Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Hogyan kell használni a nyitott kerékpársávot?

2023.10.15.

Általában kis forgalmú, keskeny utcákban alakítanak ki nyitott kerékpársávot, de egyelőre nem túl gyakori megoldás. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában elmondjuk, mit kell tudni róla. 

Ritkán látható közlekedési tábla bukkant fel szeptemberben a III. kerületi Gázgyár utcában, ahol nyitott kerékpársáv létesült. Az utca egy olyan útvonal Óbuda és a Római-part között, valamint Békásmegyer és Szentendre felé, amelynek nincs alternatívája, viszont nagyon sok család biciklizik erre hétköznapokon és hétvégén.

Nyitott kerékpársáv a Gázgyár utcában (Fotó: BKK)

Ezért a forgalmi rend úgy módosult, hogy a nyitott kerékpársávval a jövőben biztonságosabb legyen a biciklizés, és egyúttal csökkenjen a gépjárművek sebessége. Az úton 40 kilométer/órára, a kanyarban pedig 20 kilométer/órára csökkent a sebességhatár. De mi az a nyitott kerékpársáv? És hogyan kell használni? 

A nyitott kerékpársáv jellemzői

A nyitott kerékpársáv a biciklisek közlekedésére kijelölt sáv az úttest két szélén, amely fehér szaggatott vonallal van elválasztva. Ezen a sávon alapesetben csak a kerékpárosok haladhatnak!

Fehér szaggatott vonal jelzi a bringások sávját (Fotó: BKK)

Az autók és más járművek csak akkor hajthatnak rá, ha szemből érkezik egy másik jármű, és csak úgy férnek el egymás mellett, ha lehúzódnak az úttest szélére. (Nyitott kerékpársávot általában olyan helyen alakítanak ki, ahol túl keskeny az úttest, ezért a normál kerékpársáv nem férne el, és nem túl nagy a forgalom.) Kivételes eset még a többi jármű számára a jobbra kanyarodás, amit a nyitott kerékpársávról kell az autóknak végrehajtaniuk, így olyankor is ráhajthatnak. 

Fontos, hogy autóval tilos folyamatosan a kerékpársávon haladni, illetve kivétel nélkül minden esetben a kerékpárral közlekedőknek van elsőbbségük a kerékpársávon. 

A bringások akkor hagyhatják el a nyitott kerékpársávot, ha felkészülnek a balra bekanyarodásra, vagy ha a nyitott kerékpársáv megszűnik.

A nyitott kerékpársáv jelzései

A nyitott kerékpársávot az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt ábrázoló burkolati jel, piktogram is jelzi. 

A nyitott kerékpársávot emellett természetesen tábla jelöli a kezdetén és a végén is. Könnyű felismerni, mert pont az látható a táblán, ahogyan az úttesten ki van alakítva a nyitott kerékpársáv: a normál forgalmi sáv mellett van egy szaggatott fehér vonal, amely elválasztja a nyitott kerékpársávot. 

Egyébként a tábla majdnem olyan, mint a „sima” kerékpársávé, csak a folyamatos sárga csík helyett szaggatott vonal látható rajta, pontosan úgy, ahogyan az úttestre is fel van festve. 

Ez pedig a nyitott kerékpársáv vége tábla (ami szintén ismerős lehet a normál kerékpársávok miatt, de persze ezúttal is fehér szaggatott vonal az elválasztó.)

Nem ez az első a fővárosban

Bár a Gázgyár utcai nyitott kerékpársáv sokak számára újdonságnak tűnhet, a fővárosban nem ez az első ilyen útszakasz. A XIII. kerületi Balzsam utcában 2018-ban alakítottak ki nyitott kerékpársávot, az utcaképen is jól látható a tábla: 

Ez pedig a Balzsam utcai nyitott kerékpársáv vége, amit természetesen szintén tábla jelez: 

A nyitott kerékpársáv egyébként külföldön, például Hollandiában és Ausztriában megszokott dolog, főleg a kis forgalmú utakon alkalmazzák. Magyarországon sem csak Budapesten található meg, több vidéki városban – a többi között Székesfehérváron, Kaposváron, Békéscsabán – találkozhatnak vele a bringások, valamint a Balatoni Bringakör egyes részei is ilyen formában készültek el.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....
2025.12.23
Rosta Gergely, az Opel magyarországi igazgatója ünnepélyes keretek között adta át az ötszázadik....
2025.12.23
A leállósávban állt meg a rendőr és a tűzoltó, amikor letarolta őket a kisbusz. ..