film
Örök rendezői bók, hogy „imád téged a kamera”! Többnyire gyönyörű nőknek mondják, pedig autók is megérdemelnék. Ki is harcolták megfelelő helyüket a kultúrtörténetben, de nem azonnal, mert az első főszerepet vonat kapta Auguste és Louis Lumière 1896-os celluloidján.
Az első film helyszíne egy Marseille közeli vasútállomás, főszereplője az érkező vonatszerelvény, statisztái bakterok, hordárok és persze az utasok. A francia testvérpár egyik legismertebb alkotása A vonat érkezése, melyen a tengerparti La Ciotat vasútállomására befut a gőzmozdony vontatta személyszállítóvonat, amit elegáns úri közönség vár: nők, férfiak kalapban, bakterok és hordárok, comme il faut, vagyis mindannyian kalapban, sapkában. Ahogy akkoriban illő volt...
A Denis Sexy IT által alaposan feljavított 1 perc 17 másodperces egykori néma film hangot is kapott: messziről hallani a gőzmozdony gépezetét és füttyét, meg a várakozó tömeg zaját.
Filmkocka és video 1896-ból: vonat érkezik La Ciotat állomásra
https://www.youtube.com/watch?v=3RYNThid23g&feature=emb_logo
Rakétával a holdra
Híres írók legendás művei kerültek sínre a mozikban, többször is megfilmesítették az Orient expresszt, melyen Agatha Christie krimije szerint gyilkosságokat is nyomozott Hercule Poirot.
Verne regényét 1902-ben filmesítette meg Georges Méliés, a fekete-fehér A negyedórás Utazás a holdra című film jól ábrázolta, hogy milyennek képzelték el akkoriban az űrt és az égitesteteket az emberek, akik távcsővel kémlelték az eget.
Hatalmas ágyúcső lőtte ki a rakétát hat cilinderes és esernyőkkel felfegyverzett tudóssal a fedélzetén. A landolás után a legénység átaludta az első holdi éjszakát, hogy aztán őslakosokkal csatázzon, majd meneküljön, végül a rakétával visszazuhanjon a jó öreg bolygókra, egy holdlakó potyautassal a fedélzetén...
Fotó az első holdutazást ábrázoló filmből
Leányszöktetés automobillal
A vonat és a rakéta után jött és azóta is tarol az automobil az utakon és a mozikban is, mert nem kellett sokáig várni az izgalmas jelenetekre. Az első autós üldözést romantikus keretbe foglalta Alfred Collins rendező, aki 1903-as moziját leányszöktetéssel indította, a szerelmes pár egy korabeli American márkájú kocsival menekül, miközben a leány apja is autóval üldözi őket, ám motorjának hűtővize felforr, így lekési az esküvőt. A frigy létrejön, a későn érkező apa tajtékzik és botjával fenyegetőzik, de aztán lánya megpuhítja szívét, ezután megbékélve együtt autóznak haza, mindezt 4 perc 31 másodpercben.
Száz évvel később az amerikai Kongresszusi Könyvtár felkérésere Pablo Salazar írt zenét a némafilmhez.
Filmkocka és mozijelenet a világ első autós filmüldözéséből
https://boingboing.net/2018/01/11/watch-the-first-car-chase-scen.html
Koprodukciós darab
American márkával legalább ötven műhely próbálkozott kocsigyártással a múlt század elején az USA-ban. A Leányszöktetés epizódban szereplő automobil francia alvázára a New Yorkban működő Smith & Mabley kocsiépítő kreált karosszériát. Az 5500 dolláros C.G.G. modellből mindössze hét készült, az ötszemélyes kocsi hátsó üléseit fekvőhellyé lehetett alakítani, vélhetően emiatt is csábító volt a filmeseknek.
Termékelhelyezés
Nem kérdés, hogy a filmjelenetekben feltűnő italok és egyéb fogyasztási eszközök termékelhelyezésnek, burkolatlan autóreklámnak és sörhirdetésnek számítanak. Napjaink produkcióinak többsége így áll össze, mert ezek biztos százmilliókat jelentenek dollárban, márpedig a forgatást, a stábot és persze a sztárokat meg kell fizetni, méghozzá jól, mert a nagy nevek garantálják a sikert, vagy legalábbis csökkentik az üzleti kockázatot. A jó autók és motorok is.
Nyolc évtizede nincs krimi, vagy krimivel kombinált romantikus szerelmi történet autó és motor nélkül, lásd a Római vakáció Vespa robogóját, vagy a Minden lében két kanál párosát, Roger Mooret és Tony Curtist, akik Ferrarival és Aston Martinnal száguldoztak. Az autósüldözésekkel alaposan feldúsított Angyal sorozatban az STI rendszámú Volvo 1800-as kapott főszerepet Roger Moore mellett.
Későn érett a patinás brit márka és James Bond kapcsolat, mert az első szerepet gőgösen elutasította az Aston, hogy aztán több mint fél évszázadnyi Bond-epizódból tízben szolgálja a 007-es ügynököt.
Autós üldözésekre épült az Olasz meló első és legfrissebb epizódja is, mindkettőben Minik voltak a sztárok.
Csatornajáró Minik az Olasz meló című filmből Forrás: BMW AG
Mai forgatók
Az analógnak titulált hőskorban celluloidra dolgoztak a stábok, az operatőr helikopterből kilógva filmezte a száguldó kocsikat. Aztán jöttek a távirányítós drónok, majd az ennél is biztonságosabb és persze olcsóbb digitalizáció, számítógéppel versenypályává lehet varázsolni és romokba dönteni egy egész várost, mindezt az izgalmasabb snitt érdekében. Így kisebb a kockázat és a házak újjáépítésének költségeit lehet megspórolni. Persze nem mindig, mert, vannak stábok, melyek több autót is összetörnek egy forgatáson, de az is előfordult, éjszaka egy egész James Bond járműflottát kötöttek el, mert az olyan klasszikus mesterség, mint az autólopás, művelői pedig éppen a digitális kütyüket vetik be eredményesen valódi akcióiban.
Utolsó mohikánok
A filmes szakmában is vannak még klasszikus hősök, vagy inkább utolsó mohikánok, akik autóból filmezik az autót, ami persze nem mindig egyszerű, mert például szupergyors sportkocsit csak szupergyors sportkocsiból lehet filmezni. Itt van például a Nissan GT-R Nismo csúcsváltozata, a Godzilla, mely új turbófeltöltőket, erősebb motort és nagyobb fékeket kapott, miközben tömege csökkent. A doppinggal összekötött diétának köszönhetően álló helyzetből 2,5 másodperc alatt éri el a százas tempót a Nismo, melyről reklámfilmet forgattak a gyártó tesztpályáján. És milyen kocsit használtak? GT-R-rt, amit V6-os, 3,8 literes, 600 lóerős teljesítményű motor hajtott.
A sportautó átalakítására a filmes világból ismert Mauro Calot kérték fel, aki a tükröződések elkerülésére csapatával matt feketére fényezte és gumi tappancsos állványzattal szerelte fel a Nissant. Meghagyták a négy ülést, hogy a sofőr mellett legyen hely a gimbal irányítónak, a fókuszállítónak és rendezőnek.
Godzilla forgatás Nissan GT-RNismoval Forrás: Nissan
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!