utánpótlás

Hová tettem a nyári gumikat?

2024.03.23.

Nagyon sokan otthoni, szabadidős tevékenység gyanánt gumizzák fel mindig az aktuális évszaknak megfelelően autóikat. Én nem vagyok híve a lakossági autószerelésnek, mert nagyon sokan megfelel szerszámok, és hozzá nem értés nélkül, de a legnagyobb mellénnyel vágnak bele egy-egy ilyen munkába. Aztán kimarad a központosító, négyen ugrálnak az erőkaron, hogy jól meg legyen húzva, vagy éppen elfelejtik lehúzni a tőcsavarokat (megtörtént eset ismeretségi körben), a nyomatékkulcsról ne is beszéljünk.  De ha Ön mégis otthon cserélni, akkor nézzük rá most együtt a nyári szettre, mert hamarosan kelleni fog.

Kell még szezonális, vagy maradhat a négyévszakos?

Egyre inkább azon a véleményen vagyok, hogy lassan okafogyottá válik hazánkban az idényjellegű gumiabroncs használata. Az idei télből talán januárban volt két hét, -téli gumiabroncs szempontjából- értékelhető időszak, amikor indokolt volt a használata. Az összes többi időben a nyárival is lehetett közlekedni. Persze tudom, és én sem tartom biztonságosnak ezt így ebben a formában, ezért is van fenn a téli szett az autómon. Viszont ha elkopik, lehet, hogy megfontolom a négyévszakosat, mert abból egy márkás, és több teszten is jól teljesítő darab kiszolgálhat minden évszakban, ezáltal megspórolhatom az évenkénti gumiztatás költségét. Illetve eladhatom a felniket, amiből megint csak profitálok. Annak, aki évi 10.000 kilométert közlekedik autójával, azt is zömében száraz utakon, és megteheti, hogy egy váratlan időjárási körülmény megvalósulásakor nem autóval, hanem mondjuk, tömegközlekedéssel megy be munkahelyére, nem sok érv marad mellette. Azt is jó tudni, hogy egy márkás szett átlagos méretű abroncs igencsak a százezer forinthoz közelít, és a mostani anyagminőséget tekintve nem tervezhetünk vele 6-7 évnél tovább. Tehát inkább kopjon el rendesen a négyévszakos, mert hosszú távon kifizetődőbb alternatívának tűnik. Tudom, hogy a négyévszakos sehol sem kiemelkedő, viszont minden körülmények között átlagos, ami a leggyakoribb felhasználási körülménynek (értsd. átlagautós) pont megfelel.

