logisztika

Hogyan küzdhető le a munkaerőhiány olcsó automatizálással?

2022.10.28.

A globális ellátási láncok egyre összetettebbé válnak, és egyre nagyobb nyomást kell elviselniük az exponenciálisan növekvő online kereskedelem, a növekvő vásárlói igények és az akut munkaerőhiány miatt. A megrendelések teljesítésének optimális hatékonysága és termelékenysége kritikus fontosságú a nyereséges üzletmenet és az elégedett ügyfelek szempontjából.

 

Az előrejelzések szerint a raktárterület Európában a következő öt évben 26 százalékkal fog növekedni, de a raktár- és logisztikai vállalatok már most is küzdenek a távozó vagy nyugdíjba vonuló munkavállalók pótlásával. A bérek egyre magasabbak, és 2050-ben 95 millióval kevesebb aktív korú (20 és 64 év közötti) ember lesz Európában, mint 2015-ben. A drasztikus létszámhiány és a növekvő a raktárak száma megnehezíti az ügyfelek elvárásainak való megfelelést, és előbb-utóbb kihat a pénzügyi teljesítményre, a hírnévre és a versenyképességre.

Az ellátási lánc vezetői felismerték, hogy az együttműködő automatizálásnak kulcsszerepe van abban, hogy a véges emberi munkaerőt a technológiával támogassák a megrendelések teljesítési folyamatában - a gyártástól a kiszállítás utolsó méteréig. A következő generációs ellátási lánc nemcsak a robotikát és az automatizálást foglalja magában, hanem olyan technológiákat is, mint a mesterséges intelligencia, a dolgok internete, a blokklánc, a kiterjesztett valóság, a felhőalapú számítástechnika, a drónok, a 3D nyomtatás és a viselhető eszközök.

A Zetes belga technológiai vállalat nyáron megjelent tanulmánya azt vizsgálja, hogy az európai munkaerőhiány és az online kiskereskedelem jelenlegi tendenciái hogyan hatnak az ellátási láncra. E kitekintés alapján hat olyan automatizált technológiát mutat be, amelyek az emberi munka és a technológiai folyamatok kölcsönhatásával hatékony és skálázható termelést, illetve intralogisztikát tesznek lehetővé.

A munkaerőhiány: európai szintű probléma

Az európai raktárvezetők számára ma már alapvető fontosságú, hogy beruházzanak az emberi erőforrásaik megtalálásába, megtartásába és támogatásába. Egy, a raktári folyamatok korszerűsítésére irányuló stratégiákról szóló tudományos tanulmány (Zebra Technologies: Warehousing Vision Study) szerint a válaszadók 60 százaléka a munkaerő-toborzást és/vagy a személyzet hatékonyságát és termelékenységét tartja a legnagyobb kihívásnak. 83 százalékuk jelenleg növeli a foglalkoztatottak számát, vagy 2024-ig tervezi ezt. Jelenleg mintegy 38 millió ember dolgozik az európai raktárakban. Ez a szám az előrejelzések szerint 2023-ra 44,6 millióra nő. Így hatalmas hiányt kell pótolni, ami egyre nehezebbé válik. A munkafolyamatok, a termelékenység és a raktárterület-felhasználás optimalizálására is beruházásokat kell eszközölni.

A sofőrhiány körülbelül 15 éve érinti a globális és így a magyarországi közúti árufuvarozási piacot, és a világjárvány súlyos válsággá tette ezt a helyzetet. A Transport Intelligence kutatócsoport jelentése szerint Európában a becslések szerint 400 ezer tehergépkocsivezető hiányzik. Lengyelország, az Egyesült Királyság és Németország a legsúlyosabban érintett. Emiatt a teherautók mintegy 20 százaléka áll Európa-szerte, ami kihat a termelékenységre és a nyereségességre.

Ezt a tendenciát tovább súlyosbítja az a tény, hogy a jelenleg aktív tehergépkocsi-vezetők mintegy 40 százaléka Európában a következő 5-15 évben nyugdíjba vonul, és túl kevés új járművezetőt vesznek fel. A Nemzetközi Közúti Közlekedési Unió (IRU) tudományos tanulmánya szerint az európai közlekedési vállalatok 71 százaléka úgy véli, hogy a vezető nélküli járművek a következő évtizedben valósággá válnak. De bár ezek a jövőben valószínűleg segítenek majd pótolni a járművezetőhiányt, jelenleg ez nem jelent életképes megoldást.

