autóbusz

Ikarus 30-as autóbusszal gazdagodott a Közlekedési Múzeum - fotók

2025.02.28.

A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszával, egy Ikarus 30-as busszal bővítette gyűjteményét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, a járművet az intézmény csütörtöki, Budapesten megrendezett sajtótájékoztatóján mutatták be.

Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója ünnepélyes pillanatnak nevezte, hogy a múzeum a magyar járműgyártás ikonikus gyára, az Ikarus legelsőként legyártott típusának egy példányát végre gyűjteményébe vehette.

Elmondta, hogy az Ikarus 30-as típusból 3175 darab készült, amiből csupán négy maradt fenn Magyarországon, és ebből jelenleg kettő mozgásképes. A sajtótájékoztatón bemutatott busz az egyik, a másik pedig a Volánbusznál található – fűzte hozzá a főigazgató.

Arról is beszélt, hogy 2010-ig a múzeum Ikarus flottája összesen egy buszból állt. Schneller Domonkos ezt megengedhetetlennek nevezte: mint elmondta, a múzeumnak, amelyik a műszaki és közlekedési örökség megóvására jött létre, kötelessége, hogy az egyik legjelentősebb magyar gyár összes fontos típusát őrizze a gyűjteményében egy-egy példánnyal. Példaként említette, hogy az Ikarus 180-as busz hiányzik a múzeum flottájából, pedig Budapesten több mint kétszáz közlekedett belőle.

Elmondta, hogy az elmúlt évtizedben felgyorsult a gyűjteménybe vételi folyamat, a sajtótájékoztatón bemutatott busz már a huszadik a múzeum flottájában. A húsz autóbusz nagyja kiállítható állapotban van, egy része pedig akár képes arra is, hogy a forgalomban közlekedjen. Ugyanakkor, mint mondta, nagy munka áll még előttük, az autóbuszok még sok tízmillió forintos felújítást igényelnek.

Kijelentette, hogy a Magyarországon működő autógyárak és gépgyártó cégek nem érzik felelősségüknek, hogy a magyar műszaki, kulturális örökség fenntartásában szerepet vállaljanak.

Miközben Európában a nagy autógyárak múzeumokat alapítanak és tartanak fenn, restaurálási folyamatokban vesznek részt, Magyarországon az egyébként kiemelkedően jó kondíciók között működő cégek nem reagálnak a múzeum megkereséseire – hívta fel a figyelmet. Az intézmény munkáját csak hazai tulajdonú építőipari cégek támogatták – tette hozzá.

A sajtótájékoztatón bemutatott Ikarus 30-as buszról azt mondta, hogy ezt a példányt különböző állami építőipari vállalatok használták, a múzeum pedig tavaly vásárolta meg a gyűjteményébe. A busz Szokolyáról érkezett, még komoly restaurálási folyamat vár rá, de már jelenleg is alkalmas arra, hogy kisebb távolságokat megtegyen – tette hozzá Schneller Domonkos.

Fotók: MTI - Illyés Tibor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.28
Európába hozhatják a Dacia Spring gyártását, hogy elkerüljék a súlyos vámokat az EU és Kína között....
2025.02.28
A Volkswagen a legerősebb turbófeltöltős benzinmotorokkal (TSI) bővíti a legkelendőbb Tiguan és....
2025.02.28
A Mercedes-Benz Sprinter már harminc éve dolgozik velünk, 130 országban, egyéni vállalkozók és....
2025.02.28
Két új, közismert személyiséggel kötött együttműködési megállapodást a Mercedes-Benz Hovány. ....
2025.02.28
A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszával, egy Ikarus 30-as busszal bővítette gyűjteményét a....
2025.02.28
Egy hajdúszoboszlói testvérpár leszerelt egy közeledési jelzőtáblát - rendőrök tetten érték őket,....
2025.02.28
A Datahouse adatai szerint 2025 legelső hónapjában 11 ezer 117 új személygépkocsit és....
2025.02.28
Az AutoWallis Csoport tavaly 398,46 milliárd forintra növelte árbevételét amely 9 százalékkal....
2025.02.28
Háttérbe szorította Lewis Hamilton Charles Leclerc-t ezen a télen, ám nem bánta. Elmondta, miért....
2025.02.28
A várttól eltérően nem léptek életbe csütörtök reggel 6 órakor a Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS....