intelligens autó

Intelligens közlekedési hálózatok fejlesztésében működik közre a Ford

2014.07.19.

A Ford közzétette egy hároméves kutatási projekt eredményeit, amelynek célja az új generációs autó-autó, illetve autó-infrastruktúra kommunikációs rendszerek fejlesztési irányának kijelölése Európa-szerte.

 
Az Európai Bizottság által útjára indított DRIVE C2X program arra mutat rá, hogy a részletes, valós idejű adatok használatával hogyan előzhetők meg a forgalmi torlódások és a balesetek. A Ford fejlesztette ki és tesztelte az Elektronikus Féklámpát és az Akadályjelző Rendszert, amelyek figyelmeztetnek a többi autó fékezésére és az útakadályokra – még akkor is, ha azok szabad szemmel nem láthatók. A vizsgálatok 750 tesztvezető és 200 autó bevonásával zajlottak; a közutakon és a zárt tesztpályákon zajló autó-infrastruktúra kommunikációs teszteken több mint 20 Ford S-MAX és Mondeo modell is közreműködött.
 
A Ford közzétette egy hároméves kutatási projekt eredményeit, amelynek célja az új generációs autó-autó, illetve autó-infrastruktúra kommunikációs rendszerek felhasználásával a vészhelyzetek korai észlelése, a forgalmi torlódások mérséklése és a közúti biztonság növelése. Az Európa Bizottság által útjára indított, és az autóipar legfontosabb szereplőinek bevonásával megvalósított DRIVE C2X projekt vezető partnereként a Ford azt kutatta, hogy a részletes, valós idejű vészjelzések segítségével milyen lehetőségeket rejtenek magukban az együttműködésre képes kommunikációs rendszerek. A DRIVE C2X kutatási projekt – amelynek záró ünnepsége Berlinben volt – jelentős mértékben mozdította előre jövő intelligens közlekedési rendszereinek megszületését; ezek a rendszerek a forgalomban részt vevő járművek közti adatáramlással segíthetnek a vezetőnek elkerülni a forgalmi dugókat és a baleseteket.
 
“Az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikáció az egyik legnagyobb előrelépést jelenti a közlekedésbiztonságban.” – véli  Pim van der Jagt, a Ford Európa Kutatási és Fejlesztési Központjának műszaki főmunkatársa. „A Ford vállalja, hogy további közúti teszteket végez világszerte, hogy ezek a berendezések már a közeljövőben megjelenhessenek az autókban.”
 
Az intelligens közlekedési rendszerek WIFI-kommunikációjára alapozva a Ford vezette az Elektronikus Féklámpa és az Akadályjelző Rendszer kifejlesztését, s emellett a vállalat egyéb autó-infrastruktúra kommunikációs berendezések tesztelésében is részt vett. A kísérleti Elektronikus Féklámpa még akkor is jelzi egy elöl haladó autó fékezését, ha az egy kanyar vagy más autók takarásában van. Vészfékezés esetén a berendezés jelet bocsát ki, aminek nyomán figyelmeztető jelzés villan fel a mögöttes forgalomban haladó autók műszerfalán. A tesztek során kiderül: a technológia hatékony segítséget jelent abban, hogy a mögöttes forgalomban haladó autósok korábban kezdjenek el fékezni, mérsékelve ezzel az ütközés erejét, vagy akár elkerülve a ráfutásos balesetet. A Ford kísérleti Akadályjelző Rendszere felhívja a vezető figyelmét a veszélyesnek ítélt útakadályok jelenlétére, helyzetére és fajtájára – például az útra tévedt gyalogosokra és állatokra, vagy éppen a mozgásképtelenné vált járművekre. A DRIVE C2X projekt 750 tesztvezető és 200 autó bevonásával zajlott, s a munkában több mint 20 Ford S-MAX és Mondeo modell is közreműködött. A Ford különlegesen kialakított S-MAX modelleket használt az autó-infrastruktúra kommunikációs rendszerekben közúti és zárt pályás tesztjeire, amelyekre hét helyszínen (Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Spanyolországban és Svédországban) került sor. A projekt annak lehetőségeit is vizsgálta, hogyan hangolhatók össze Európában az együttműködő kommunikációs rendszerek, s mindez hogyan lesz megvalósítható a jövő sorozatgyártású autóiban. A DRIVE C2X projekt 2011 januárjában kezdődött, és 34 kutatási partner vett részt benne, köztük autógyárak, beszállítók, kutatóintézetek és közútkezelő intézmények. Az Európai Bizottság 12,4 millió euróval támogatta a munkát, amihez az EUCAR és a Car2Car Kommunikációs Konzorcium is segítséget nyújtott.
 
“Az új generációs vezetősegítő és járműbiztonsági rendszerek megvalósításához széles körű, az egész autóiparra kiterjedő együttműködésre lesz szükség.” – hívja fel a figyelmet Christian Ress, a Ford Kutatási és Fejlesztési Központjának műszaki szakértője. „A DRIVE C2X projekt partnereként és a Car2Car Kommunikációs Konzorcium tagjaként a Ford jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy ezek a fejlett technológiák egyszer az autósok mindennapjainak részévé válhassanak.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....
2025.04.30
Bár a Toyotának több más globális autómárkában is van részesedése, ezúttal saját beszállítóját és a....
2025.04.30
Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós, 2025. május 29-én elindul a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére -....
2025.04.30
Eredeti ötlete támadt a Fordnak: arra kérte a kínai formatervezőket, hogy gondolják újra a....
2025.04.30
Ismét Magyarországon készítenek 360 fokos utcaképeket a Google különleges kamerarendszerrel....
2025.04.29
Idén 125 éve, hogy megalakult az első, törvényszékileg bejegyzett hazai autós egylet, a Magyar....
2025.04.29
A fix tetős 296 Speciale és a lehúzható keménytetős Speciale A 20 százalékkal több leszorítóerőt....