safety car

Izgalmas Safety Carok a múltból

2021.07.31.

Meglehetősen izgalmas versenyhétvégéket nyújt a Forma-1 idei szezonja számunkra, de mi a helyzet a versenyek őrangyalaival, a biztonságiautókkal?

Ma már nincs verseny Safety Carok nélkül, amiket általában egy profi pilóta vezet, jobbján egy fénykezelővel vagy akár egy orvossal, aki rendelkezik mindenféle orvosi, tűzoltási és kommunikációs felszereléssel, hogy szinte akármilyen versenybalesettel megküzdjenek a hétvége során. Ugyanakkor az is feladata, hogy egy baleset során diktálja a mezőny tempóját, amíg feltakarítják a pályát, és újra versenyzére alkalmasnak nyilvánítják. Nélkülük tehát nem lenne ugyanaz a pályaautózás, megköszönve szolgálatukat most az izgalmasabb, szokatlanabb változatokból szemezgetünk.

Itt van például a Chevrolet Camaro, ami talán minden idők legtöbbet használt típusa ilyen feladatokra. Múltja egészen 1967-ig visszanyúlik, amikor először vezette fel az Indianapolis 500 mezőnyét egy akkori Chevrolet Camaro, ahogy ott hívják, Pace Car. Azóta is megannyi kupé és kabrió változat vezette fel az Indy 500 mezőnyét, mi több, a Pace Carok nagyrésze bárki számára megvásárolható volt, stílusosan 500 darabos limitált szériákban. Ezt egyetlen másik biztonságiautó sem mondhatja el magáról.

Képzeld, még Lamborghini Countach is volt Safety Car feladatkörben – persze hol máshol, mint a Monacoi Nagydíjon. 1981 és 1983 között legalább három Countach vezette fel a mezőnyt, és segítette baleset során. Volt belőlük vörös, kék és arany is, és természetesen teljesen idegennek hat rajtuk a fényhíd. Apró ablakai miatt nem feltételnül számított a legalkalmasabb biztonságiautónak, hiszen akkoriban még nem volt digitális zászló, azt bizony az ablakon keresztül kellett lengetni. No, de mégis kit érdekelt ez Monacoban, amikor a korszak csúcsautója körözött cserébe? Leginkább senkit.

Sőt, nem kell ennyire messzire mennünk, ha szokatlan Safety Car után kutatunk, elég a Hungaroringre kalauzolni, ahol már 1986-tól egy Tatra T-623 R vezette fel a Forma-1 mezőnyt. Mégsem ezért lett híres, hanem azért az ominózus esetért, amikor a 1995-ös Nagydíj során a biztonságiautó sofőrje elütötte Taki Inoue, japán pilótát. Taki autója lángra kapott, ezért félreállt. Épphogy kiugrott az autójából, máris elvett a tűzoltópalackot egy sportbírótól, és amikor oltani kezdett volna hirtelen elcsapta az arra száguldó Tatra sofőrje, aki nem tudott lefékezni a füvön.

Sőt, amióta az eszemet tudom, egy meglehetős Opel parkkal rendelkezik a Hungaroring kiszolgáló személyzete. Van vagy volt néhány Opel Campo pickupunk, illetve egy Opel Calibránk, aminek évről évre ércesebb lett a hangja. Azonban egyik sem lehet olyan híres, mint az az Opel Vectra Turbo, ami állítólag hozzájárult Ayrton Senna halálához. Az 1994-es San Marinoi Nagydíjra egy ilyen típusú Safety Car-t küldtek be, amikor Pedro Lamy és JJ Lehto ütköztek az első körben. Azonban olyan lassan haladt az Opel, hogy még Ayrton Senna is mellé autózott, hogy heves kézmozdulatokkal próbálja gyorsabb tempóra bírni.

Azonban az Opel fékjei már így is túlhevültek a tempótól, ezért nem volt képes gyorsabban menni, ettől pedig a mögötte haladó Forma-1 autók gyorsan túlhevültek, miközben a gumijaik kihűltek és vesztettek a nyomásból. A gördülőrajt után Senna 305 km/h-val csapódott a Tamburello kanyar falába, sokak szerint a közel sem megfelelő körülmények miatt, amit a lassú Safety Car idézett elő. Nem véletlen tehát, hogy időtlen idők óta nagy teljesítményű sportautókkal autóznak a mezőny előtt, amit nagyrészt a Mercedes szolgáltatott a Forma-1 világában. Idén azonban néhány versenyen kivételt tesznek.

Néhány verseny erejéig egy Aston Martin Vantage lehet idén a Safety Car, míg egy DBX a Medical Car, tehát az orvosi autó. Mindez többek között annak is köszönhető, hogy a brit autógyár már saját csapattal is résztvesz a sorozatban, a visszatérést pedig stílusosan nem csak a versenyautókra vetítik ki. A Vectrával ellentétben a Vantage 4,0 literes biturbós V8-asa már valószínűleg elég erőt szolgáltat a maga 528 lóerejével, hogy ne tartsák fel érdemben a mezőnyt egy baleset takarítása során. Bernd Maylander pedig valószínűleg minden idők egyik legtapasztaltabb biztonságiautó pilótája. Nem mellesleg pedig borzasztóan szexik az új Aston Martinok a pályán.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....