járműtörténelem

Ilyen Fordról csak álmodhattunk a szocializmusban

2017.11.22.

Emlékszik még az első generációs Ford Escort kólásüveg-sziluettjére? Majdnem ötven éve már, hogy az első ilyen autó legördült a Ford Halewood üzem szerelőszalagjáról.

Az első generációs Ford Escortot 1967 végén mutatták be az Egyesült Királyságban, míg szélesebb közönség előtt az 1968 januári Brüsszeli Autószalonon mutatkozott be. A Ford európai részlege a hosszú időn át gyártott, sikeres Anglia leváltására tervezte a modellt. Az Escort gyártása elsőként Angliában, a halewood-i gyárban kezdődött meg, 1967 utolsó hónapjaiban, míg az Európa kontinentális részére szánt bal kormányos változatok gyártása 1968 szeptemberében indult be, Genkben, Belgiumban. Az Egyesült Királyságban gyártott darabok eleinte némileg eltértek az Európa többi részén kaphatóktól, például az első futómű hangolása és a kormányáttétel is más volt, továbbá a Genkben készülő Escortok dupla hidraulikakörös fékeket kaptak és szélesebb felnik kerültek rájuk. 1970-től az Európa kontinentális részén értékesített modellek gyártása áttevődött Németországba, az új saarlouis-i gyárba.

Az első Ford Escort 1967-ből

Az Escort Európa több részén is sikeres modellé vált, de a legkomolyabb sikereket az Egyesült Királyságban érte el, ahol az 1960-as évek legsikeresebb modellje lett. 1974 júniusában a Ford bejelentette a kétmilliomodik Escort elkészültét. Ezt a mérföldkövet korábban egyetlen Egyesült Államokon kívüli Ford modell sem érte el.

Az Escort a média körében is azonnal hatalmas sikert aratott. A kritikusok értékes családi autónak nevezték, külön kiemelve gazdag alapfelszereltségét, amiben olyan luxustételek szerepeltek, mint a műbőr üléshuzat, a gumiszőnyegek, az egy sebességfokozatú ablaktörlő vagy a műbőr ajtópanelek.

A honestjohn.co.uk nevű brit honlap szerint: „Az Escort dögös autó volt, és mágnesként vonzotta azokat a fiatalokat, akik egy kisméretű lépcsőshátú kocsira vágytak. Az autó igazi sláger lett, hiszen egyszerű szerkezetéhez, jó megjelenéséhez és élvezetes teljesítményéhez visszafogott fogyasztás társult – nem véletlen, hogy a Cortina után ez lett a Ford második bestsellere az Egyesült Királyságban. Még az 1098 köbcentis alapváltozat is élvezetes vezetést kínált, amire a fogasléces kormánymű, a briliáns sebességváltó és a hatékony MacPherson első rugóstag jelentett garanciát.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
Nem mindennapi teljesítmény büszke birtokosa egy budapesti Volkswagen Jetta és annak gazdája, Szűcs....
2024.05.09
Aki ellátogat a ZKW autóipari beszállító üzemébe, bepillantást nyerhet a raktárlogisztika jövőjébe....
2024.05.09
Lébény közelében egy szakaszon lassan halad a forgalom - írja csütörtökön délelőtt fél 11-kor a....
2024.05.09
A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű,....
2024.05.09
Tegnap írta alá az Audi Hungaria Iskolaközpont Győr – Audi Hungaria Deutsche Schule Győr és a....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három....
2024.05.09
Rosszul lett egy utas az Austrian Airlines osztrák légitársaság Bécs felé tartó járatán.....
2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....