autókereskedelem
|
Tárgyhó |
Tárgyhó |
Éves kumulált |
Éves kumulált |
|
db |
% |
db |
% |
Személygépjármű |
4957 |
29,1 |
9330 |
24,5 |
Motorkerékpár |
100 |
-16,0 |
158 |
2,6 |
Kishaszon jármű |
973 |
21,6 |
1847 |
26,8 |
Nagyhaszon jármű |
284 |
-34,0 |
695 |
13,2 |
Autóbusz |
10 |
-28,6 |
21 |
-8,7 |
A személygépjármű forgalomba helyezés 2013. februárhoz képest jelentős előrelépést mutat, ami bíztató jel arra, hogy az év egészében is megvalósulhat az előre jelzett növekedés. Jó jel, hogy az év elején a 2013. évinél jelentősen erősebb 2012. évi adatokhoz képest is növekedés mutatkozik. Figyelnünk kell azonban a devizaárfolyamokra, mert a forint jelentősebb és tartós gyengülése a gépjárművek árának növekedését vonhatja maga után, ami a piacra negatív hatással lehet.
Tudomásul kell vennünk, hogy a viszonylag alacsony értékesítési volumennél a havonkénti összehasonlítással óvatosan kell bánni, és a valóságos piaci folyamatokat ennek megfelelően inkább néhány havi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében tudjuk reálisan értékelni.
A kishaszon járművek forgalomba helyezése 2013 nyara óta folyamatosan fejlődik, ami nagymértékben a haszonjárművekre igénybe vehető kedvezményes MNB hitelkonstrukciónak köszönhető. Ebből is látszik, hogy megfelelő hitelezés szükséges a gépjármű kereskedelmi ágazat talpra állásához.
A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében folytatódott a korábbi évek jelentős növekedése, egyelőre az EURO 5 motorral szerelt teherautók területén. Meg kell várnunk, hogy a piac milyen képet fog mutatni akkor, amikor az EURO 5 típusok már kifutottak. Erre az időszakra némi visszaeséssel számoltunk, amely februárban már jelentkezett. Várakozásunk az egész év vonatkozásában további visszaeséssel számol.
A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. A volumen olyan alacsony, hogy szinte értékelhetetlenné teszi a piaci mozgást, ezzel együtt örömünkre szolgál, hogy az utóbbi időszakban némi fejlődés mutatkozott és ez idén is folytatódni látszik a februári visszaesés ellenére.
Az autóbuszok területén a központi beszerzések és a személyszállító vállalatok vásárlásai generálnak némi eladást, de itt is meg kell jegyeznünk, hogy a végletekig elöregedett autóbusz park cseréje nagyon is időszerű, így e területen is növekedést várunk. Elképzeléseinket alátámasztja a központi beszerzések terveiről szóló hírek akkor is, ha részben használt buszok beszerzéséről is van szó.
Általánosságban: A Parlament által az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete kezdeményezésére elfogadott jogszabály, mely 2013 januárjától lehetővé teszi, hogy a céges autók javítási és karbantartási ÁFA tartalma 50%-a visszaigényelhető, fontos lépés a javítói ágazat tisztítása érdekében, amelyet továbbiaknak kell követniük. Úgy látszik a visszajelzésekből, hogy az ügyfelek lassú visszatérése a legális javítókhoz megkezdődött, ennek folytatódása kiemelt jelentőségű a szervizek, az ügyfelek és a állam szempontjából is. Meg kell akadályozni a legális szféra számára lehetetlen versenyhelyzetet okozó import gépjármű ÁFA csalásokat, a feketeszervizek működését részben új jogszabályokkal, részben a hatályos jogszabályok következetes alkalmazásával.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
MGE