Jaguar

A Jaguar São Paulóban mutatta be vadonatúj versenyautóját

2024.12.07.

A brazíliai futam első szabadedzésének előestéjén leplezték le az ABB FIA Formula E világbajnokságra fejlesztett vadonatúj versenyautóját, a Jaguar I-TYPE 7-est. A São Paulo belvárosában, egy toronyház harminchetedik emeletén megtartott bemutatóval a Jaguar TCS Racing hivatalosan is megkezdte részvételét a 2024/25-ös világbajnokságban.

Miután novemberben, a szezon előtti hivatalos, Madridban tartott tesztek során a versenyautó átmeneti tesztszínekben mutatkozott, a Jaguar TCS Racing december 5-én leleplezte az autó új évadra tervezett megjelenését, amelyet a csapat jellegzetes színei, a fekete, a fehér és az arany uralnak.

Technológiai fókusz

A Formula E új GEN3 Evo korszaka, amelyet a most következő, 11. évadban vezetnek be, jelentős változásokat hoz az autók összes, FIA által szabályozott, alapvető jellemzőiben (közös komponensek), valamint fontos új technológiai lehetőségeket nyit meg a gyártók számára (konstruktőri tartomány).

A karosszériát érintő, az összes csapat számára egyformán érvényes változások között szerepel az új orrkialakítás és a tökéletesített aerodinamikai csomag, ami lehetővé teszi, hogy az autók minden eddiginél jobban megközelítsék egymást; míg az új Hankook iON abroncsok 5-10 százalékkal jobb tapadást biztosítanak – pontos jellemzőik kiismerése pedig jelentős kihívás lesz minden csapat számára.

A 350 kW rendszerteljesítmény azt jelenti, hogy a legnagyobb vonóerő nem változik, ugyanakkor most először az elülső hajtáslánc-csomag (Front Powertrain Kit, FPK) is besegít a hajtásba. Az összkerékhajtás a kvalifikációs párbajok során, valamint a verseny rajtjánál és támadó módban vehető igénybe. Ezekben a fázisokban a csapatok saját szoftveres vezérlő rendszerük segítségével szabályozhatják a 350 kilowatt elosztását az első és a hátsó tengely között. Különösen kritikus jelentőségűnek ígérkezik a hátsó-, illetve az összkerékhajtású üzemmódok közötti váltás. Fékezéskor az elülső és a hátsó hajtáslánc egyaránt részt vesz a fékenergia visszanyerésében, együtt 600 kW-tal töltik az akkumulátort.

Konstruktőrként a Jaguar számos további technológiai fejlesztést vezetett be az I-TYPE 7 versenyautón. Ezek közül a legfontosabb a vadonatúj hátsó hajtáslánc, amely az invertert, az MGU-t és az erőátvitelt is magában foglalja. A hajtáslánc egyrészt teljes új belső elrendezést kapott, ami kiegyensúlyozottabbá teszi a Jaguar I-TYPE 7 vezethetőségét, másrészt csökkentették az elektromos segédrendszerek tömegét.

A Jaguar által kifejlesztett hátsó hajtásláncon belül az új MGU még jobb hatásfokkal dolgozik, köszönhetően a hőgazdálkodást szabályozó technológiák finomításának: ez azt jelenti, hogy az I-TYPE 7 hatékonyabban tudja felhasználni a rendelkezésére álló energiát, magyarul gyorsabban mehet, és nagyobb távolságot tud megtenni. A hajtásláncot érintő változtatásokhoz kapcsolódóan az I-TYPE 7 szezont megelőző tesztjei során a Jaguar TCS Racing mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az új szoftveres vezérlő rendszerek fejlesztésére, amiben a 11. szezonban hatályba lépő szabályozások nagyobb szabadságot engednek a gyártóknak.

A Jaguar I-TYPE 7 egyedi hardver-frissítései között említést érdemel az áttervezett hátsó felfüggesztés. A hajtáslánc vadonatúj kialakításából adódó, harmonikusabb egyensúly mellett az új hátsó felfüggesztés révén az autó szélesebb tartományban képes alkalmazkodni az egyes versenypályák jellegzetességeihez.

Mindent összevetve a Jaguar I-TYPE 7 egy sokkal fejlettebb versenyautó, mint elődje, az I-TYPE 6 volt – az az autó, amely a 2024-es szezonban a csapatok versenyében világbajnoki címet szerzett a Jaguarnak, valamint elnyerte a konstruktőri kupát.

A Jaguar TCS Racing csapata az új szezonban is számíthat partnereinek – Tata Consultancy Services (TCS), Wolfspeed, Dow, Castrol és Google Cloud – a szakértelmére és támogatására. Velük együtt folytatja a tisztán elektromos motorsport jövőjét, valamint az elektromos járművek új generációját támogató innovációk felfedezését és kifejlesztését. A csapat új hivatalos beszállítói az Alpinestars, az AERO és a Reflo.

São Paulóban december 7-én szombaton, helyi idő szerint 14:05-kor rajtol el a mezőny.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....