vasút

Hűség-mozdonyt kapott Sopron, mert magyar maradt

2021.06.03.

Az idén decemberben lesz száz esztendeje annak, hogy Sopron és a környező falvak sorsa népszavazáson dőlt el. 1921 december 14 és 16 között arról szavaztak, hogy Sopron és a nyolc falu maradjon Magyarország része vagy Ausztriához kerüljön. Bár a falvak nagy része Ausztriát választotta, Sopronban a hazafias érzelmű polgárság eldöntötte a kérdést: magyar maradt Sopron. Az idén számos rendezvényt rendeznek a centenáriumon, ennek sorában egy közlekedéssel kapcsolatos esemény is történt. Sopronban átadták azt a mozdonyt, amely a Hűség nevet kapta. A Győr-Sopron-Ebenrfurti Vasút ( GYSEV) így tiszteleg az esemény évfordulóján.

Mielőtt a mozdonyt bemutatnák, időzzünk egy kicsit a száz évvel ezelőtti népszavazásnál. A trianoni békediktátum után kuriózumnak számított a népszavazás, ahol a lakosok maguk dönthettek sorsukról és ezt a nagyhatalmak is elismerték.

Fotó: GYSEV

Az összesen 26 879 jogosultból 24 063 fő szavazott, ez 89 és fél százalék részvételt jelentett.15 334 fő (65,08%) szavazott Magyarországra, 8 227 fő (34,92%) Ausztriára, és 502 (2,09%) szavazat érvénytelen volt.

Sopron 37 509 lakója közül 18 994-nek volt szavazati joga. Itt 89,2%-os részvétellel 72,7% szavazott Magyarországra.

A nyolc faluban a 7 900 jogosult 83,9%-os részvételével 54,6%-a Ausztria mellett szavazott. Magyarországra csak Nagycenken, Fertőbozon és Kópházán szavaztak többségben. Vagyis szeretett volna Ausztriához kerülni Ágfalva, Harka, Fertőrákos, Sopronbánfalva és Balf. Harkán több mint 90 százalékot kapott az Ausztriához tartozás, de Ágfalván is több mint 80 százalék szavazott Magyarország ellen. Sopron azonban nagyobb lélekszámával és hazafias polgárságával eldöntötte a kérdést. Hozzávetőleg egyébként 260 négyzetkilométernyi Magyarország területről döntött a népszavazás.

Forrás: www.tuztorony.sopron.hu

Két évvel később az akkori Országgyűlés Civitas Fidelissima, azaz a Leghűségesebb Város címet adományozta Sopronnak. A Tűztorony déli részén ezután alakították ki a hűségkaput, amelyet a turisták ma is láthatnak.

Sopronnak immár nem csak hűségkapuja, hanem hűség mozdonya is van. A közelmúltban adták át a GYSEV Zrt. tematikus, matricázott Taurus mozdonyát , amely az 1921-es soproni népszavazás 100. évfordulója előtt tiszteleg.

A mozdonydekoráció terveit közösen fogadta el a GYSEV Zrt. és a soproni önkormányzat. A piros-fehér-zöld színárnyalatú mozdonyon hangsúlyos szerepet kap a „Civitas Fidelissima”, „Leghűségesebb város” felirat, a háttérben Sopron jellegzetes tornyainak sziluettje látható. A Sopron helyiségnév mellett a mozdonyon olvasható az 1921-es népszavazásban érintett többi település neve is. Az 1921 és 2021-es évszám eltolt egymás alá helyezésével és egy nulla hozzáadásával függőlegesen kiolvasható a 100-as évforduló. Szintén kiemelt helyet kapott a dekorációban Sopron címere, valamint a város által készített centenáriumi embléma is.

Meggyőződésem, hogy a „Hűség-mozdony” oldalán a soproni polgárok által száz éve kiérdemelt „Civitas Fidelissima” – „Leghűségesebb város” cím minket is gondolkodásra késztet majd hűségről, hazaszeretetről, egymás iránti felelősségről” – fogalmazott az átadáson dr. Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára.

„Száz évvel ezelőtt mi, soproniak, úgy döntöttünk, hogy magyarok maradunk. Büszkék vagyunk rá, Sopron neve egybeforrt a Civatas Fidelissimával. A leghűségesebb várost és az emlékévet immáron országszerte hirdeti a Hűség-mozdony is. A célunk az, hogy soproni népszavazás centenáriumát a város történelméhez és kultúrájához méltón ünnepeljük meg. A magyar oltási program sikerének, valamint a harmadik hullám letörésének köszönhetően erre minden esélyünk megvan az év hátralévő részében” – mondta köszöntőjében Dr. Farkas Ciprián, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere.

Az átadás résztvevői. Fotó: GYSEV

„A trianoni békekötés utáni időszak a GYSEV életében is komoly változásokat hozott. Addig egy ország területén húzódott a vasúti pálya, utána viszont a nagyobb szakasz Magyarországhoz, a kisebb pedig már Ausztriához tartozott. 1923-ban az osztrák állam belépett a koncesszióba, onnantól kezdve magyar-osztrák vasúttársaság lett a GYSEV. A vasút központja pedig továbbra is Magyarországon, Sopronban maradt” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.18
Nagy ütközésekkel indult a hosszú hétvége. ..
2025.04.18
Elektromos, hálózatba kapcsolt és intelligens: A modellek a Volkswagen új kínai DNS-ét testesítik....
2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....