szakképzés
– A járműfényezők képzése 2022. szeptemberében indult, ők voltak az első fecskék az államilag finanszírozott programban – mondja Katona Ferenc oktatásért felelős vezető. Megtudjuk, a felnőttképzést a Szegedi SZC Csonka János Technikummal közösen szervezik, a gyakorlati oktatásért Bodó András felel, aki több évtizede műveli vállalkozóként ezt a szakmát magas színvonalon.
A kép jobb oldalán Bodó András
A szakoktató egy régi álmát látja megvalósulni ebben a szakképzési együttműködésben. Már több évtizede akart egy fényező műhelybázist, erre vállalkozásának telephelyén azonban nem voltak meg a feltételek, ám itt, a Roncs Autó Kft. szegedi, városszéli autóbontójában minden lehetőség adott.
A hétfő és a kedd elméleti oktatásé, a szerda és csütörtök pedig a gyakorlaté, minden foglalkozás délután 4 órakor kezdődik. A képzéshez kifejezetten erre a célra, egy jól felszerelt, elméleti és gyakorlati oktatóközpont épült a Roncs Autó Kft. telephelyén, barnamezős beruházásban.
Az első csoportot az elmúlt év nyarán portálunk már meglátogatta, erről itt olvashatnak. A 2024 február második felében tartott gyakorlati vizsgára a szokásos újságírói lendülettel érkeztünk, ám kissé csalódnunk kellett, abba a helyiségbe be sem léphettünk, ahol a leendő járműfényezők számot adtak tudásukról.
A vizsga, ahova újságíró be nem léphetett
Mint Katona Ferenc képzési vezetőtől megtudtuk, nem ok nélkül való ez a szigorú szabálykövetés. – A Szegedi Regionális Vizsgaközponttal kötöttünk szerződést, ami azért volt célszerű, mert a gyakorlati képzést nem szétszórva kapták a hallgatók, hanem valamennyien a Roncs Autó tanműhelyében sajátították el a mesterséget. Így nem a Csonka, vagyis az elméleti képzőhely szerződött a gyakorlati vizsgára, hanem mi, ez volt a célszerű – mondja Katona Ferenc, hozzátéve, délelőtt voltak is kint ellenőrizni a SZEREVI-től.
A gyakorlati számonkérést interaktív elméleti vizsga előzte meg, amit a Csonka János szakközépiskolában tartottak. Azt együtt tudta megcsinálni a 18 fős csoport, a gyakorlati vizsgát azonban két napra szedték szét – mi az elsőn toppantunk be.
A legidősebb tanuló, a korelnök a 63 éves László Károly volt, úgy tűnik, ő tényleg a holtig tanulásban hisz. – Először autószerelő lettem, majd gépjármű technikus. Munka mellett, levelező tagozaton gépészmérnöki lettem a Zrínyin, az is autós szakirány volt, 50 évesen diplomáztam – mondja, hozzátéve, a párja dolgozik a Roncs Autónál, tőle tudta meg ez a lehetőséget. Így azután diplomás mérnökként letette a járműfényező szakmunkásvizsgát is.
Katona Róbert, Bodó András és Léber Dániel
Életkorát tekintve a középmezőnyhöz tartozó Katona Róbert karosszérialakatos mesterként kezdte el tanulni a járműfényező szakmát, ő még Békés megyében, kamarai segítséggel szerezte meg a mesterlevelet. Korábban egy jó nevű szegedi márkaszervizben dolgozott, ám idén februártól már ő is a Roncs Autó csapatát erősíti, mint karosszérialakatos szakoktató.
Az egyik legfiatalabb tanuló, a 23 éves Léber Dániel a barátjától hallott a képzésről, akinek munkahelye ugyancsak a Roncs Autó. Dani hobbiból autókat restaurál, az egyik elkészült, igazán mutatós darabbal érkezett a vizsgára.
– Motort cseréltem az Opel Vectrában, de új a kábelköteg is, ez utóbbit egy donorautóból mentettem ki és húztam be. A mechanikus, tekerős napfénytetőt elektromosra alakítottam át, a futóművet is teljesen felújítottam. A gyári szürke helyett feketére cseréltem a műszerfalat, igyekeztem mindenhol korhű alkatrészt használni – mondja a fiatalember.
Dani motort is cserélt a Vectrában
Megtudjuk tőle, hogy a Vectra 1993-as évjáratú, a kétliteres motor valamennyivel idősebb. Ezt az erőforrást egyébként ’88-tól gyártották és egy nagyon jól sikerült motornak tartja a szakma.
Dani is a folyamatos tanulás híve, először autószerelő lett, majd következett a járműfényező szakmunkásvizsga, de már be is iratkozott a hamarosan induló karosszérialakatos képzésre is. És ha nagyon belejön, valószínűleg már nem csak hobbiszinten restaurál majd autókat.
Egyébként egész komoly oktatóbázis kezd körvonalazódni a Roncs Autónál, a barnamezős beruházásban kialakított fényezőtanműhely és oktatóterem korábban a Pick állattartó telepének egyik masszív szerkezetű épülete volt. Mellette már dolgozik a földmunkagép, szedi ki az alapját a jövőbeni karosszéria lakatos tanműhelynek, ez viszont már egy igazi zöldmező beruházás. És elkezdődött már a parkolók kialakítása is. Így valóban komplex programot tud kínálni a cég, a járműfényezés és a karosszérialakatos ugyanis rokonszakmák, a mestereknek beszélniük kell egymással.
Munkadarabok...
– Bontóként már csak tudjuk, hogy az autóiparban a fényezés és a karosszériajavítás együtt jár. Jó lenne, ha mások is a legjobb szakembereket győznék meg arról, hogy van jövője a felnőttképzésnek – hangsúlyozta korábban portálunknak Dobó József, a Roncs Autó Kft. tulajdonosa. A cég és annak munkatársai egyfajta zászlóvivő szerep mellett egyszerre tanítanak és tanulnak is. Úgy oktatnak, hogy közben maguk is tanulnak a diákoktól, a szakmától.
– Most is fut egy gépjárműfényező csoport, ők egy év múlva végeznek és szeptemberben indul a harmadik ilyen turnus. Már erre is egészen sok érdeklődő van, júniusban kezdjük a beiratkozási folyamatot – mondja Katona Ferenc. Megtudjuk tőle, hogy ennél hamarabb, már idén márciusban elkezdődik a karosszérialakatosok képzése, ebben a szakmában ez lesz az első csoport a Roncs Autónál.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!