karosszéria

Járműipari felépítményanyagok - A töréstesztek világában – 2. rész

2018.07.20.

A töréstesztek világában elnevezésű cikksorozat a járműbiztonság témakört hivatott körül járni. A passzív és az aktív biztonságtól kezdve a karosszéria-kialakítási módokon át a vezetési szokásokig következnek majd csemegék.

Örök kérdés a gyártók számára, hogy adott fémből mennyit és milyen formában tartalmazzon az adott járműnek a karosszériája. Az acél és az alumínium világpiaci árát és ennek néhány éves viszonylatban előre vett becslését felhasználják, amikor méretet, gyártási technológiát és biztonsági szintet határoznak meg (nyúlás, szakítószilárdság), de számít a rezgéselnyelő-képesség, a korrózióállóság és a hegeszthetőség/ragaszthatóság is (ötvözőmennyiség). Hiszen manapság hasonló alapanyaggal, de más technológiával jelentősen eltérő tulajdonságú acélszerkezeti elemek vagy komplett felépítmények születhetnek.

A karosszériagyártásban általában, a teljesség igénye nélkül az alábbi anyagokkal találkozhatunk: 3 mm-nél vékonyabb különleges mélyhúzható acéllemez, mikroötvözésű acélok, növelt szilárdságú acélok, alumínium öntvények, lemezek, sajtolt profilok; mátrix kompozitok, könnyűfém ötvözetek (alumínium és magnézium), valamint az egyre népszerűbb fémhabokról sem szabad megfeledkezni.

A járműipar biztonságtechnikai szempontból kitüntetett helyre emeli a nagyszilárdságú és kis ötvözőtartalmú acélokat (HSLA). A 300-800 Mpa-os szakítószilárdsági és 10-25%-os fajlagos nyúlási tartományba eső acéltípus jól alakítható és hegeszthető, a szilárdság mikroötvözéssel növelhető (titán és vanádium): ennek következtében homogén szövetszerkezetet kapunk a szemcsefinomítás eredményeként, hengerléssel párosítva.

A tény, hogy a Porsche és az Audi nemrég komoly párhuzamot vont a vezetéstámogató rendszerek és a karosszéria között, rávilágít arra, hogy utóbbi nagyon fontos szereppel bír a modelleknél. Ez főleg a vezetési dinamika területén igaz, hiszen összességében ebből merít élményeket a vásárló.

A két- és háromfázisú acélok 5-10%-kal jobb nyúlásúak, szakítószilárdságuk ugyanakkor meghaladja az 1000 Mpa-t. Itt már tekintélyes szerephez jut a kemény martenzit fázis, amelyhez a jó alakítás zálogaként is emlegetett bénit csatlakozik. Létezik kifejezetten martenzites acél, amely eléri az 1200 Mpa-os határt a szakítószilárdság terén, a törésnek kitett részek főszereplőjeként (ajtókeret-merevítés). A mangán-bór acélok kifejezetten komplex geometriújú, nagy igénybevételnek kitett alkatrészek esetében vagy biztonsági elemeknél használatosak (1650 MPa).

Az alumínium ötvözetei (réz, magnézium, cink) szintén fontos szerepet töltenek be a váz és a burkolóelemek terén. Az alapvetően kisebb szakítószilárdsági mutatót produkáló fém ötvözeteivel erősebé válik, kedvező arányt képez a szilárdság és a sűrűség terén.

A Genfi Autószalonon jártunk: A McLaren 720S az angol márka egyik legkomolyabb gépe, amelynél a motor (720 LE, 2,7 s) és az aerodinamika igen magas technológiai szintet képvisel, nem beszélve a második generációs karbon monocoque testről, amely immáron a tető gerincét és a motortartókat is magában foglalja. A P1 hiperautóból átemelt megoldásról beszélünk.

