Jaguar
Miután novemberben, a szezon előtti hivatalos, Madridban tartott tesztek során a versenyautó átmeneti tesztszínekben mutatkozott, a Jaguar TCS Racing december 5-én leleplezte az autó új évadra tervezett megjelenését, amelyet a csapat jellegzetes színei, a fekete, a fehér és az arany uralnak.
Technológiai fókusz
A Formula E új GEN3 Evo korszaka, amelyet a most következő, 11. évadban vezetnek be, jelentős változásokat hoz az autók összes, FIA által szabályozott, alapvető jellemzőiben (közös komponensek), valamint fontos új technológiai lehetőségeket nyit meg a gyártók számára (konstruktőri tartomány).
A karosszériát érintő, az összes csapat számára egyformán érvényes változások között szerepel az új orrkialakítás és a tökéletesített aerodinamikai csomag, ami lehetővé teszi, hogy az autók minden eddiginél jobban megközelítsék egymást; míg az új Hankook iON abroncsok 5-10 százalékkal jobb tapadást biztosítanak – pontos jellemzőik kiismerése pedig jelentős kihívás lesz minden csapat számára.
A 350 kW rendszerteljesítmény azt jelenti, hogy a legnagyobb vonóerő nem változik, ugyanakkor most először az elülső hajtáslánc-csomag (Front Powertrain Kit, FPK) is besegít a hajtásba. Az összkerékhajtás a kvalifikációs párbajok során, valamint a verseny rajtjánál és támadó módban vehető igénybe. Ezekben a fázisokban a csapatok saját szoftveres vezérlő rendszerük segítségével szabályozhatják a 350 kilowatt elosztását az első és a hátsó tengely között. Különösen kritikus jelentőségűnek ígérkezik a hátsó-, illetve az összkerékhajtású üzemmódok közötti váltás. Fékezéskor az elülső és a hátsó hajtáslánc egyaránt részt vesz a fékenergia visszanyerésében, együtt 600 kW-tal töltik az akkumulátort.
Konstruktőrként a Jaguar számos további technológiai fejlesztést vezetett be az I-TYPE 7 versenyautón. Ezek közül a legfontosabb a vadonatúj hátsó hajtáslánc, amely az invertert, az MGU-t és az erőátvitelt is magában foglalja. A hajtáslánc egyrészt teljes új belső elrendezést kapott, ami kiegyensúlyozottabbá teszi a Jaguar I-TYPE 7 vezethetőségét, másrészt csökkentették az elektromos segédrendszerek tömegét.
A Jaguar által kifejlesztett hátsó hajtásláncon belül az új MGU még jobb hatásfokkal dolgozik, köszönhetően a hőgazdálkodást szabályozó technológiák finomításának: ez azt jelenti, hogy az I-TYPE 7 hatékonyabban tudja felhasználni a rendelkezésére álló energiát, magyarul gyorsabban mehet, és nagyobb távolságot tud megtenni. A hajtásláncot érintő változtatásokhoz kapcsolódóan az I-TYPE 7 szezont megelőző tesztjei során a Jaguar TCS Racing mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az új szoftveres vezérlő rendszerek fejlesztésére, amiben a 11. szezonban hatályba lépő szabályozások nagyobb szabadságot engednek a gyártóknak.
A Jaguar I-TYPE 7 egyedi hardver-frissítései között említést érdemel az áttervezett hátsó felfüggesztés. A hajtáslánc vadonatúj kialakításából adódó, harmonikusabb egyensúly mellett az új hátsó felfüggesztés révén az autó szélesebb tartományban képes alkalmazkodni az egyes versenypályák jellegzetességeihez.
Mindent összevetve a Jaguar I-TYPE 7 egy sokkal fejlettebb versenyautó, mint elődje, az I-TYPE 6 volt – az az autó, amely a 2024-es szezonban a csapatok versenyében világbajnoki címet szerzett a Jaguarnak, valamint elnyerte a konstruktőri kupát.
A Jaguar TCS Racing csapata az új szezonban is számíthat partnereinek – Tata Consultancy Services (TCS), Wolfspeed, Dow, Castrol és Google Cloud – a szakértelmére és támogatására. Velük együtt folytatja a tisztán elektromos motorsport jövőjét, valamint az elektromos járművek új generációját támogató innovációk felfedezését és kifejlesztését. A csapat új hivatalos beszállítói az Alpinestars, az AERO és a Reflo.
São Paulóban december 7-én szombaton, helyi idő szerint 14:05-kor rajtol el a mezőny.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!