közlekedésbiztonság
Ő diktálja a tempót, amit sokszor kevesellnek a terelgetett autók pilótái, különösen Hamilton, akinek rádióüzenetei nem csak stílusát, de a problémát is tükrözik, aminek magyarázata, hogy a versenytempónál lassabb vonatozásnál tényleg nem hűl megfelelően a motor, és a fékeknek, abroncsoknak sem tesz jót az „araszolás”.
A safety car mögötti mezőnyt nem igazán érdekli, hogy Bernd Mayländer autója a Forma 1-eseknél háromszor nehezebb és fele akkora teljesítményű, ráadásul magasabb építésű. Mindezek ellenére a legkeményebb kanyarokat is komoly tempóval veszi, hogy az őt követő versenykocsik motorjai megfelelően hűljenek, fékjeik és gumijaik optimálishoz közeli hőmérsékletűek maradjanak.

Mayländer nem amatőr, korábban nyert DTM futamot, Porsche Carrera kupát, de főleg hosszú távon versenyzett: tagja volt a százezer mérföldes rekorder Mercedes-tesztcsapatnak, mely 225 km/h átlagot ért el.
Idegileg és fizikailag is nagy kihívás a mezőny élén autózni, hiszen Bernd Mayländer minden idők leghosszabb F1-es versenyén, a négyórás futam 48 százalékán át vezette a mezőnyt 2011-ben, Montrealban.
Jól ismer minden pályát és pilótát, de azért neki is becsúszott egy baki 2015-ben: a monacói edzés után a be nem látható kanyarban belerohant egy vontatott F1-es autóba.

Mayländer versenyheti szolgálata csütörtökön kezdődik 7 óra 30-kor, az eligazítás után többször alkalma van ringbe szállni, minden futam előtt egy órát tréningezhet a lezárt versenypályán. ami fontos, mert a betétversenyek miatt folyamatosan változik a tapadás, a változó időjárásról, a hőmérsékletről már nem is beszélve.
Aktív részese az FIA közlekedésbiztonsági programjának, tanácsain érdemes legalább elgondolkodni. Íme néhány aktuális tipp a Forma-1-es biztonsági autókat vezető Bernd Mayländertől.
Az őszi utakon a sofőrök gyakran kerülnek stresszhelyzetbe a volánnál. Aki jól felkészült és helyesen reagál, az nagyobb biztonságban lesz az úton, állítja Bernd Mayländer, a Dekra márkanagykövete. A legfontosabb, hogy ne vonja el túlságosan a vezető figyelmét a fedélzeti infotainment rendszer, a mobiltelefonja és persze az utasok, pláne a hátsó ülésen viháncoló kölykök.

Ha erősen, folyamatosan esik, az út állapotától függően jelentős víz gyűlhet össze az útfelületen, az autópályák különösen érzékenyek erre. „Minél korábban látom, hogy az előttem lévő út vizes, annál jobban tudok reagálni. A tocsák kátyút és faleveleket is takarhatnak, ami szintén veszélyes. A legfontosabb csökkenteni a sebességet. Az aquaplaning során az út és a gumiabroncsok közé szoruló vízen a jármű lebeg, lecsökken, vagy megszűnik a tapadás, ekkor nehézkes a fékezés és a kormányzás, mert a kerekek nem érintkeznek megfelelően az aszfalttal. De ha már előre lelassítasz az segíthet megelőzni a kritikus helyzetet.”
A helyes kormányzás nem csak aquaplaning esetén lehet döntő, hanem más kritikus helyzetekben is – például amikor el kell kerülni egy hirtelen akadályt, olykor egy alkatrészt, vagy állatot az úton. „Fontos, hogy pontosan oda célozzak, ahová menni szeretnék! Elsőre ez logikus tipp, mégis sokan elfelejtik. „Ha kritikus vezetési helyzetben túl erősen kanyarodok, gyakran rontom a helyzetet. A kormányzást pontosan ki kell számítani. Nagyon fontos, hogy a szemek jó irányba nézzenek, mert oda mehetek biztonságosan, ahová nézek.

Szakmai szempontból fontos, hogy kerüléskor mindig időben kormányozzuk és ha kell, megálljunk. Akadály előtt mindig az ütközés elkerülése a cél, de ha ez nem lehetséges, akkor a sebesség döntő szerepet játszik a következményekben. Ezért nekem minden kitérő manőver egyben fékezési manőver is.
A sikeres kormányzáshoz és fékezéshez, például kanyarodáskor, a helyes üléshelyzet és kormányhelyzet is fontos. A tapasztalt biztonsági autós sofőr azt javasolja, hogy üljön viszonylag egyenesen, és tartsa a kormányt két kézzel, ami a klasszikus oktatói tétel: bal kéz körülbelül 9 óránál, jobb kéz délután 3 óránál, enyhén behajlított karral.
A lezserkedő nyújtott kar nem csak hátrány a gyors manővereknél, de ütközéskor veszélyes, mert törik a könyök. Normál vezetési helyzetben a lábaknak is hajlottaknak kell lenniük, hogy a vezető a lehető legnagyobb erőt tudja kifejteni a gyors reakciónál. Ütközéskor a nyújtott és kitámasztott láb térdei sérülnek. A biztonságos menőverezésben forntos szerepe van a megfelelő tapadású és méretű cipőnek is. Vezetéskor ajánlott mellőzni a papucsot, széles talpú bakancsot!

A szél különösen ősszel játszik komoly szerepet az utakon: nagyon veszélyes hirtelen átfújásnál, például kamion takarása után. „A szélben az a trükkös, hogy – például a nedvessel ellentétben – nem látod, csak akkor érzed, ha befolyásolja a vezetési stabilitást” – mondja Mayländer. Minél nagyobb a jármű és minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb lehet a szél hatása.
Hidakon gyakran fordul elő oldalszél, de egy személygépkocsi hirtelen oldallökést is tapasztalhat teherautó előzése, alagútból vagy erdőből való kihajtása után.
Mayländer tanácsa: „Ne hagyd magad elkapni, számolj az oldalszéllel és amint megérzed, indulj neki kimérten!” Figyeld a széljelzőket, ha lefelé fújják azokat, mindenképpen reagálni és lassítani kell, a biztos volánfogáshoz mindkét kézre szükség van még egyenes haladáskor is!

Fotók forrása: FIA, Aston Martin, Mercedes, Volvo, Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!