja akkoriban legfeljebb 150 köbcentiméteres, karosszériájának hossza pedig maximum 2,8 méter lehetett.

Két évvel később már több mint duplájára, 360 köbcentire emelték motorméret limitet, miközben a karosszéria hossza 3 méteres lehetett. Több lépcsőben 3,4 méterre nőtt a megengedett hosszúság, 1,48 méterre a szélesség, a hajtómű pedig már 660 köbcentis lehet, ám ennek teljesítménye turbóval sem haladhatja meg a 64 lóerőt.

Hazai pályáján a kei-car kategória legnépszerűbbje a Suzuki Spacia, mely rendelhető Mazda Flair Wagon jelvénnyel is, ez már orrmotoros és fronthajtású. Korábban a farmotor, vagy a középre elhelyezett erőforrás volt a divat. Napjainkban a személyautó és árúszállítóváltozatok mellett ismét egyre több a sportmodell, az idei év újdonsága a Daihatsu Copen utódnak szánt Osanpo.

A szabályok enyhültek, viszont a közlekedési dugók egyre nagyobbak, így a kei-carok töretlenül hódítanak, de leginkább csak Japánban. Igaz, a fantáziadús kreátorok semmitől sem riadnak vissza, van Porsche kasznis kei-car, és bármilyen modell rendelhető. A széria alapokra bármi építhető, így akinek van bőven pénze, rendelhet bármit, különösen népszerűek a kei-mikróbuszok, amikből létezik VW Bully változat is.

Európának a szuper-minik népszerűségéhez ismét háború kellett, az 1967-es közel keleti idején egekbe szöktek az üzemanyagárak, ráadásul olykor benzin sem volt a kutaknál, így még a német piacon is volt esélye a japánoknak, már csak azért is, mert az európai cégek leálltak a törpeautók gyártásával.

A német piacon az első japán exportmodell az 1967-ben bemutatott Honda N360-as alig volt erősebb a későbbi kis-polskinál, mindössze 550 kilogrammot nyomott és csak 4,5 liter benzint fogyasztott. Igaz, ahogy az arab országok olajbojkottjának megszűnésével megint lett elég benzin, ezért a Honda is változtatott exportstratégiáján. A következő transzportban már 600-as minik és S800-as sportkocsik érkeztek a hamburgi kikötőbe.

Az első japán autó 1967-ben érkezett Hamburgban, a piros Hondákat 7750 márkáért árulták a német piacon, ahol akkoriban ennyiért lehetett kapni egy 850-es Fiatot, a briteknél pedig Austin Mini áráért kínálták.

Háborúból sajnos több is dúl a világon, az autógyártók is egyre keményebben csatáznak egymással, törvényhozókkal és a harc egyik fronto sem könnyű.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.25
Holtszezonban miről is beszélgetnének az autóversenyek képes krónikásai? ..
2025.04.25
Az AutoWallis éves rendes közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság 2024. évi éves....
2025.04.25
Audi helyett, dobpergés, dramaturgiai szünet, nagybetűs AUDI néven debütál az ingolstadtiak kínai....
2025.04.25
Zala vámegyében 50 helyett 169 és 124 km/h-s sebességgel közlekedtek! - írja a police.hu.     ..
2025.04.25
Nem szegték a kínai autógyártók exportkedvét az európai uniós vámtarifák: lendületesen nő az öreg....
2025.04.25
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elhivatottságát egy különleges....
2025.04.25
Az Audi elérkezett egy mérföldkőhöz, és továbbra is ösztönzi a körforgásos gazdaság előbbre vitelét....
2025.04.25
A Széchenyi István Egyetem közel harminc hallgatója vett részt azon a nemzetközi rövid képzési....
2025.04.25
A jó idő beköszöntével a motoros szezon is kezdetét veszi, a hosszú téli pihenő után pedig....
2025.04.25
Az EZ-60-ra keresztelt autó a kínai piacon mutatkozik be, viszont más kontinenseken is debütálni....