Generali Csoport

Itt a tavasz, indul a kátyúszezon – Fotózz kátyút, töltsd fel, segíts!

2015.03.23.

Beköszöntött a tavasz, a hőmérsékletváltozás miatt Magyarországon is beindult a kátyúszezon. Bár sokan csak kellemetlenségként tekintenek a kátyúkra, 2013-ban 210 személyi sérüléssel végződő balesetet okoztak úthibák. A Generali a Biztonságért Alapítvány Kátyúvadász programja ezért a tavalyi évben is azon dolgozott, hogy az ilyen balesetek megelőzhetőek legyenek.

A Kátyúvadász program célja lehetőséget biztosítani a vezetőknek arra, hogy megosszák a kátyúkról szerzett információikat egymással és a hivatalos szervekkel. Tavaly az adatbázisban már 1139 kátyú volt megtalálható, ebből pedig 688-at töltöttek fel az év során. Ez több mint a duplája a 2013-as évinek. Az alkalmazás felhasználói bázisa tehát folyamatosan növekszik, ezt pedig hűen tükrözik a számok is: a rekordtartó Nógrád megyében például  2013-hoz képest 98%-kal több kátyút jelentettek. Ugyancsak Nógrád megyében voltak a legaktívabb útkezelők is: az összes bejelentett kátyúból csupán egyet nem javítottak ki. A legnagyobb számban Békés megyéből töltöttek fel adatokat: itt az autósok összesen 170 kátyút találtak. A második helyezést 153 darabbal Pest megye tartja.

A katyuvadasz.hu oldal “Kátyú feltöltés” menüpontjában csupán rövid leírást kell adni a kátyúról, fotót vagy videót feltölteni róla, értékelni állapotát és méretét, majd a térképen gps segítségével bejelölni a helyét. A térképet nézve egyértelművé válik, hogy az alkalmazás hogyan könnyítheti meg az útkezelők munkáját: a Kátyúvadász oldalán minden szükséges információt megtalálnak ahhoz, hogy azonosítsanak, majd kijavítsanak egy kátyút. Az oldalon ugyancsak ellenőrizhető, hogy a kátyút betömték-e már az illetékes hatóságok, így a felhasználók is kapnak visszajelzést fáradozásaikról.

Ezzel együtt is azonban sok van még hátra. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közel 31 800 kilométernyi utat üzemeltet, emellett pedig további 170.000 kilométernyi út van az önkormányzatok kezelésében. Ilyen nagyságrendben pedig az egyedül jelentéktelennek tűnő kátyúknak is jelentős a forrásigényük. A Magyar Közút 2015-ben 151 ezer tonna aszfaltot készül felhasználni a javításokban, ez pedig a közúthálózaton nettó 8,752 milliárd forintba, a gyorsforgalmi hálózaton pedig nettó 758 millió forintba fog kerülni.

A kátyúk száma jellemzően tavasszal nő, mert ekkor kezd el felmelegedni az idő. A korábban megfagyott aszfalt alatt a talaj felolvad és ezért az út betonja betöredezik és kátyú keletkezik. A cég 2013-as adatai szerint azonban a közutak burkolatának majdnem fele rossz állapot besorolású, így nem csak az újonnan keletkezett úthibákkal kell számolni.

A Kátyúvadász – és a Generali a biztonságért Alapítvány – 2015-ben is arra törekszik, hogy a magyar közutak mind az autósok, mind a kerékpárosok számára még biztonságosabbá váljanak, és minél többekhez eljuttassa a közlekedésbiztonság fontosságának üzenetét. Figyeljük közösen az utakat és tegyünk az utak biztonságáért aktív kátyúvadászként!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..
2025.12.23
A Škoda Auto az év eleje óta már 100 000 darab tisztán elektromos Elroq kompakt SUV-ját gyártotta....
2025.12.23
A KTM motorkerékpár-gyártó visszahívja a KTM 390 Adventure R, Adventure X, Enduro R és SMC R....
2025.12.22
A hónap tragikus híre, hogy motorozás közben életét vesztette egy fiatal kolumbiai motoros, aki....
2025.12.22
A MÁV-csoport idén is jelentős erőforrásokat fordított a vandalizmus, különösen a graffitis....
2025.12.22
Ha azt hittük volna, hogy Ken Block után nem képes stílusosabban megemlékezni 80-as évekbeli....
2025.12.22
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkötötte a szerződést a közbeszerzési eljárás nyertes....
2025.12.22
Amikor egy döntés életeket ment meg, nem maradhat régiós kísérlet: Flandria példája után....