Ford Mustang
Bill Clinton szörfözött, imádta a jó kocsikat, hivatalban lévő elnökként egyedül vezethetett autót nyilvános eseményen, közúton, ráadásul nyitottat. Mert Fehér házi korszakában, 1994 április 17-én a márkaklubosokkal együtt ünnepelte a legendás sportkocsi harmincadik születésnapját.
Könnyű kiszámolni, hogy a Ford mérnökei mikor vágtak bele a Mustang projektbe, ami az amerikai járműiparban igencsak merésznek számított, a modell szokásosnál kisebb mérete és európai stílusa miatt.
Akkoriban nem csak az autók változtak: a hatvanas években Martin Luther King egyre nagyobb tömegeket mozgósított a polgárjogi harc frontján, a világ megismerhette a Beatles zenéjét és Andy Warhol képeit.
Bombasiker lett a Mustang Fotó: Ford Motor Co.
Az USA lakosságának 40 százaléka 20 évesnél fiatalabb volt, a Fordot vezető Lee Iacocca pedig felismerte, hogy a vásárlók többsége közülük kerül ki, nekik viszont már nem felelnek meg a klasszikus szedánok. A fiataloknak és a magukat fiatalnak érzők középkorúaknak olyan kocsit kell kínálni, ami a vezetés örömét nyújtja és megfizethető, miközben lezserebb az amerikai modelleknél. Lee Iacocca ilyen szempontok alapján kreálta a Ford a Mustangot, mely nem volt éppen kockázatmentes vállalkozás, hiszen közelebb állt a könnyed itáliaiakhoz és brit klasszikusokhoz, mint az amerikai batárokhoz, például a márkatestvér hatalmas Thunderbird sportkocsijához. Ennek ellenére, vagy éppen ezért bejött a piacon és bemutatásának első évében,1964-ben közel félmillió példányban kelt el.
Druszák a reptéren Fotó: Ford Motor Co.
A lelkesedést jelzi, hogy már az első napon 22 ezer Mustang megrendelést kapott a Ford. Persze komoly kampánnyal indítottak: a modellt bemutatták az USA Forma 1-es Nagydíján és felvezető autó volt az Indy 500-as futamon. És a Ford még erre is rátett egy lapáttal, amikor a nyitott változatot az Empire State Building tetejére vitte, ami nem volt könnyű, mert darut, vagy helikoptert nem használhattak, a liftek pedig kicsik. De a Ford és a DST csapata megoldotta.
Ahogy 1965-ben, úgy 2012-ben is csúcsra emelték a bemutatkozó legújabb Mustangot, mely az akkor nyíló New York Auto Show alkalmából ismét az Empire State Building 86. emeleti kilátójában parkolt.
Még egyben egy fehér Convertible Mustang Fotó: Ford Motor Co.
Az első Mustangot az 1964-es New York-i Világkiállításon mutatták be, de jutott belőle arra a felhőkarcolóra, mely meghatározója Manhattan látképének. Nem egyszerű egy autót a ilyen szintre emelni sűrűn lakott területen, mert a torony tetején meglehetősen keskeny galéria fut körbe, amire képtelenség helikopterrel leszállni. Az egyetlen megoldást a liftek jelentették. 1931-es megnyitása idején az Empire State Building volt a világ legmagasabb épülete (a címet közel negyven éven át őrizte a 443 méteres felhőkarcoló), ám akkor aligha jutott eszébe bárkinek is, hogy autót próbáljon felvinni csúcsára.
Szétszedték, majd New Yorkba szállították....
...ahol éppen belefért a liftbe, ami felvitte a tereszra.
Az Empire State Building tetején szerelték össze a Mustangot Fotó: Ford Motor Co.
