részvény
Herbert Diess, a Volkswagen csoport első embere nemrég interjút adott a Bloombergnek, ahol beszélt erről az óriási különbségről a hagyományos és az új gyártók piaci kapitalizációjában.
Általában a részvényárfolyam növekedése elsősorban a részvényeseknek jó, nekik hoz pénzt, nem a vállalatnak. Persze egy vállalat menedzsereinek motivációját segítheti, ha a nekik a fizetésükön felüli juttatásként kapott részvények árfolyama növekszik, de a nyereség ekkor is azé, aki eladja a részvényeit, nem a vállalaté.
Ezzel szemben, ha egy vállalat részvényeket vagy kötvényeket bocsát ki, a pénz hozzá kerül. Ez viszont ritka esemény, mert vannak hátrányai: az osztalékalapot több részvényre kell szétosztani, vagy éppen a kötvények kamatát kell a nyereségből fizetni. Az új részvények kibocsátása az autóiparban általában nagy események idején fordul elő, például ha egy gyártó felvásárol egy másikat.
Az autóipari vállalatok ezért általában a saját pénzállományukat használják arra, hogy finanszírozzák a beruházásaikat, még most is, amikor az elektromos autók fejlesztése és az új piacokra való belépés rengeteg pénzbe kerül.
A Volkswagen például tavaly 10 milliárd eurós cash-flow-val zárta az évet, ennek felét az utolsó negyedévben termelték. Itt ne felejtsük el, hogy a tavalyi év bőven az átlagon aluli eredményeket hozott a gyártóknál.
Ezt a 10 milliárd eurót érdemes kontextusba helyezni: a Tesla, vagy a kínai Nio és a szintén kínai XPeng szintén nagyjából ennyi pénzt szereztek, csak ők egy hét alatt, úgy, hogy decemberben új részvényeket bocsátottak ki.
A Tesla tavaly nagyon sikeres évet zárt, majdnem fél millió autót adtak el, ami a Volkswagen számára 2020-ban 3 heti teljesítmény. A Nio és az Xpeng 44.000 és 27.000 autót tud felmutatni, ami 2-3 nap Volkswagen számára.
Ez a különbség a régi és az új fajta, “tech” cégként gyártók között ahhoz vezet, hogy amíg egy hagyományos autógyártónak globális működését kell hatékonyan működtetnie ahhoz, hogy finanszírozni tudja a terveit, egy új gyártónak ehhez egy jól összerakott powerpoint prezentációra van szüksége.
Persze mindez valahol túlzás, mert a hírek szerint bizonyos kínai gyártók tényleg jó termékeket gyártanak, amik nemsokára hozzánk is elérnek majd idővel. De amíg ennyi pénz áll rendelkezésre a befektetők részéről, egyértelmű, hogy sokkal könnyebb dolguk van, mint a régi gyártóknak valaha is volt.
Ugyanakkor látni kell, hogy az új gyártók számára addig van pénz, amíg ők az aktuális jövő a befektetők szemében. Ehhez pedig előbb-utóbb mutatni kell valami tényleg maradandót, amivel bizonyítják, hogy jogosan jutnak óriási forrásokhoz, a hagyományos gyártókhoz képest meglehetősen könnyen. Egyelőre ezt legfeljebb a Tesla tette meg, de nekik is tíz évbe telt, mire eljutottak a Model S-ig.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!