oldtimer
A makói Hagymafesztivál részeként szeptember 10-én, szombaton rendezték meg a dél-alföldi városban az immár hagyományosnak mondható Maros-parti Randevú Nemzetközi Veteránjármű Találkozót. A kora délelőtti, esőre hajló idő kicsit ugyan ráijesztett a szervezőkre, de megúszták és egész nap döntően szép napsütésben zajlott a program.
- Ma szerencsénk van az időjárással, tegnap, pénteken este azonban nagyon megáztunk. Kicsit elhúzódott az R-GO koncertje, a tűzijáték is hosszúra sikeredett, mire lement, elkezdett esni, az utolsó zenekart már elmosta az időjárás – mondta szombaton délelőtt Szilágyi László.
Maros-parti Veteránjárműveket Kedvelők Sportegyesületének elnöke egymás után adta az interjúkat a sajtó munkatársainak, miközben arra is ügyelt, hogy minden a helyén legyen, illetve kerüljön. Az aradiakat és a temesváriakat még várták szombaton ebéd előtt - ők utána szerencsésen megérkeztek Makóra.
Megtudtuk, többen hosszabb időre érkeztek Makóra, Taksonyból például három napra, és egy szép Mercedest hoztak a Hagymavárosba. A szabadkaiak is időben megérkeztek, tovább erősítve a találkozó nemzetközi jelzőjét.
A makói autós találkozónak már nagy híre van a veteránosok között, így sok helyről jöttek idén is oldtimerekkel. A magyarországi települések mellett külföldi partnerklubok is képviseltették magukat szép számmal a Hagymafesztivállal egy időben rendezett autós programon.
A Makovecz téren látható veteránjármű kiállításnak része volt a portálunk által is támogatott Tóbiás és Balambér kalandjai, azaz közlekedési program kicsiknek és nagyoknak - ez a tanév elején különösen aktuális téma.
A rendezvényen megjelent Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki tavasz óta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke is. Információnk szerint találkozott és tárgyalt a Makó polgármesterével, Farkas Éva Erzsébettel. Ha egy márka és egy név szóba került közöttük, az biztos, hogy a Ford és Galamb József volt...
Az oldtimerek sorában a legidősebb autó egy 1921-ben gyártott Ford T-modell volt – ez is emlékeztetett a város talán leghíresebb szülöttére, Galamb Józsefre. Akinek emlékét méltón ápolják Makón. Ennek jegyében a Hagymafesztivál mindhárom napján motorkiállítás volt a Galamb József Veteránjármű Kiállító Központban. Döntően német, értelemszerűen NSZK és NDK motorok sorakoztak a kiállítótérben, de bőven akadtak Pannóniák és Danuviák is.
Családi programnak is kitűnő volt a veterán autós találkozó, a tulajdonosok készséggel válaszoltak minden kérdésre, amire tudtak – és legtöbbször mindent tudtak idős, de jól karbantartott autójukról, motorkerékpárjukról is. Utóbbiból például láttunk egy gyönyörű oldalkocsis, még a szovjet érában gyártott Izst is, ráadásul már új rendszámmal.
Találkoztunk az „ös” Ford Transittal, ami bőven benne van már a veterán korban, az élénksárgára fényezett kisbusz Szerbiából gurult át Makóra. Kitűnő állapotnak örvendett egy még kisebb busz is, a Zastava szinte eltörpült a kétszer olyan hosszú amerikai cirkáló, a Cadillac mellett.
Számos autó nyitott motorháztetővel mutatta magát és kérésre a legtöbbet készséggel be is indította a tulajdonosa. Nekem midegyik közül az ős, kétütemű Wartburg hangja tettszett legjobban - talán azért mert legénykoromat idézte a nem problémamentes háromhengeres motor. És felrémlett mellé a gyakran rakoncátlankodó szabadonfutó is...
Amit nem azonnal vettem észre, de roppant szimpatikus volt: különböző alkalmatosságokkal, kisebb nagyobb tálcákkal óvták az autótulajdonosk a makói belváros szép díszburkolatát, ha történetesen csöpögött egy kevés olaj a korosodó autó motorjából.
A szerző fotói
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!