Csakhogy a Mustang kabrió, pontosabban Convertrible modell bemutatásakor megvalósult az ötlet: az autót három részre vágták, szélvédőjét leszerelték, és a darabok így már befértek a liftbe. „Ahogy a gondos mesteremberekhez illik, mi is kétszer mértünk, mielőtt egyszer vágtunk.”mesélte Dave Pericak, a Mustang főmérnöke. “Az első csapathoz hasonlóan a második munkatársai is többször ellátogattak az Empire State Buildingbe, hogy pontosan megmérjék az épület liftjeit, mielőtt szétdarabolják az autót.” Már csak azért is, mert a 2014-es Mustang 18 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel szélesebb lett fél évszázaddal régebbi ősénél.
Hasonló módzserrel készítették elő a 2014-es modellt is Fotó: Ford Motor Co.
A csapat tagjai a számítógépes tervezőprogram adatai alapján határozták meg a vágási pontokat; hogy a méretre szabott darabok ládáit beguríthassák a liftbe. Amikor már minden felkerült a 86. szintre, akkor a szerelők kevesebb, mint hat óra alatt újra összeállították a részeket, így az Empire State Building kilátóján 2014. április 16-án reggel 8 órától ismét parkolt Mustang a teraszon, egy abból a kilencmillióból, melyet addig gyártottak.
Az új Mustang a legendás izomautó legfejlettebb változata 2015-ben jelent meg az európai piacokon. A ferdehátú és kabrió változatba turbótöltésű, 2,3 literes EcoBoost vagy 426 lóerős teljesítményű 5,0 literes V8-as blokk került. Az 1964-est meglepően kisméretű, mindössze 101 lóerős hathengeressel mutatták be, igaz szerepelt a kínálatban 271 lóerős V8-as is. Az első darabokat 2308 dollárért kínálták, ami csábító ár volt, mert a vetélytárs GM Chevrolet Corvette modellje közel duplájába került. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a Mustangot a már bevált Ford Falcon szerkezeti alapjaira építették, így elég volt másfél év a fejlesztésre és olcsóbb lett a gyártás.
Ötven évvel később megint Mustang parkolt az ESB tetején Fotó: Ford Motor Co.
A sportkocsi nevét eredetileg P-51 Mustang repülőgépről kapta, de a sorozatgyártásúak vadló formájú jelvénye egyértelművé tette a hovatartozást. Nem volt nagy, de szilajra és gyorsra sikeredett. Akinek nem volt elég az alapmodell teljesítménye, az már az első évben közel négyszáz lóerőnyi ménessel rendelhette a sportkocsit, melynek ferdehátú - Fastback - változatát is piacra dobták.
Sokáig népszerű volt a modell, mely többször megújult, ám a nagy változtatások nem mindig tettek jót stílusának: a hetvenes években elvesztette karakterét és belesimult az unalmas amerikai formavilágba. A 2004-es évben bemutatott tanulmánymodellben ismét felébredt a klasszikus sportkocsi és a nem kevéssé retrós modellen már nem csak a jelvény ágaskodott szilaj Mustang módjára. Nem véletlenül kapta meg immár a háromezredik filmszerepét a Mustang, második toronyugrása után éppen a Need For Speed jeleneteiben.
Az első modell és az utód is csúcsra jutott Fotó: Ford Motor Co.
Lee, ló és cowboy főszerepben
Lee Iacocca: A Mustang egy vadló, és nem egy háziasított versenyparipa. Tudományosabban a musztáng kistestű, erős testfelépítésű lófajta, melyet az Észak-Amerikába behozott spanyol lovak elvadult utódjának tekinthetünk, olvasható a Wikipédián. Az óriási területeken önállóan szaporodó egyedekről nem lehet konkrét fajtaleírást adni, vannak állományok, melyekre erősebben hatottak az angol telivér, a quarter lovak, de kevés vérvonal alakult ki a változékonyság következtében. Frank Hopkins lova Hidalgo is egy musztáng volt, együtt nyerték meg 1890-ben az Arab-sivatagon át vezető távlovagló-versenyt. Frank T. Hopkins cowboy a 19. század egyik legnagyobb lóversenyzőjének számított, róla és híres lováról, 2004-ben filmet is készítettek Viggo Mortensen főszereplésével.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!