Ford Mustang

Hogy került Mustang az Empire State Building tetejére?

2022.11.18.

Igazi autóipari ikon, és az egyetlen, amit hivatalban lévő amerikai elnök közúton vezetett. Alkotója szerint a Mustang egy vadló és nem háziasított versenyparipa.

Bill Clinton szörfözött, imádta a jó kocsikat, hivatalban lévő elnökként egyedül vezethetett autót nyilvános eseményen, közúton, ráadásul nyitottat. Mert Fehér házi korszakában, 1994 április 17-én a márkaklubosokkal együtt ünnepelte a legendás sportkocsi harmincadik születésnapját.

Könnyű kiszámolni, hogy a Ford mérnökei mikor vágtak bele a Mustang projektbe, ami az amerikai járműiparban igencsak merésznek számított, a modell szokásosnál kisebb mérete és európai stílusa miatt.

Akkoriban nem csak az autók változtak: a hatvanas években Martin Luther King egyre nagyobb tömegeket mozgósított a polgárjogi harc frontján, a világ megismerhette a Beatles zenéjét és Andy Warhol képeit.

Bombasiker lett a Mustang      Fotó: Ford Motor Co.

Az USA lakosságának 40 százaléka 20 évesnél fiatalabb volt, a Fordot vezető Lee Iacocca pedig felismerte, hogy a vásárlók többsége közülük kerül ki, nekik viszont már nem felelnek meg a klasszikus szedánok. A fiataloknak és a magukat fiatalnak érzők középkorúaknak olyan kocsit kell kínálni, ami a vezetés örömét nyújtja és megfizethető, miközben lezserebb az amerikai modelleknél. Lee Iacocca ilyen szempontok alapján kreálta a Ford a Mustangot, mely nem volt éppen kockázatmentes vállalkozás, hiszen közelebb állt a könnyed itáliaiakhoz és brit klasszikusokhoz, mint az amerikai batárokhoz, például a márkatestvér hatalmas Thunderbird sportkocsijához. Ennek ellenére, vagy éppen ezért bejött a piacon és bemutatásának első évében,1964-ben közel félmillió példányban kelt el.

Druszák a reptéren         Fotó: Ford Motor Co.

A lelkesedést jelzi, hogy már az első napon 22 ezer Mustang megrendelést kapott a Ford. Persze komoly kampánnyal indítottak: a modellt bemutatták az USA Forma 1-es Nagydíján és felvezető autó volt az Indy 500-as futamon. És a Ford még erre is rátett egy lapáttal, amikor a nyitott változatot az Empire State Building tetejére vitte, ami nem volt könnyű, mert darut, vagy helikoptert nem használhattak, a liftek pedig kicsik. De a Ford és a DST csapata megoldotta.

Ahogy 1965-ben, úgy 2012-ben is csúcsra emelték a bemutatkozó legújabb Mustangot, mely az akkor nyíló New York Auto Show alkalmából ismét az Empire State Building 86. emeleti kilátójában parkolt.

Még egyben egy fehér Convertible Mustang      Fotó: Ford Motor Co.

Az első Mustangot az 1964-es New York-i Világkiállításon mutatták be, de jutott belőle arra a felhőkarcolóra, mely meghatározója Manhattan látképének. Nem egyszerű egy autót a ilyen szintre emelni sűrűn lakott területen, mert a torony tetején meglehetősen keskeny galéria fut körbe, amire képtelenség helikopterrel leszállni. Az egyetlen megoldást a liftek jelentették. 1931-es megnyitása idején az Empire State Building volt a világ legmagasabb épülete (a címet közel negyven éven át őrizte a 443 méteres felhőkarcoló), ám akkor aligha jutott eszébe bárkinek is, hogy autót próbáljon felvinni csúcsára.

Szétszedték, majd New Yorkba szállították....

...ahol éppen belefért a liftbe, ami felvitte a tereszra. 

Az Empire State Building tetején szerelték össze a Mustangot      Fotó: Ford Motor Co.

