Volvo Cars

Így ismeri fel a Volvó, ha a sofőr nincs a legjobb formában

2022.09.27.

A 2022. november 9-én debütáló Volvo EX90 alapfelszerelésként kínálja új „vezetőt-megértő” rendszert. A valós időben működő utastéri érzékelő rendszer egy egyszerű irányelvet követve működik: amennyiben egy Volvo képes felismerni, hogy sofőrjének pillanatnyi állapota nem optimális a vezetéshez, a jármű lépéseket tehet a baleset elkerülése érdekében.

„Kutatásaink rávilágítottak arra, hogy pusztán abból sok minden elmondható a vezető állapotáról, ha megfigyeljük, hogy merre néz, illetve milyen gyakran és milyen hosszú időre hunyja le a szemét.” – mondta Emma Tivesten, a Volvo Cars biztonsági központjának vezető műszaki szakértője.

„Az érzékelő rendszert kutatásaink tanulságai alapján programoztuk, képessé téve arra, hogy megállapítsa, bármilyen okból (legyen az álmosság, figyelemelterelés vagy a koncentrációját elvonó egyéb állapot vagy esemény) alkalmatlan-e a sofőr az autóvezetésre, és hogy szükség esetén a helyzetnek leginkább megfelelő formában segítséget nyújtson számára.”

A rendszer két kamera segítségével figyeli a vezető szemmozgását, olyan jeleket keresve, amelyek arra utalnak, hogy a sofőr nincs a helyzet magaslatán. A berendezés méri, hogy a vezető milyen hosszan nézi az előtte lévő útszakaszt, és – a természetes eltéréseket figyelembe véve – észleli, ha a vezető tekintetét (és ezért valószínűleg a figyelmét is) valami egyéb dolog ragadta meg a vezetésen kívül.

Túl keveset pillant az útra? Elképzelhető, hogy valami más foglalja le a tekintetét – például a telefonját nézi. Vagy éppen túl mereven néz? Ez esetben kognitív figyelemvesztésről lehet szó: a vezetőt olyan mértékben lefoglalják saját gondolatai, hogy nem is észleli a szeme által rögzített információt. Az észlelésben a kapacitív kormánykerék is szerephez jut. A rendszer érzékeli, ha a vezető elengedi a kormányt, azaz alkalmas arra, hogy felügyelje a kormányzási tevékenység stabilitását.

A szemmozgási és kormányzási mintákat valós időben észlelő, szabadalmaztatott technológia lehetővé teszi az autó számára, hogy szükség esetén a megfelelő lépésekkel segítsen a vezetőnek. Ez a támogatás kezdetben lehet akár egy egyszerű figyelmeztető jelzés, amely aztán hangosabbá válik, amint a kockázat súlyosbodik. Amennyiben a vezető nem reagál az egyre nyilvánvalóbb figyelmeztető jelzésekre, az autó képes akár biztonságosan lehúzódni, és megállni az út szélén, majd elakadásjelzőjét aktiválva figyelmeztetni a veszélyhelyzetre a közlekedés többi résztvevőjét.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....