Túlterhelt ellátási láncok

Mivel logisztikai dolgozóból már így is kevés van, a bővülő raktárak vagy elosztóközpontok számára nehézséget jelent a megrendelések teljesítése és a vásárlók igényeinek kielégítése az online kiskereskedelemben. A vásárlók igényei és az online kiskereskedelemből származó megrendelések részletessége további kihívást jelent a túlterhelt ellátási láncban dolgozók számára.

Az online kiskereskedelmi forgalom volumene 2023-ig várhatóan évi 8,5 százalékkal nő Európa-szerte. A fogyasztók 79 százaléka a covid világjárvány idején is az internetről szerezte be vásárlásai többségét, és közel fele arra számít, hogy a világjárvány után is online fog vásárolni.

A UPS Smart E-Commerce Report 2021 című jelentéséből kiderül, hogy a brit fogyasztók közel 79 százaléka fontosnak tartja a kézbesítési szolgáltatás megbízhatóságát. Az EMEA-régióban a fogyasztók közel fele várja el, hogy az interneten keresztül leadott megrendeléseket két napon belül kézbesítsék. Még az olyan óriások is, mint Amazon problémákról számoltak be a raktározási és szállítási személyzet felvételével és megtartásával kapcsolatban, és arra számítanak, hogy több milliárd dolláros többletköltségek merülnek fel a munkaerőhiány, a magasabb munkaerőköltségek, a globális ellátási lánc problémái és a növekvő szállítási és szállítási költségek miatt.

Együttműködésen alapuló automatizálás

Ha egy vállalat a romló helyzet ellenére ki akarja használni az online kiskereskedelemben rejlő lehetőségeket, és csökkenteni akarja a munkaerőhiány okozta terheket, nem kerülheti meg az ellátási láncot életben tartó legújabb technológiákat. A folyamatok kulcsa a munkaerő termelékenységének intelligens támogatásában rejlik a technológia és a valós idejű adatgyűjtés révén.

Számos előny származik ebből. Ilyen például a vállalati agilitás: az együttműködő automatizálási technológiák egyszerű integrálása a meglévő örökségbe. A másik előny a termelékeny hatékonyság: a monoton vagy nem hozzáadott értékű feladatok automatizálásával és a szinte hibátlan munkavégzéssel. Fontos előny még a skálázhatóság: a raktári munkafolyamatokhoz alkalmazkodó, intuitívan használható és könnyen skálázható technológia gyorsabban megtérül, és lehetővé teszi a rövid távú munkavállalók hatékony felvételét.

A munkavállalók termelékenységének technológia általi javítása jobb munkakörülményeket, jobb munkahelyi elégedettséget is eredményez.

Az utolsó méterig

A döntéshozók 80 százaléka egyetért abban, hogy a következő öt évben új raktártechnológiákra van szükség ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak gazdasági értelemben. Azok a vállalatok, amelyek nem veszik időben komolyan a technológiai fejlesztéseket, raktáraik jövőbeli teljesítményét kockáztatják.

Egyetlen átvételi feldolgozási hiba tízszeres hatással lehet a későbbi raktári folyamatokra. A kereslet drasztikus növekedésével a kézi- és papír alapú komissiózási folyamatok fáradtsághoz vezetnek, ami emberi hibákat szül. Ez viszont késedelmeket, teljesítetlen megrendeléseket és nagyobb valószínűséggel visszárut, illetve selejtet eredményez. A technológia támogatása nélkül a rakodási és szállítási folyamatok is lassúvá és hibássá válhatnak. Ez növeli annak kockázatát, hogy a megrendeléseket rossz raklapra vagy járműre rakodják fel, gyakorivá válnak az üresjáratok. Valós idejű készletgazdálkodási megoldások nélkül a raktárüzemeltetésnek pontatlan készletszintekkel, nem hatékony időszakos leltározásokkal és fölösleges hulladékkal kell szembesülnie. A visszáru kezelése költséges és problémás. A visszaküldött rendeléseket gyorsan és pontosan fel kell dolgozni - állapotukat rögzíteni kell - és vissza kell helyezni a raktárba, majd a leltárba is. Optimális technológiák nélkül sok a hibalehetőség. A megfelelő technológia bevezetésével, amely integrálható a meglévő WMS- vagy ERP-rendszerbe és humánerőforrás-menedzsmentbe, a dolgozók hatékonyabban tudják ellátni feladataikat. Lássuk, melyek ezek a technológiák.