Csakhogy a Mustang kabrió, pontosabban Convertrible modell bemutatásakor megvalósult az ötlet: az autót három részre vágták, szélvédőjét leszerelték, és a darabok így már befértek a liftbe. „Ahogy a gondos mesteremberekhez illik, mi is kétszer mértünk, mielőtt egyszer vágtunk.”mesélte Dave Pericak, a Mustang főmérnöke. “Az első csapathoz hasonlóan a második munkatársai is többször ellátogattak az Empire State Buildingbe, hogy pontosan megmérjék az épület liftjeit, mielőtt szétdarabolják az autót.” Már csak azért is, mert a 2014-es Mustang 18 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel szélesebb lett fél évszázaddal régebbi ősénél.

Hasonló módzserrel készítették elő a 2014-es modellt is    Fotó: Ford Motor Co.

A csapat tagjai a számítógépes tervezőprogram adatai alapján határozták meg a vágási pontokat; hogy a méretre szabott darabok ládáit beguríthassák a liftbe. Amikor már minden felkerült a 86. szintre, akkor a szerelők kevesebb, mint hat óra alatt újra összeállították a részeket, így az Empire State Building kilátóján 2014. április 16-án reggel 8 órától ismét parkolt Mustang a teraszon, egy abból a kilencmillióból, melyet addig gyártottak.

Az új Mustang a legendás izomautó legfejlettebb változata 2015-ben jelent meg az európai piacokon. A ferdehátú és kabrió változatba turbótöltésű, 2,3 literes EcoBoost vagy 426 lóerős teljesítményű 5,0 literes V8-as blokk került. Az 1964-est meglepően kisméretű, mindössze 101 lóerős hathengeressel mutatták be, igaz szerepelt a kínálatban 271 lóerős V8-as is. Az első darabokat 2308 dollárért kínálták, ami csábító ár volt, mert a vetélytárs GM Chevrolet Corvette modellje közel duplájába került. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a Mustangot a már bevált Ford Falcon szerkezeti alapjaira építették, így elég volt másfél év a fejlesztésre és olcsóbb lett a gyártás.

Ötven évvel később megint Mustang parkolt az ESB tetején      Fotó: Ford Motor Co.

A sportkocsi nevét eredetileg P-51 Mustang repülőgépről kapta, de a sorozatgyártásúak vadló formájú jelvénye egyértelművé tette a hovatartozást. Nem volt nagy, de szilajra és gyorsra sikeredett. Akinek nem volt elég az alapmodell teljesítménye, az már az első évben közel négyszáz lóerőnyi ménessel rendelhette a sportkocsit, melynek ferdehátú - Fastback - változatát is piacra dobták.

Sokáig népszerű volt a modell, mely többször megújult, ám a nagy változtatások nem mindig tettek jót stílusának: a hetvenes években elvesztette karakterét és belesimult az unalmas amerikai formavilágba. A 2004-es évben bemutatott tanulmánymodellben ismét felébredt a klasszikus sportkocsi és a nem kevéssé retrós modellen már nem csak a jelvény ágaskodott szilaj Mustang módjára. Nem véletlenül kapta meg immár a háromezredik filmszerepét a Mustang, második toronyugrása után éppen a Need For Speed jeleneteiben.

Az első modell és az utód is csúcsra jutott Fotó: Ford Motor Co. 

Lee, ló és cowboy főszerepben

Lee Iacocca: A Mustang egy vadló, és nem egy háziasított versenyparipa. Tudományosabban a musztáng kistestű, erős testfelépítésű lófajta, melyet az Észak-Amerikába behozott spanyol lovak elvadult utódjának tekinthetünk, olvasható a Wikipédián. Az óriási területeken önállóan szaporodó egyedekről nem lehet konkrét fajtaleírást adni, vannak állományok, melyekre erősebben hatottak az angol telivér, a quarter lovak, de kevés vérvonal alakult ki a változékonyság következtében. Frank Hopkins lova Hidalgo is egy musztáng volt, együtt nyerték meg 1890-ben az Arab-sivatagon át vezető távlovagló-versenyt. Frank T. Hopkins cowboy a 19. század egyik legnagyobb lóversenyzőjének számított, róla és híres lováról, 2004-ben filmet is készítettek Viggo Mortensen főszereplésével.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....