Tisztán rakjuk fel

Nem sok van már hátra ebből a télből, így tényleg foglalkozhatunk a tavaszi teendőkkel. Amint a napi átlaghőmérséklet meghaladja a +7 Celsius fokot, egyre inkább aktualitása lesz a nyári szett felszerelésének. De addig még van pár hét, - így idő is arra-, hogy megnézzük, miből főzünk ebben a szezonban. Vajon ősszel, amikor már bejöttek a kellemetlen hideg napok, de a téli gumi cseréjét az utolsó percig kitoltuk, mennyi idő maradt a nyári gumik eltakarítására? Szemrevételezésére, és ápolására, illetve a helyes tárolásra? Ha a válasz nem, vagy semmi, akkor most itt az idő gatyába rázni őket. A nyári szezon induljon szép kerekeken, és újszerű gumikkal (legalább a kinézetükben). Bár attól tartok, hogy erre a kis kurzusomra nem lesz nagy igény, mert, ahogy nézem, nagyon kevesen fordítanak időt arra, hogy a járművük kerekeit is alaposan tisztítsák, esetleg a gumiabroncsokat kezeljék ápolószerrel, amivel tovább megőrizhetik gyári állapotukat. Persze tudom az átlagos választ: „minek küzdjek vele, két kör a városban, és a fékportól úgyis koszos lesz, vagy az első saras napon úgyis összekenem.” Igen, igaz, de az is, hogy egy járművére valamit is adó sofőr igenis rászánja az időt a kerekekre is, megnézi a guminyomást, takarítja a felniket, és tudja, hogy egy szép felni öltöztet, vagy ha az nincs, akkor a gyári dísztárcsákkal igazi az autó kiállása. Nekik szól most a következő pár sor. Alapos takarítás mind a felni külső, mind a belső oldalán, amire használhatunk külön erre a célra forgalmazott felni tisztítókat. Én általában a nagyját melegvizes, intenzív tisztítóval csapatom le, aztán a mélyebb fékporra, vakrozsdára felni tisztító kefét használok, amivel nagyon szépen fel lehet lazítani a felületre ragadt szennyeződéseket. Ha ez megvan, akkor jöhet a gumiabroncs külső-belső oldala, és érdemes átnézni a futófelületet, mert ilyenkor könnyen megtalálhatjuk a nagyobb kavicsdarabokat, vagy ne adjisten csavart vagy idegen tárgyat a gumiba fúródva. Most van idő, és hely az eltávolítására, és ha kell, még elvihetjük a gumikat a gumishoz, ha a sérülést javíttatni kell. A gumik megszáradása után érdemes gumiápoló sprayvel átdörzsölni a gumi külső és belső felületét, ez zsírtalanít, és eltávolítja a koszréteget. Erre zárásként mehet egy matt gumiabroncs ápoló szer, legalábbis én át szoktam kenni legalább a külső, de általában mindkét oldalt, amitől megkapja az újkori "fényét", és az UV védelemről is gondoskodik, lassítja az öregedést, és a repedezést. Nagyon fontos, hogy a futófelületre semmilyen kemikália nem kerülhet, annak száraznak kell maradnia, hiszen a futófelületet nem kezelhetjük olyan anyaggal, ami csúszóssá teszi, mert ez balesetveszélyes! A felnik ápolásánál is szoktam a tisztítás zsírtalanítás után legalább egy viaszréteget felvinni, mert egyrészt sokkal szebb fényt ad a kerekeknek, és egy gyári, ezüst, szépen lakkozott felnit még csillogóbbá varázsolhatunk ezzel a módszerrel, ráadásul koszolódni is lassabban fog. Egyszer érdemes kipróbálni. Évközben már úgysem lesz kedv, és idő az autó mellé guggolni emiatt.

  

Érdemes megnézni mit teszünk fel

Van ugye a sokat emlegetett DOT szám, ami csak tájékoztató jellegű, hiszen egy nem kímélt, rosszul tárolt, és állandó UV- sugárzásnak kitett gumiabroncs sokkal hamarabb öregszik, és repedezhet ki, mint egy rendesen tárolt, és megvigyázott társa. Hiába egyezik a két abroncs DOT száma, mert a használat miatt az egyik már rég nyugdíjba mehet, míg a másikban még benne van két szezon. De szemrevételezéssel, saját szemünkkel meggyőződhetünk róla, hogy elindult e már az öregedési folyamat, ha tehát látunk mikrobarázdákat a futófelületen, vagy az oldalfalon, akkor elkezdődött. A másik jó teszt, hogy körmünket a gumiba vájva megnézzük, hogy mennyire puha. Ha nem pattan le róla, és érezzük a puhaságot, akkor jó a keverék, és tapadni fog a gumi. Ha olyan kemény, mint a bakelit, akkor soha nem fog már rendesen betapadni, és egy intenzív fékezésnél is biztosan meg fog csúszni. Nálam nagyjából ez a két ökölszabály van, ami alapján eldöntöm a gumik sorsát. Ha már szemrevételezünk, akkor kereshetünk az oldalfalon, vagy a futófelületen sérülést, amit most még a roham előtt valószínűleg hamar meg is javíthat majd a szakember.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..