  1. Multimodális beszédfelismerő technológia

A legkorszerűbb hangtechnológia és az adatrögzítés más formái, például a szkennelés és az RFID kombinálásával a viselhető technológia biztonságos, kéz nélküli munkát tesz lehetővé optimális sebességgel és pontossággal. Sok vállalat ezeket a következő generációs hangmegoldásokat részesíti előnyben. Egy mérsékelt befektetéssel a raktári folyamatok 30 százalékkal hatékonyabbá válhatnak és akár 99,99 százalék feletti szedési pontosság érhető el. A hagyományos hangfelvételi rendszerekkel ellentétben a felhasználók egyszerűen bejelentkeznek, elismételnek néhány kulcsszót, és máris elkezdhetik a munkát. Ez különösen előnyösnek bizonyul olyan folyamatoknál, amelyek a rövid ideig dolgozók gyors betanítását igénylik.

Előnyök:

- A maximális termelékenységet biztosító technológiák kombinálásával, például a hangalapú komissiózás és az autonóm mobil robotok (AMR) kombinálásával, szabad kézzel, tiszta rálátással dolgozhat.

- A multimodális képességek lehetővé teszik, hogy a különböző folyamatokat (átvétel, betárolás, komissiózás, az áruk elhelyezése) ugyanazzal az eszközzel lehessen elvégezni.

- Az operatív irányítás valós időben nyomon követheti a fejlődést és az erőforrásokat oda irányítja, ahol a legnagyobb szükség van rájuk. k

  1. Automatikus rakodásvezérlés

A teherautók rakodása időigényes, nem hatékony és hibalehetőséget teremt, ha csak ember ellenőrzi azt. Ez még inkább igaz nagy volumenű és rövid átfutási idő esetén.

Az ImageID technológia másodpercek alatt több száz vonalkódot rögzít egyszerre ellenőrzés céljából. Ez lehetővé teszi a 100 százalékos hibafelismerési arányt, növeli a hatékonyságot és költségmegtakarítást eredményez. Az emberi hibák kiküszöbölése az ImageID képfeldolgozási technológia révén gyorsabb rakodást tesz lehetővé 100 százalékos hibamentes szállítással, rugalmasan figyelembe véve az utolsó pillanatban bekövetkező módosításokat és vitathatatlan ellenőrzési nyomvonalat.

Előnyök:

- Azonnali jelzésre felfüggesztődik a rakodás.

- Az időbélyegzővel ellátott vizuális nyilvántartás lehetővé teszi az ügyfélpanaszok hatékony feldolgozását.

- A raklapok beolvasása másodpercek alatt megtörténik, az elemi hibák elkerülhetők.

  1. ImageID a leltárhoz

Az online kiskereskedelemben a szállítási határidők tovább rövidülnek. A pontos leltáradatok nélkülözhetetlenek. A készletszámlálás a raktárban rendszerint magas munkaigényű, gyakori emberi hibát feltételező feladat. Az ImageID képfeldolgozási technológia ideális ezekre a kihívásokra is. A raklapokon és a raktárhelyen lévő vonalkódok rögzítése lehetővé teszi az időszakos leltározás gyorsabb, rövidebb időközönként és ellenőrizhető módon történő elvégzését. Ezek a kamera-alapú technológiák skálázhatóak és minimális képzést igényelnek.

Előnyök:

- A leltárhoz szükséges idő 50 százalékkal csökkenthető, ezáltal értékes személyzet szabadítható fel több értékteremtő feladatra.

- Kevesebb előre nem tervezett ellenőrzési folyamat.

- Az ImageID leltárhoz való implementálása egyszerű, kiemelkedő adatrögzítési és olvasási képességeket tesz lehetővé és rövid idő alatt megtérül.

  1. Vetített technológiák

A nagyobb rendelésmennyiségek gyors csomagválogatást igényelnek. A kézi válogatás gyakran alacsony termelékenységgel és a pontosság hiányával jár. A Visual Sort Assist (VSA) jelentősen javíthatja a termelékenységet, az agilitást és a személyzet munkakedvét a csomagválogatásban. A növekvő és gyorsan változó keresletet anélkül kezeli, hogy a meglévő berendezéseket bővíteni kellene, vagy a cégnek komplex, teljes automatizálásba és a személyzet széles körű képzésébe kellene beruháznia. A kamerák leolvassák a vonalkódot, és minden csomagra egy számot, illetve egy színt vetítenek. Ez lehetővé teszi a dolgozók számára a csomagok gyors és helyes szortírozását. A VSA a korábbinál több csomagot képes feldolgozni és szétválogatni, ami akár 70 százalékkal csökkenti az észlelési időt. Ezáltal a személyzet ideje felszabadul más produktív feladatokra.

Előnyök:

- A meglévő válogatóberendezésekkel való gyors integráció munkaerőköltséget takarít meg és javítja a válogatási hatékonyságot.

- Minimális képzésre van szükség. Ez lehetővé teszi, hogy az idénymunkások azonnal produktívvá váljanak, miközben csökken a sérülés és a termékkárosodás kockázata.

