Fiat Multipla

Izgalmasan csúnya: a Fiat Multipla sztori

2021.07.15.

23 éves a Fiat Multipla, aminek a neve a köznyelvben összeolvadt a csúnyaautó kifejezéssel. Pedig a mögötte rejlő gondolat brilliáns volt, akiknek volt, imádták.

1998-ban még más volt a világ. Még sehol sem voltak az emelt hasmagasságú SUV-k, akkoriban az egyterű volt a menő, és ezt szerette volna meglovagolni a Fiat is egy minden szempontból formabontó kompakttal. Ami sikerült is nekik, mi több, ennyi év távlatából is mindenki tudja, hogy mi az a Fiat Multipla, és ez bizony Robert Giolitonak köszönhető. Ő az az olasz dizájner, aki alapvetően egy informatikai állásra jelentkezett a Fiathoz, mégis rábízták a jövőbeli prototípusok tervezését. Ő alkotta meg 1993-ban a Fiat Downtown tanulmányt, két működő elektromos motorral, a McLaren F1-hez hasonló háromüléses elrendezéssel.

Innen indult minden, majd folytatódott a Fiat Zic tanulmányautóval, aminek már a szélvédő alá integrálták a fényszóróit, csakúgy, mint a Multipla esetében. Giolto ráérzett a funkcionalitás a szépség előtt koncepcióra, és ebben támogatta az olasz vállalat. Szerettek volna eltérni a megszokottól, ezért eltértek a hagyományos 5- vagy 7-üléses koncepciótól. Megalkottak egy rövidebb, ám szélesebb autót az akkori egyterűekhez képest, mindössze két üléssorral, ám 3 ülőhellyel egymás mellett. Először az 1996-os Párizsi Autószalonon mutatták be a Fiat Multiplát, hogy így készítsék fel a piacot a szokatlan külsőre.

Még maga Giuseppe Scagliola, a Fiat akkori platform fejlesztésért felelős vezetője „kalkulált rizikónak” nevezte a Multiplát. Akkoriban más idők jártak, belefért. Igyekeztek különböző művészeti ágak segítségével reklámozni a szokatlan autót, de a közvélemény általában addig jutott, hogy a Multipla ronda. Pedig még be sem ültek, hogy megvizsgálják mennyire okos megoldással szórták tele az utasteret. Még maga Jeremy Clarkson is azt állította, hogy logikus, egyenes gondolkodással egy remekmű.

A Multipla meghaladta a korát, és egészen 2005-ig kellett várni egy újabb hasonló, 6 üléses egyterűre a Honda FR-V személyében. Ugyanakkor az eladási számok sosem repültek a magasba, és ezen még a szépítő 2004-es facelift sem segített. 2010-ben lett vége a Multipla sztorinak, hogy átadja a helyét a kisebb, de stílusosabb Fiat 500L-nek. Ami egyébként szintén Robert Giolito tollából származik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.11.16
Drámai közlekedési baleset történt péntek este az alsó-ausztriai Gänserndorf kerületben – írja a....
2024.11.16
Nem hazai pályán nyert a világ első Grand Prix győztese, a magyar Szisz Ferenc, de itthon is....
2024.11.16
Jelentősen könnyebbé vált a fizetés a helyközi járatokon. ..
2024.11.16
Egy kompakt SUV lesz az első tisztán elektromos Bentley, az újdonság 2026-ben jelenik meg – közölte....
2024.11.16
Az M3-as autópályán, a mezőkövesdi lehajtó után történt az incidens. ..
2024.11.16
A Porsche gratulál Norbert Singer 85. születésnapjához – írja internetes oldalán a Porsche. A....
2024.11.16
A költségcsökkentés érdekében a jövő évtől már nem használhatják a Rally1-es autók plug-in hibrid....
2024.11.16
Már az évzáró teszten, az egyesült arab emírségekbeli Abu-Dzabiban kipróbálhatja a Williams Forma-1....
2024.11.16
Egy év alatt 17 százalékkal drágultak a fedett autóbeállók, de Budapest központjában a fővárosi....
2024.11.16
A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a....