Formula Student

Így ment Zoé pilótával és pilóta nélkül: magyar Formula Racing Team

2023.09.19.

Egy autóval két kategóriában indult és eredényes évet zárt a BME FRT csapata, mely már 2024-re készü.

Egyre népesebb a magyarországi Formula csapatok mezőnye, a hazai lehetőséget is kihasználva már hat egyetemi team állt rajthoz az idei szezonban a Hungaroringen hetedszer rendezett Formula Student East versenyen.

A legjobb eredményt a legrégebbi és legsikeresebb BME Formula Racing Team érte el, de ott volt a győri Arrabona Racing Team, a BME Motorsport, a Civis Rcing Team, a KEFO Motorsport és az Obuda University Racing Team. Egy kivételével a csapatok benzinmotoros géppel versenyeztek, a BME FRT elektromos és elektromos-önvezető autóval is indult, Zoé mind a négy kereke villanymotorokkal hajtott.

A Hungaroringen idén negyven ország közel háromszáz csapatából 84 kapott indulási lehetőséget, a BME Formula Racing Team megszerezte az Endurance és a Dynamic overall első helyét, illetve az elektromos kategóriában az összesített negyedik helyet. Szóval jól sikerült a bemelegítés a hazai futamra, korábban a Red Bull Ringen rendezett Formula Student Ausztria Endurance kategóriájában harmadikok, összesítettben negyedikek lettek.

Mi az a Formula Student?

A nemzetközi hallgatói konstrukciós versenyen saját fejlesztésű, belsőégésű, elektromos és pilótás, vagy önvezető járművekkel indulnak az egyetemista csapatok. A versenysorozatot 1981-ben a tengerentúlon hozták létre mérnöki és gazdasági tanulmányokat folytató diákoknak, hogy egy olyan formula versenyautót konstruáljanak, amelyet nem csupán megépítenek, de a piaci bevezetésére vonatkozó koncepcióját is elkészítik.

Egy ilyen életszerű projekt egész éves munkát, kitartást, innovatív hozzáállást, elméleti és gyakorlatorientált felkészülést követel a csapatok tagjaitól. A Formula Student tehát kipróbált, agilis szakembereket nevel, ebből pedig a sorozatot és autóépítést támogató iparvállalatok is profitálnak.

Verseny forgatókönyv

Néhány fejezet a legsikeresebb magyar Formula Student csapat idei krónikájából, a forgatókönyvön keresztül megismerhető a versenylebonyolítás.

Az ausztriai Spielbergben megrendezett Formula Student Austria-n indult az FRT hivatalos szezonja, az autótervezés, építés és tesztelés után jön a puding próbája, mely ami a helyszínre utazással kezdődik.

A BME Formula Racing Team operatív csoportjából Puha Katalin szolgált az autószektor forrásául: a praktikus okokból két részre vált csapat egyike még az utolsó körös tesztelésen vett részt itthon, a másik társaság már a külföldi verseny helyszínén dolgozott szálláscsinálóként, a regisztrációt követően felállították a sátrakat, majd meleg étellel várták a többieket.

Napló 1: Red Bull Ring

A vasárnap reggeli pakolást után következet a gépátvétel, ami szigorú műszaki és biztonsági ellenőrzést jelent. Első állomás az akkumulátor Scrutineering volt. Itt akadtak hibák, így nem minden ment a tervek szerint, ezért ezt a versenyszámot csak a nap végén tudták teljesíteni. A nap része volt a Pre Inspection, valamint a Driver Egress, utóbbi lényege, hogy vész esetén a pilóta képes-e 5 másodperc alatt kiszabadulni az autóból.

Hétfőn a csapat elfoglalta a kijelölt bokszot, majd megkezdődött a Mechanical, illetve Electrical Scrutineering. Mível akadtak módosítani valók, ezért ezt csak a keddi napon tudták befejezni. Közben folyamatosan ment a statikus versenyszámokra való felkészülés.

Kedden jól sikerült az Engineering Design versenyszám, ezt a Cost And Manufacturing követte, amely után Zoe visszakerült a bokszba, ahol sikerült megkapni a Mechanical és Electrical Scrutineering matricát. Ezek után a következett a Dynamic Scrutineering, melyen először megmérték, majd ellenőrizték Zoét, hogy paraméterei megfelelnek-e az előírásoknak.

