Audi
A Magyarországon letelepedett nagy autógyárak közül az Audi az egyetlen, amely évről-évre kitárja kapuit az újságírók előtt, s technológia nap keretében olyan részleteket enged láttatni, amit mások nem. Ezúttal az energetika volt terítéken. Kevesebb energiát fordítani a termelésre és kímélni a környezetet – egy mondatban így lehetne összefoglalni, mit is jelent az energiahatékonyság audis módra.
Nagy médiaérdeklődés mellett zajlott az esemény.
A szép számmal megjelent újságírók között egy sem akadt, aki energetikai szakember lenne, s gyaníthatóan az olvasók nagy része sem az, így aztán egyszerű, de szemléletes példákat kaptunk arra, hogy lehet nyolc év alatt 25 százalékos energiaspórolást véghez vinni.
Győri körsétánk egy napelem megtekintésével kezdődött. Nem olcsó mulatság ez, hosszú távon azonban kifizetődő, mert egy kis napelem, amely a G9-es épület tetején kapott helyett, háromszáz audis dolgozó laptopjának éves feltöltését fedezi.
Amíg sétálunk a következő helyszínre, Achim Heinfling, a motorgyártásért felelős ügyvezető igazgató büszkén említi, a győri Audiban működik a világ legnagyobb motorgyára, naponta 8850 erőforrást gyártanak, s a 250 motorvariánst a világ harminc járműgyárába szállítják ki. Achim Heinfling „hazai” pályára vezet bennünket, a motorfejlesztő központba, ahol a fékpadok energiáját visszanyerik, a keletkezett hőt pedig fűtésre használják téli időszakban. Ezzel annyi energiát nyernek, mint amennyi egy tíz emeletes panel lakásainak éves energiafelhasználása.
Achim Heinfling (balra) motorgyártásért felelős ügyvezető igazgató.
- Sok kicsi sokra megy – jegyzi meg másik kísérőnk, Czechmeister Mónika, a győri Audi kommunikációs vezetője, s egy újabb napkollektort láthatunk, ez a szociális épület tetején kapott helyet. Közeledvén az ebédidőhöz, stílszerű hasonlatot kapunk, ez a kollektor annyi energiát termel évente, mint amennyi 1 millió 100 ezer tál leves felmelegítéséhez szükséges. Ennyi levest ugyan nem tudunk elképzelni, csak azt, hogy sok.
Újakra cserélték a régi targoncatöltőket, a megtakarítás annyi, mint kétszáz magyar háztartás éves energiafelhasználása. A halogén lámpákat fénycsövesekkel váltották le, hulladékhővel fűtik a csarnokot, építettek egy új energiaközpontot, amelynek három ezer lőerős gázmotorral láttak el, s ahová először engedték be a nyilvánosság képviselőit, hogy meggyőződjenek arról, mit jelent a valóságban az intelligens energiamenedzsment.
A jelen levő újságíró között az váltotta ki a legnagyobb szenzációt, amikor bejelentették, a győri Audi hőigényének hatvan százalékát 2016-tól termálvízből kinyert geotermikus energia fedezi, s ehhez egy magyar cég Győrtől tíz kilométerre óriásberuházásba kezd.
Információnk szerint a kútfúráshoz és a megújuló energia hasznosításához a szóban forgó magyar cég egymilliárd forintot nyert az Európai Unió pályázatán. A termálvízből kinyert hőt egy csővezetéken juttatják majd el a világ legnagyobb motorgyárához és Európai egyik legkorszerűbb járműgyárához.
- Erőfeszítéseink eredményeként annyi szén-dioxid kibocsátásával tudjuk csökkenteni a győri gyárunk működését, mint amennyi 14.284 Audi A3-as évi harmincezer kilométeres futásteljesítményének felel meg, ez nem elmélet, ez gyakorlat – összegezte a látogás végén Achim Heinfling motorgyártásért felelős ügyvezető igazgató.