- Gyorsan és könnyen skálázható.

  1. Autonóm mobil robotok (AMR)

Az egykor a jövő technológiájának tartott robotok ma már Európa-szerte optimalizálják a raktározási folyamatok hatékonyságát és intelligenciáját. A legfrissebb növekedési előrejelzések szerint 2025-re több mint 53 ezer AMR lesz használatban, köztük a STILL ACH sorozatú robotjai. Az AMR-ek nemcsak a hatékony és költséghatékony megrendelés-végrehajtást és a szállítás automatizálását teszik lehetővé, hanem átveszik a nem hozzáadott értékű anyagmozgásokat is. Ennek eredményeképpen hozzájárulnak a munkaerő maximális hatékonyságához. Ha képességeiket olyan korábban említett technológiákkal kombinálják, mint például a hanggal támogatott eszközfelvétel vagy a vetített tartalmak, a rendszer gyorsan nyereségessé válik.

Előnyök:

- A kritikus munkaerő felszabadul, hogy a magasabb hozzáadott értékű folyamatokra összpontosíthasson, lehetővé téve a megrendelések hatékonyabb teljesítését.

- A rugalmasság és a skálázhatóság lehetővé teszi a változó üzleti igényekhez való alkalmazkodást a jövőben.

- A kevesebb manuális folyamat csökkenti a megbetegedések számát, mivel kevesebb az újbóli sérülés és a targoncákkal kapcsolatos baleset. A személyzet motiváltabb.

  1. Elektronikus kézbesítési igazolás (ePOD)

A legújabb ePOD szoftverek világszínvonalú kézbesítési élményt tesznek lehetővé a kritikus kézbesítési adatok valós idejű rögzítésével - a jármű ellenőrzésétől a berakodásig, a csomagok átadásáig, a fizetésig, a címzett jelenlétében vagy anélkül történő, érintésmentes kézbesítésig és az átvételig.

A szállítási folyamat teljes mértékben digitalizált utolsó méterig támogatja a járművezetőket és javítja az ügyfélhűséget. Az irányított munkafolyamatok a szállítási folyamat minden egyes szakaszában tehermentesítik a járművezetőket, és javítják a kommunikációt a back-office irodával és az ügyfelekkel. A felhasználói élmény intuitív és többnyelvű, így ideális idénymunkások számára.

Előnyök:

- Az útvonalakat a maximális hatékonyság és az "első alkalommal, hiba nélkül" történő szállítás érdekében optimalizálják.

- A folyamat minden egyes lépésénél - a berakodástól a kiszállításig – rögzítik a valós idejű adatokat. Időbélyegzővel, fényképes bizonyítékokkal.

- Figyelmeztetések és naprakész információk a fontos eseményekről, amelyek lehetővé teszik szinkronizált kommunikáció a járművezetők és a háttérintézmény között. Az IoT-integráció lehetővé teszi a hőmérséklet- és az állapotfigyelést.

A BYOD (Bring your own Device - hozza magával a saját eszközét) kiküszöböli a további hardverek beszerzésének szükségességét a járművezetők és az alvállalkozók számára.

Összefoglalás

A digitalizálás fontos adatokat hoz létre az ellátási és logisztikai hálózatban, amelyek lehetővé teszik az átláthatóságot. Ez lehetőséget biztosít a kulcs hatékonysági mutatók (KPI) nyomon követésére, a teljesítményproblémák megoldására, és ami a legfontosabb, felhívja az érdekeltek figyelmét a logisztikai folyamat problémáira, így mindig időben lehet megtenni a megfelelő intézkedéseket. A logisztikai folyamat átláthatósága különösen fontos, mert csak azt lehet javítani, amit látunk, mérünk és ellenőrzünk.

Az intelligens munkaerő-technológia és a valós idejű adatgyűjtés kulcsfontosságú az agilis, hibamentes rendeléslogisztika szempontjából az ellátási láncban jelentkező munkaerőhiánnyal szemben. A szakértők előrejelzése szerint a globális raktárautomatizálási piac 2025-re 30,99 milliárd dollárra nő, és 2025-re 50 ezer raktárban használnak majd robotokat.

Míg a teljes automatizálás hosszú távon nagy beruházásokat igényel, addig az együttműködő automatizálás költséghatékony és agilis stratégiát jelent a logisztikai folyamatok mai és jövőbeli igényeinek kielégítésére. A nagyobb agilitás, termelékenység és skálázhatóság, valamint a kritikus folyamatok kollaboratív automatizálása és digitalizálása révén a munkavállalók produktívak és a folyamatok versenyképesek maradnak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..