ORFK

Intelligens kamerahálózat: élesedik a helyzet

2015.03.24.

Még az év elején számolt be a hazai sajtó arról, hogy idén üzembe állnak azok az új forgalomellenőrző berendezések, amelyek a sebességmérés mellett más szabálysértések rögzítésére is képesek lesznek. A rendkívül hosszú elnevezést kapott VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat, amelyet uniós források felhasználásával épített ki, és épít most is folyamatosan a magyar rendőrség egyes elemei március 26-tól, a tesztüzem sikeres befejeztével éles üzembe állnak.

Első körben a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok kezdik meg működésüket. A 160 darab változtatható helyű KKEP a már rendszerben lévő 80 darab mobil sebességmérő berendezést váltja ki, azokat legfeljebb a használatból átmenetileg kivont KKEP-k pótlására használja a továbbiakban a rendőrség.

Az új eszközök az első időkben „csak” sebesség-túllépést mérnek majd, de ahogyan az korábban is ismertté vált, a számítástechnikai háttér folyamatos fejlesztésének köszönhetően a harmadik negyedévre már alkalmasak lesznek a be nem kötött biztonsági-öv, a záróvonal-átlépés, a tilos jelzésen történő áthajtás vagy a jogosulatlan bsáv használat rögzítésére is.

Az éles rendszer üzembe állásáról szervezett sajtótájékoztatón, amelyet a Flórián téren, a Baleseti Áldozatok Emlékművénél tartottak, Jámbor István r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti osztályának vezetője elmondta: Az objektív felelősség 2008-as bevezetése óta egészen 2013-ig a sebességtúllépések miatt kiszabott bírságok átlaga folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, 39 266 forintról 33 925 forintra. Ebből következik, hogy a megbírságoltak nagytöbbsége a megengedett sebességhatárt olyan mértékben lépte túl, hogy a közigazgatási eljárás során a legalacsonyabb, 30 000 forintos bírságot kapta kézhez. Ugyanakkor tavaly megtört ez a kedvező – a haladási sebesség csökkenésére utaló – tendencia, és a bírságok átlaga 33 925 Ft-ról 34 031-re emelkedett. Sajnálatos módon a kedvezőtlen közlekedésbiztonsági változás 2014-ben a közlekedési balesetek során elhunytak számában is megmutatkozott. Magyarország közútjain, a halálos kimenetelű baleseteket következtében 2013-ban 591-en, míg 2014-ben 626-an vesztették életüket.

Az Európai Bizottság célja a közúti balesetek halálos áldozatai számának felére csökkentése 2020 végéig az Európai Unió tagállamainak területén. Az úgynevezett „Power Model” alapján – amely a sebességnövelés és a balesetek kialakulásának valószínűségét vizsgálja – megállapítható, hogy amennyiben minden egyes járművezető, állandó jelleggel csupán egyetlen km/órával csökkentené járműve átlag haladási sebességét, úgy ezzel évente 2200 ember életét  lehetne megmenteni Európában.

A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat további fejlesztését jelentik a fix telepítésű KKEP-k, amelyek az ország közel 130 helyszínén mindösszesen 365 forgalmi sávot figyelnek majd. Az állandó telepítésű berendezések első mérőberendezései az idei év harmadik negyedévétől állnak szolgálatba, folyamatosan, ugyanazokkal a mérési képességekkel, mint amilyenekkel a mobil, változtatható helyű társaik rendelkeznek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....