Ezután jött a borulást imitáló Tilt teszt, az esőpróbán a szigetelést is ellenőrizték, majd következett a fékteszt. A Business Plan Prezentációval párhuzamosan a gyakorló zónában az egyik pilótának lehetősége volt néhány körre. A másnapi versenyszámokra készülve a pilóták végig sétáltak a pályán, ahogy azt a Forma 1-ben és a többi futamokon is megszokott.

Szerdán megkezdődtek a dinamikus versenyszámok, először az Acceleration, ahol a versenyautónk a 75 méter hosszú, egyenes pályaszakaszon kell gyorsulnia. A Skidpad-en mindkét magyar pilótának sikerült jó teljesítenie, ellentétben Autocross számmal.

Csütörtökre már csak egyetlen versenyszám, az Endurance maradt, melyen a a BME FRT harmadik lett, miközben az összesítettben épphogy lemaradtak a dobogóról, és negyedik helyen zártak.

A csapat értékelése szerint a Formula Student Austria-n való szereplésük messze nem volt tökéletes, ugyanakkor a rengeteg visszajelzésnek köszönhetően sokat tanultak.

Napló 2: Hungaroring, Hochkenheimring

Hasonló forgatókönyv működött a következő versenyen is, ám a Formula Student Austriával ellentétben a Hungaroringen megrendezett Formula Student Easten a csapatnak lehetősége volt önvezető kategóriában is próbára tennie magát. Nem sikerült fényesre, de gőzerővel kijavították a hibákat, hogy jobban szerepeljenek a németországi Formula Student Germany-n.

Nem ment minden könnyen a Hockenheimringen, de az FRT megszerezte a Trackdrive harmadik és a manuális Skidpad negyedik helyét.

Néhány lap a németországi krónikából.

A kötelező tesztek teljesítése után következett az első dinamikus versenyszám, mégpedig a Skidpad, önvezető kategóriában. Első próbálkozásnál sajnos Zoe számos bóját elvitt. Ám ez nem csak az autó hibája, mert kiderült, hogy előzetesen kijelölthöz képest szabálytalanul lett felrakva a pálya, ezért a csapat újabb lehetőséget kapott. Sajnos a második nekifutás sem volt sokkal sikeresebb, harmadszorra viszont a Zoe nevű elektromos autónak autonóm módban is sikerült teljesítenie a feladatot.

Befejezve az önvezető versenyszámok sorát, a BME Formula Racing Team történelmében először sikerült végigmennünk egy verseny során a Trackdriveon, mégpedig nagyon szép idővel. Ugyancsak ezen a napon került sor a manuális Autocrossra is, amelyet szintén sikerült abszolválnia csapatunknak.

Vasárnapra egyetlen teljesítésre váró versenyszám maradt, az Endurance. A pálya bejárását követően jól teljesítették a szezon utolsó megmérettetését, ám az utólagos ellenőrzésen egy hiba miatt kizárták a csapatot a versenyszámból.

A Formula Student Germany a Formula Student versenysorozat egyik legkompetitívebb állomása.

Minden évben rengeteg csapat vesz részt a Hockenheimringen, így különösen elismerésre méltó a Trackdrive harmadik helyezés. Manuális kategóriában Skidpaden negyedik helyen zártak, Autocrosson nyolcadikok lettek, pedig rosszul indult a rajt, mert eltört a futómű, amit gyors javítás és gépátvételi ellenőrzés után rajtolhattak.

Nem teljesen valósultak meg idei terveik, (összesített első hely megszerzése, valamint dobogóra állás önvezető kategóriában), ennek ellenére nem szomorkodnak és gőzerővel készülnek a következő szezonra és álmaik megvalósítására.

Ehhez elengedhetetlen az emberi erőforrások fluktuációja, valamint a csoportokon belüli és azok közötti oktatás, mellyel a csapattagok magasabb járműszintű hozzáértéssel rendelkeznek majd.

Máris megkezdték az ötletelést, elindult a koncepciós fázis, hogy jövőre még jobban szerepeljen a legrégebbi és legeredményesebb magyar Formula Student csapat, a BME Formula Racing Team.

Aranka, Maula és Zoé

A BME Formul Racing Team első versenyautója, a benzinmotoros Maula 2008-ban készült.

2011-ben elektromosra váltottak: az FRC-001-es kódú gép 5,2 mp alatt gyorsult 75 km/h-ra, az Aranka becenevű Formula versenyautó tömege 425 kg volt.

Legújabb modelljük, a FRED-003-as kódú pehely súlyú villámszörnyeteg: a 192 kg-os Zoé álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsul százra, oldalgyorsulása 2,5 G, leszorító ereje 109 km/h tempónál 1884 N.

Fotók: FRT

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....