Rally Croatia

Ilyen volt élőben a horvát WRC futam

2023.05.24.

Ezer kilométer, húsz gyorsasági, elképesztő tömeg és egy remek WRC pilóta elvesztése. Nem volt szokványos a Rally Croatia 2023.

Hiába fogadom meg minden évben, hogy jövőre már nem megyünk a Rally Világbajnokság horvát futamára, valamit nagyon tud a WRC, ami miatt egyszerűen képtelenség elengedni. Ott voltunk 2021-ben az első, és egyben eddigi legjobb horvát WRC futamon, majd ott voltunk 2022-ben, és most 2023-ban is – és biztos vagyok benne, hogy ott leszünk jövőre is, mert a Rally Világbajnokság elképesztő profizmusa, nyitottsága, szabadsága egyszerűen még mindig lenyűgöz.

A kommentátorok végtelen profizmusa és felkészültsége, a csapatok óriási mobilépületei, bennük külön szerszámkészlettel minden szerelő számára. Mindenkinek megvan a maga feladata, mégis szánnak időt arra, hogy segítsenek egymásnak, és a rajongókra is figyelemmel legyenek. Imádom, ahogy minden gyorsaságin végigautóznak a csapatok előfutó autói, hogy minél frissebb információkkal szolgálgassanak az odaérkező pilótáknak. Ahogy a helikopterek közelítenek a Rally1-es autók előtt. Ahogy mindenki a ralinak él!

Ez egy olyan sportág, ahol egy kiszámíthatatlan közeggel, a természet kellős közepén kell együttműködnöd, és elképesztő tempóban improvizálnod. A rali nem zárt versenypályán, ideális körülmények zajlik, hanem éppen ellenkezőleg. Közutakon, falvakon, erdőkön keresztül kell gyorsnak lenni, ahol egy ősrégi, ott felejtett betongyűrű is tud végzetes problémát okozni – ahogy az történt idén is Thierry Neuville-lel, aki az első helyről esett ki egy ilyen apróság miatt.

Mindez határon autózva. Mármint, tényleg. Minden évben rácsodálkozom, hogy mennyire elképesztően gyorsak a Rally1 specifikációjú autók. Fotósként össze kell szednie magát az embernek, különben könnyen lemarad. Noha nem volt könnyű idén különleges fotópozíciókat találni, azért mindent megtettünk, hogy látványos fotókat hozzunk, és ebben remek társunk volt a BMW 330i tesztautónk, amivel gyorsan és kényelemben tudtunk városról városra autózni, miközben egészen elképesztő, 6,8 literes fogyasztást produkált a 245 lóerős, 2,0 literes turbómotor.

De róla majd később, egy teszt formájában írok bővebben.

Idén összesen 301,26 kilométernyi gyorsasági szakasz várt az 57 nevező párosra, akik között volt a csúcskategóriát képviselő Rally1 autóktól, a feltörekvő, és minden eddiginél erősebb Rally2 mezőnyön át, egészen a Rally4-es kisautókig minden. Természetesen idén is Zágráb volt a központ, ugyanakkor ezúttal két gyorsasági is távolabb, a tengerparthoz közelebb került lebonyolításra, ami kissé megnehezítette az újságírói terepmunkát, de legalább több emberhez eljuthatott a bajnokság.

Ez a horvát WRC eleve más volt, mint a többi. A verseny előtti tesztek során ugyanis életet vesztette Craig Breen, a Hyundai Motorsport gyári pilótája. A mindössze 33 éves pilóta egy éles kanyarban csúszott neki egy fakorlátnak, ami nyaktörést okozott a mindig lelkes, szuper kedves ír pilóta számára. Navigátora szerencsére túlélte. Ez a hétvége a megemlékezésről szólt, és a család kérésére a pilótatársak igyekeztek élvezettel, mosolyt erőltetve az arcukra végigmenni a gyorsaságikon, de ez nem volt egyszerű feladat.

A Shakedown alatt még nem volt ritka, hogy könnyes szemekkel nyilatkoztak a csapattársai, és lépten-nyomon Craig Breenre emlékező feliratokba és molinókba lehetett botlani a gyorsaságikon, és a köztük lévő etapokon egyaránt. Megható látvány volt, ahogy a gyorsaságik mellett összegyűlő elképesztő méretű tömeg megemlékezik az ír pilótáról, és természetesen minden résztvevő autón ott volt a fekete csík.

Különösen felemelő élmény volt visszaautózni egy nappal a gyorsasági után Leskovac Barilovićkiba. Itt van az a mostanra legendás ugrató, ami mögött gyönyörű templom emelkedik – minden fotós kedvenc helyszíne. Erre az ugratóra fújták fel a rajongók Craig Breen nevét. Ott állni a felirat felett, a teljes csendben, ahol tegnap még több ezer ember állt, és helikopterek köröztek az égen, egészen szürreális élmény volt. Hatalmas volt a kontraszt. Most csend volt, és a kíváncsiskodó helyi kissrácokon kívül egy lélek nem volt a környéken. Tegnap viszont tömött autósorok várták, hogy láthassák a világ legjobbjait.

És talán pont ez a kontraszt teszi egyedivé, és szerethetővé a Rally Croatia-t. Ahogy a csendes kisfalvak felbolydulnak arra az egy napra, amíg ott van a Rally Világbajnokság. Ahogy Horvátország olyan rejtett kincseit fedezhetjük fel útközben, amiről másképp talán sosem hallanánk. Hogy valóban kiérdemli-e a „future classic” státuszt a verseny, ahogy azt a DirtFish újságírói állítják, az egyelőre kérdéses, de az biztos, hogy a naptár egyik legkiszámíthatatlanabb futama ez, ami minden évben hoz valamilyen váratlan fordulatot. Mi pedig szörnyen szerencsések vagyunk, hogy mindez itt történik a szomszédban, és valamennyire részesei lehetünk.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..