A kompozit anyagok egyre elterjedtebbek a járműgyártásban. Nemrég írtunk róla, hogy a sokak fejében berögzült szénszálas technológia széleskörű elterjedése azért még várat magára, de egy újabb lépést tettek kutató egyetemek a nagy szilárdságú (4500 Mpa, 10-20%-os nyúlás), ugyanakkor a dinamikus hatásoknak kevésbé ellenálló karbonszál konstruktőri népszerűsítésére. 60%-os költségcsökkentés így lehetséges: „Egy olyan alternatívát fejlesztettünk ki a PAN-alapú előanyag technológiához, amely körülbelül 60%-os prekurzor költségcsökkenést eredményez. Nagy vonalakban, ez az olcsó olvasztásos centrifugálásos folyamaton alapszik, speciális, olvasztható poliakrilonitril (PAN) kopolimereken, amelyet kifejezetten erre a célra fejlesztettünk ki” – magyarázta Johannes Ganster professzor, a német Fraunhofer Intézet munkatársa, a bipolimer-kutató részleg vezetője. „Amint szilárd állapotba hozhatók ezen kopolimerek, a költséghatékony prekurzor szálaik bedolgozhatók a karbonszálakba – éppen úgy, mint a hagyományos és megszokott esetben.”

Az intézet szerint számos gazdasági és ökológiai előnye van az olvasztásos tekercselésnek az oldószeres megoldáshoz képest. Nincsen szükség környezetkárosító oldószerek drága újrahasznosítására például, illetve ezek elhagyásával a tekercseléskor alkalmazott megforgatási sebesség az eredeti sokszorosa lehet a 100%-ban homogén anyagnak köszönhetően.

A prekurzor szálakat stabilizáló és karbonizáló folyamatoknak kell alávetni ahhoz, hogy karbonszálak válhassanak belőlük. Éppen ezért az olvasztva fonott szálaknak szilárd állapotba kell kerülniük. Amint az előstabilizálódás befejeződött, a többszálú fonalat folyamatosan hagyományos stabilizáló kemencébe továbbítják, ahol karbonizálódik egészen 1600 Celsius-fokos hőmérsékleten.

A műanyagmátrixú karosszéria további elemei az erősítő üveg és karbonszálak. Akár 40%-os nyúlásra is képesek kb. 3000 Mpa-os szakítószilárdság mellett, vagyis fajlagosan kedvezőbbek a tulajdonságaik – és persze az áruk is – a szénszálhoz képest. A bór és a szilícium is megjelenhet összetevőként.

Egy részlet korábbi írásunkból:

Az karbonszál erősítésű polimer (CRFP) hátsó panel képezi a legnagyobb egységét az Audi A8 utascellájának. A hossz-,oldal-,illetve nyíró irányú igénybevételek hatékony kezelésére 6-19 réteg épül egymásra. Az egyedülálló szálrétegek 50 mm széles szalagokból állnak. Érdekességük, hogy megkövetelt rostszög nélkül és minimális szálvágással illeszthetők egymásra. Az innovatív, direkt építő folyamat lehetővé teszi a hagyományos, teljes szálas lemezek gyártásához tartozó előkészítő lépés elhagyását. Szintén új fejlesztésű folyamat a rétegelt panel nedvesítése epoxigyantával, majd a pár perces utókezelés.

Az Audi A8 karosszériáját 58%-ban alkotja alumínium. A széleskörű hőkezelésnek köszönhetően jelentősen javult az öntött, extrudált vagy lemez alkotóelemek szakítószilárdsága, nevezetesen még 320 Mpa-os értékkel is találkozhatunk ezen a téren. A biztonsági szempontból kritikus részeken, különösen a küszöböknél, az A- és B oszlopok csatlakozó részeinél nagy szilárdságú acél teljesít szolgálatot. Az első energiaelnyelő zóna három nagyobb bugyra fontos eleme a passzív biztonságnak. Hab a tortán, hogy oldalról történő ütközés esetén 8 centivel emelkedik meg a karosszéria, hogy a küszöb - mint az ajtóknál erősebb elem - találkozzon az „idegen behatolóval”.

Végszóként, csupán néhány közismertebb anyagot és technológiát tekintettünk át nagy vonalakban ahhoz, hogy a felépítmények történelmi fejlődése után a cikksorozat második részében betekintést nyerjünk, jó eséllyel főleg miből épül fel a karosszéria autónkban. A különböző anyagok és az előállítási, illetve feldolgozó technológiák végeláthatatlan sorait elhagyva, a lényegre koncentráltunk, hogy a Töréstesztek világában című sorozat következő írásához kellő alapismerettel rendelkezzünk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....