Fiat Multipla

Izgalmasan csúnya: a Fiat Multipla sztori

2021.07.15.

23 éves a Fiat Multipla, aminek a neve a köznyelvben összeolvadt a csúnyaautó kifejezéssel. Pedig a mögötte rejlő gondolat brilliáns volt, akiknek volt, imádták.

1998-ban még más volt a világ. Még sehol sem voltak az emelt hasmagasságú SUV-k, akkoriban az egyterű volt a menő, és ezt szerette volna meglovagolni a Fiat is egy minden szempontból formabontó kompakttal. Ami sikerült is nekik, mi több, ennyi év távlatából is mindenki tudja, hogy mi az a Fiat Multipla, és ez bizony Robert Giolitonak köszönhető. Ő az az olasz dizájner, aki alapvetően egy informatikai állásra jelentkezett a Fiathoz, mégis rábízták a jövőbeli prototípusok tervezését. Ő alkotta meg 1993-ban a Fiat Downtown tanulmányt, két működő elektromos motorral, a McLaren F1-hez hasonló háromüléses elrendezéssel.

Innen indult minden, majd folytatódott a Fiat Zic tanulmányautóval, aminek már a szélvédő alá integrálták a fényszóróit, csakúgy, mint a Multipla esetében. Giolto ráérzett a funkcionalitás a szépség előtt koncepcióra, és ebben támogatta az olasz vállalat. Szerettek volna eltérni a megszokottól, ezért eltértek a hagyományos 5- vagy 7-üléses koncepciótól. Megalkottak egy rövidebb, ám szélesebb autót az akkori egyterűekhez képest, mindössze két üléssorral, ám 3 ülőhellyel egymás mellett. Először az 1996-os Párizsi Autószalonon mutatták be a Fiat Multiplát, hogy így készítsék fel a piacot a szokatlan külsőre.

Még maga Giuseppe Scagliola, a Fiat akkori platform fejlesztésért felelős vezetője „kalkulált rizikónak” nevezte a Multiplát. Akkoriban más idők jártak, belefért. Igyekeztek különböző művészeti ágak segítségével reklámozni a szokatlan autót, de a közvélemény általában addig jutott, hogy a Multipla ronda. Pedig még be sem ültek, hogy megvizsgálják mennyire okos megoldással szórták tele az utasteret. Még maga Jeremy Clarkson is azt állította, hogy logikus, egyenes gondolkodással egy remekmű.

A Multipla meghaladta a korát, és egészen 2005-ig kellett várni egy újabb hasonló, 6 üléses egyterűre a Honda FR-V személyében. Ugyanakkor az eladási számok sosem repültek a magasba, és ezen még a szépítő 2004-es facelift sem segített. 2010-ben lett vége a Multipla sztorinak, hogy átadja a helyét a kisebb, de stílusosabb Fiat 500L-nek. Ami egyébként szintén Robert Giolito tollából származik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.08.03
Ismerni és megőrizni a múltat, élni a jelent, álmodni a jövőt, a mottó legalább annyira igaz a....
2021.08.03
Őrizetbe vették és bíróság elé állították a rendőrök azt a nőt, aki Miskolcon balesetet okozott, és....
2021.08.03
A Toyota Gazoo Racing bejelentette, hogy a Land Cruiser 70. születésnapjának évfordulója alkalmából....
2021.08.03
A Körmendi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya cserbenhagyás vétség elkövetésének....
2021.08.03
A kínai autóipar által előállított számtalan klón között most egy olyat is elkezdtek forgalmazni,....
2021.08.03
Minden év azzal kezdődik, hogy február tájékán bemutatják terveiket, majd nekiállnak az....
2021.08.03
Személyi sérüléses baleset történt Füzesabony térségében – írta a police.hu. ..
2021.08.03
Nem egy, hanem két teherkocsi szabadult el a felújítás alatt álló 3-as metró alagútjában múlt....
2021.08.03
Szenzációs, eddig titkos videók kerültek fel a közelmúltban a Youtube-ra, amelyek a szupersportautó....
2021.08.03
Egy folyamatosan váltakozó terep az autóipar, és bizony mindig voltak – és lesznek is – olyan....