járműgyártás
Az Ifo Intézet szerint a Kínától és más tekintélyelvű államoktól való gazdasági függés leválasztása jelentős jóléti veszteséget jelentene Németország számára. Egyrészt összeomlanának az értékesítési piacok, másrészt drágulnának a német ipar előtermékei és alapanyagai – írják a müncheni közgazdászok az Ifo elnöke, Clemens Fuest vezetésével megjelent lapjukban.
Audi-gyártás Kínában. Fotó: Audi
Az EU Kínától való kölcsönös szétválasztása önmagában nagyon súlyosan érintené a német ipart, és csökkentené versenyképességét, különösen az autógyártókat és a gépipart. Az Ifo számítása szerint a magasabb importvámok és egyéb kereskedelmi akadályok mindkét oldalon 0,81 százalékkal csökkentenék a német bruttó hazai terméket, ami a teljes gazdasági növekedés jelentős hányadába kerülne. Ráadásul az Ifo kutatói hangsúlyozzák, hogy ezek csak a várható veszteségek alsó határai. Ennek megfelelően csak viszonylag kis területek részesülnének előnyben, mint például a textilipar.
A tanulmány megerősíti a korábbi Ifo-tanulmányokat is, miszerint az ipari termelés Németországba vagy a szomszédos országokba történő áthelyezése óriási jólétveszteséget jelentene. Egy átfogó németországi áttelepítés esetén a német bruttó hazai termék csaknem 10 százalékkal csökkenne. „A deglobalizáció nemcsak magasabb munkanélküliséghez és alacsonyabb növekedéshez vezethet, hanem végső soron az ország politikai stabilitását is veszélyeztetheti” – figyelmeztetnek a lap szerzői. Az Ifo Intézet az egyoldalú függőségek csökkentését és az ellátási láncok diverzifikálását javasolja.
"A tény azonban az, hogy ragaszkodnunk kell a nemzetközivé válás alapvető üzleti modelljéhez" - foglalta össze az ügyfélnek Bertram Brossardt, a vbw vezérigazgatója.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!