utánpótlás

Irány az autóipar: duális képzések Magyarországon

2018.03.16.

Régi hagyomány, hogy ha egy vállalat új régióba telepít gyárat, előbb utóbb a gyár keresni fogja a kapcsolatot a környék iskoláival, elsősorban persze az egyetemekkel. Ez nem kedvesség, nem egy gesztus, puszta számítás: a gyáraknak kell a képzett munkaerő-utánpótlás, amit legkönnyebben úgy tudják ezt biztosítani, ha már a képzésben is szerepet vállalnak.

Az egyetemek számára ez persze szintén fontos lehetőség, egyrészt anyagi szempontból, másrészt, ha az egyetem egy karja szorosan együttműködik egy nagyvállalattal, az a hallgatókat is vonzza. Így ezek a kölcsönösen előnyös megállapodások általában egy-egy duális képzés keretein belül valósulnak meg.

Széchenyi István Egyetem

Miért jó a duális képzés? Nem véletlenül preferálják a tanulók és a későbbi munkáltatók is ezt a fajta oktatási konstrukciót, ugyanis a hagyományos oktatásnak megvan az az igen nagy hátránya, hogy nagyrészt elméletet oktat, a gyakorlatba csak alkalmi betekintést nyernek a tanulni vágyó fiatalok. A duális képzés ezt a hátrányt hivatott kiküszöbölni: A tanulók idejük felét az iskolapadban töltik, ahol az elméleti alapozás folyik, tantervük másik oldala viszont a gyakorlatra épül, ráadásul élesben, egy működő gyárban szerezhetnek valódi tapasztalatot a szerencsések.

Magyarországon szerencsére nem vagyunk híján nagy márkák gyáraiból, amiknek folyamatosan szüksége van szakképzett munkaerőre, amit úgy tudnak leginkább biztosítani, ha már a későbbi munkaerő oktatásában is részt vesznek. Lássuk tehát, milyen lehetőségek várják a tehetséges fiatalokat.

A Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki kara mind oktatási, mind gyakorlati szempontból nagyon erős. Az itt tanulók a világ egyik legsikeresebb prémium autógyártójának győri üzemében leshetik el a szakma fogásait, az oktatás minőségéről pedig elég annyi, hogy a kar dékánja nem más, mint Hanula Barna, a magyar járműipar egyik legendája, akinek fontos szerepe volt például a Bugatti Veyron motorjának tervezésében. Ez a kombináció biztosíthatja, hogy a magyar mérnökök még hosszú ideig a járműgyártás élvonalába tartozzanak.

Széchenyi István Egyetem - Hanula Barna és diákjai

Nem tétlenkedik az Opel sem, a német gyártó az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Egyetemi Központjával kötött megállapodást, így az ott tanuló hallgatók 2015 óta a Szentgotthárdi Opel gyárat is választhatják gyakorlatuk helyszínéül. Az Opel nem csak a gyakorlati oktatást biztosítja, részt vesz az elméleti tananyag kialakításában is, olykor pedig az irányítást kézbe véve az Opel szakemberei mérnöki órákat tartanak az érdeklődőknek.

A Mercedes még ennél is komolyabban veszi a jövő munkaerejének képzését, nyolcezer négyzetméteres oktatási központ épül éppen Kecskeméten, a Mercedes-Benz Academy várhatóan idén szeptemberben fogadja az első tanulni vágyókat. A következő tanévben 250 diák kezdi majd meg duális tanulmányait a legendás autógyár akadémiáján, ahol megismerik majd az autógyártás folyamatait és az Ipar 4.0-t is. Kecskeméten már 2011 óta folyik duális képzés a Mercedes közreműködésével, de az új központ óriási előrelépést jelent mind a gyár, mind az ott tanuló fiatalok szempontjából.

A hazánkban nagy múltra visszatekintő Suzuki is kiveszi a részét a jövő mérnökeinek oktatásából, a japán gyár az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karával folyó együttműködés keretében fogad egy féléves kooperatív képzésre mérnökhallgatókat. A japánok is hosszú távra terveznek, ugyanis várhatóan további, mérnökképzést nyújtó egyetemekkel kötnek majd megállapodásokat hasonló, gyakorlatorientált képzésekről.

Az itt felsoroltak csak egy kis szeletét jelentik a Magyarországon elérhető duális képzéseknek, még számos lehetőség adott a tanulni vágyó fiatalok előtt. Ha valakit érdekel az autóipar, ezek a képzések biztos utat jelenthetnek a járműgyártás világába.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..