részvény

Hype vagy tapasztalat? Ki hogyan szerez pénzt az autóiparban?

2021.02.15.

Nemrég írtunk az Apple autó lehetőségéről és a Tesla várható reakcíójáról. Az Apple nyilvánvalóan egy technológiai cég, de a Teslát is sokkal inkább egy technológiai cégként kezelik, mint az autóipar részeként. A Tesla jelenleg többet ér papíron, mint a Toyota, a Volkswagen, a Ford, a Ferrari, a GM, a Honda és még néhány másik gyártó összesen. Legalább ennyire érdekes, hogy a Rivian nevű gyártó, ami egyébként még egy autót sem gyártótt, 28 milliárd dollárt ér, a Ford pedig 38-at. Valahol irónikus, hogy utóbbi a Rivian egyik befektetője.

Herbert Diess, a Volkswagen csoport első embere nemrég interjút adott a Bloombergnek, ahol beszélt erről az óriási különbségről a hagyományos és az új gyártók piaci kapitalizációjában.

Általában a részvényárfolyam növekedése elsősorban a részvényeseknek jó, nekik hoz pénzt, nem a vállalatnak. Persze egy vállalat menedzsereinek motivációját segítheti, ha a nekik a fizetésükön felüli juttatásként kapott részvények árfolyama növekszik, de a nyereség ekkor is azé, aki eladja a részvényeit, nem a vállalaté.

Ezzel szemben, ha egy vállalat részvényeket vagy kötvényeket bocsát ki, a pénz hozzá kerül. Ez viszont ritka esemény, mert vannak hátrányai:  az osztalékalapot több részvényre kell szétosztani, vagy éppen a kötvények kamatát kell a nyereségből fizetni. Az új részvények kibocsátása az autóiparban általában nagy események idején fordul elő, például ha egy gyártó felvásárol egy másikat.

Az autóipari vállalatok ezért általában a saját pénzállományukat használják arra, hogy finanszírozzák a beruházásaikat, még most is, amikor az elektromos autók fejlesztése és az új piacokra való belépés rengeteg pénzbe kerül.

A Volkswagen például tavaly 10 milliárd eurós cash-flow-val zárta az évet, ennek felét az utolsó negyedévben termelték. Itt ne felejtsük el, hogy a tavalyi év bőven az átlagon aluli eredményeket hozott a gyártóknál.

Ezt a 10 milliárd eurót érdemes kontextusba helyezni: a Tesla, vagy a kínai Nio és a szintén kínai XPeng szintén nagyjából ennyi pénzt szereztek, csak ők egy hét alatt, úgy, hogy decemberben új részvényeket bocsátottak ki.

A Tesla tavaly nagyon sikeres évet zárt, majdnem fél millió autót adtak el, ami a Volkswagen számára 2020-ban 3 heti teljesítmény. A Nio és az Xpeng 44.000 és 27.000 autót tud felmutatni, ami 2-3 nap Volkswagen számára.

Ez a különbség a régi és az új fajta, “tech” cégként gyártók között ahhoz vezet, hogy amíg egy hagyományos autógyártónak globális működését kell hatékonyan működtetnie ahhoz, hogy finanszírozni tudja a terveit, egy új gyártónak ehhez egy jól összerakott powerpoint prezentációra van szüksége.

Persze mindez valahol túlzás, mert a hírek szerint bizonyos kínai gyártók tényleg jó termékeket gyártanak, amik nemsokára hozzánk is elérnek majd idővel. De amíg ennyi pénz áll rendelkezésre a befektetők részéről, egyértelmű, hogy sokkal könnyebb dolguk van, mint a régi gyártóknak valaha is volt.

Ugyanakkor látni kell, hogy az új gyártók számára addig van pénz, amíg ők az aktuális jövő a befektetők szemében. Ehhez pedig előbb-utóbb mutatni kell valami tényleg maradandót, amivel bizonyítják, hogy jogosan jutnak óriási forrásokhoz, a hagyományos gyártókhoz képest meglehetősen könnyen. Egyelőre ezt legfeljebb a Tesla tette meg, de nekik is tíz évbe telt, mire eljutottak a Model S-ig.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.29
Matrózruhás sofőrök vezették a valaha készült legritkább és legfurcsább buszt, melynek egyetlen....
2025.01.29
Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, ami 178 ezerrel....
2025.01.29
Ötéves csúcsot értek el az autóeladások Oroszországban tavaly, két évvel az után, hogy az ottani....
2025.01.29
A 2020-ban a Škoda első, a Volkswagen-csoport moduláris villamosítási eszközkészletén (MEB) alapuló....
2025.01.29
Az idén megújult Volkswagen Tiguan továbbra is az egyik legjobb ajánlat a kompakt szabadidő-autók....
2025.01.29
Morenth Péter 2021 novembere óta tölti be a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) elnöki tisztségét,....
2025.01.29
Az új Peugeot E- 3008 modellre bevezetése óta több mint százezer megrendelés érkezett be, és ez....
2025.01.29
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint az idei évre 1,4 millió darab....
2025.01.29
Minden idők legnagyobb forgalmát érte el a Volvo – jelentette be a svéd prémiummárka magyarországi....
2025.01.29
Az Aero Over nevű japán tuningcég gondolt egy merészet, és a Japánban kapható Toyota Crown Sport....