Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Inkább a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban kerékpároznak a magyarok

2022.10.23.

Megjelent a 2022-es kutatás a magyarok közlekedési és kerékpározási szokásairól, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk a legfontosabb megállapításokat.

Továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott biciklizni, és a lakosság 16 százalékának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze. Ez azt jelenti, hogy nem történt érdemi változás a kerékpárral közlekedők arányában az elmúlt években Magyarországon – derült ki abból a reprezentatív kutatásból, amelyet az Aktív Magyarország államtitkárság támogatásával a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a Medián készített. Ez már a harmadik ilyen kutatás, 2018-ban és 2020-ban is elkészítették. 

Bár azt hihetnénk, hogy a magyar lakosság többsége autózik, ez tévedés. A nagyvárosok közterületeinek hatalmas részét foglalják el ugyan az autók, a magyarok 63 százaléka elsősorban nem kocsival közlekedik. Nagyon sokan a tömegközlekedést használják, és a bringásokhoz hasonló arányt képviselnek azok, akik leginkább gyalog közlekednek. 

Az Alföldön minden harmadik ember bringázik

Persze földrajzi területenként nagyon eltérő, mennyien kerékpároznak. Továbbra is az alföldi régiókban a legnagyobb a biciklisek aránya, a Dél-Alföldön a lakosságnak közel a harmada (32 százaléka) közlekedik elsősorban kerékpárral. Észak-Magyarországon csak 15 százalék ez a szám, de ne feledjük, hogy a dimbes-dombos vidék nem olyan ideális terepe a mindennapi a biciklizésnek, mint az alföldi síkság. A kerékpáros közlekedés továbbra is jóval elterjedtebb a kisebb településeken, mint a nagyvárosokban, Budapesten 5 százalék közlekedik elsősorban kerékpárral. 

A felnőtt lakosság jelentős részének, 70 százalékának elérhető valamilyen kerékpár (ebből 11 százalékban nem saját bicikli), vagyis a kerékpározás elterjedésében nem ez az első számú akadály. Nem jellemzőek a nagyon drága kerékpárok, 200 ezer forintnál értékesebbet csupán a saját biciklivel rendelkezők 3 százaléka használ. A legtöbben (35 százalék) 20-50 ezer forintos biciklit birtokolnak. A kisebb településektől az egyre nagyobbak felé haladva viszont rohamosan nő a drága és csökken az olcsó biciklik aránya.

A felnőtt lakosság túlnyomó többsége, 67 százaléka szokott kerékpározni, és 40 százalék azok aránya, akik legalább heti rendszerességgel pattannak nyeregbe. Ugyanakkor 2018 óta megfigyelhető egy kisebb növekedés a soha nem kerékpározók arányában, 30 százalékról 33-ra nőtt ez a csoport. Budapesten 5 százalék közlekedik naponta bringával, további 8 százalék pedig hetente többször. 

A kutatásban azt is megkérdezték, hogy a bringások mennyit tekernek egy átlagos napon, amikor kerékpárral közlekednek. A kerékpárral közlekedők átlagosan kicsivel több mint 10 kilométert tesznek meg egy nap. Toronymagasan vezetnek a fővárosi bringások, akik átlagosan 18,3 kilométert mennek meg egy napon, nyilván azért, mert Budapesten jóval nagyobbak a távolságok. Ahogy csökken a települése mérete, úgy lesz kevesebb a letekert kilométer is: a megyeszékhelyen 11 kilométer az átlagos napi teljesítmény, a községekben pedig 8 kilométer. Természetesen az életkor is számít: a 30 év alattiak még több mint 12 kilométert bringáznak egy átlagos napon, a 60 fölöttieknél 7,3 kilométer a napi táv – ami természetesen elismerésre méltó teljesítmény. 

A legtöbben azért választják a kerékpárt közlekedési eszköznek, mert fontosnak tartják testmozgást és a biciklizéssel járó egészségügyi előnyöket. Sokan azért pattannak nyeregbe, mert bringával rugalmasan, szabadabban tudnak közlekedni, de fontos szempont a környezetvédelem is, valamint az, hogy rövid távokra fölösleges elővenni az autót. Lényeges érv a kerékpározás mellett, hogy nem kell várakozni, mint a tömegközlekedés esetében, és olcsó közlekedési forma. 

Lassan javul kerékpározás helyzete

Az általuk használt infrastruktúrát nézve a legtöbb szempont szerint inkább elégedettek a biciklisek. A közepesnél kedvezőbb átlagos értékelést adnak például a közvilágítás állapotára; a jelzések karbantartására; a biztonságérzetre; a kerékpárutak és – sávok, illetve a bringázásra használt közutak szélességére; valamint a csomópontokban a balesetmentes közlekedés lehetőségére. Az infrastruktúrával való elégedettség 2018 óta óvatos növekedést mutat, de a különbségek kicsik, a következő években dől el, hogy tényleg a helyzet javulását tapasztalják-e a biciklizők.

A kerékpározással kapcsolatos hozzáállás nem változott az elmúlt években. Jellemzően úgy gondolják az emberek, hogy a kerékpáros és autós közlekedést minél jobban el kell választani egymástól, hogy túl sok az autó az utakon; nem alakult ki a kerékpározás kultúrája Magyarországon, és az autósokat sokszor zavarják a kerékpárosok. 2018 óta érzékelhető egy olyan változás, hogy óvatosan nő a más közlekedési módok nehezítésével való egyetértés, és csökken a pozitív tényezők jelentősége. Ez arra utalhat, hogy kezd valamennyire elfogadottá válni az a gondolat, hogy az autós közlekedést meg kell nehezíteni az autóforgalom csökkentése és a kerékpározás növelése érdekében.

A lakosság számára viszonylag fontos, hogy az állam vagy az önkormányzatok a jelenleginél többet költsenek a kerékpáros közlekedési lehetőségek fejlesztésére. Eközben csaknem a bringások fele (47 százalék) tapasztalt kedvező változást elmúlt tíz évben a kerékpározásra alkalmas utak számában, állapotában. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....