ORFK
Első körben a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok kezdik meg működésüket. A 160 darab változtatható helyű KKEP a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont KKEP-k pótlására használja a továbbiakban a rendőrség.
Az új eszközök az első időkben „csak” sebesség-túllépést mérnek majd, de ahogyan az korábban is ismertté vált, a számítástechnikai háttér folyamatos fejlesztésének köszönhetően a harmadik negyedévre már alkalmasak lesznek a be nem kötött biztonsági-öv, a záróvonal-átlépés, a tilos jelzésen történő áthajtás vagy a jogosulatlan bsáv használat rögzítésére is.
Az éles rendszer üzembe állásáról szervezett sajtótájékoztatón, amelyet a Flórián téren, a Baleseti Áldozatok Emlékművénél tartottak, Jámbor István r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti osztályának vezetője elmondta: Az objektív felelősség 2008-as bevezetése óta egészen 2013-ig a sebességtúllépések miatt kiszabott bírságok átlaga folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, 39 266 forintról 33 925 forintra. Ebből következik, hogy a megbírságoltak nagytöbbsége a megengedett sebességhatárt olyan mértékben lépte túl, hogy a közigazgatási eljárás során a legalacsonyabb, 30 000 forintos bírságot kapta kézhez. Ugyanakkor tavaly megtört ez a kedvező – a haladási sebesség csökkenésére utaló – tendencia, és a bírságok átlaga 33 925 Ft-ról 34 031-re emelkedett. Sajnálatos módon a kedvezőtlen közlekedésbiztonsági változás 2014-ben a közlekedési balesetek során elhunytak számában is megmutatkozott. Magyarország közútjain, a halálos kimenetelű baleseteket következtében 2013-ban 591-en, míg 2014-ben 626-an vesztették életüket.
Az Európai Bizottság célja a közúti balesetek halálos áldozatai számának felére csökkentése 2020 végéig az Európai Unió tagállamainak területén. Az úgynevezett „Power Model” alapján – amely a sebességnövelés és a balesetek kialakulásának valószínűségét vizsgálja – megállapítható, hogy amennyiben minden egyes járművezető, állandó jelleggel csupán egyetlen km/órával csökkentené járműve átlag haladási sebességét, úgy ezzel évente 2200 ember életét lehetne megmenteni Európában.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat további fejlesztését jelentik a fix telepítésű KKEP-k, amelyek az ország közel 130 helyszínén mindösszesen 365 forgalmi sávot figyelnek majd. Az állandó telepítésű berendezések első mérőberendezései az idei év harmadik negyedévétől állnak szolgálatba, folyamatosan, ugyanazokkal a mérési képességekkel, mint amilyenekkel a mobil, változtatható helyű társaik rendelkeznek.