Renault-csoport

Hogy fog ebből kimászni a Renault?

2022.05.11.

Az orosz invázió közvetlenül és azonnal 2 milliárd eurónyi veszteséget, valamint a Dacia és a Lada márka tervezett szinergiáinak meghiúsulását eredményezi a Renault csoport számára, amennyiben teljesen kivonul Oroszországból.

Ha a Renault csoport elveszíti a moszkvai gyárát és az AvtoVAZ-ban a többségi részesedését, azonnali 2 milliárd eurós leírással, valamint jelentős cash flow veszteséggel számolhat, ami teljesen átírhatja a Luca de Meo által vezényelt és eddig elég hatékony reformokat. A csoport Carlos Ghosn korábbi vezér 2018. novemberi letartóztatásakor indult el a lejtőn és mire újra feltápászkodtak volna, jött a koronavírus-járvány és megint bevitt egy gyomrost a vállalatnak. A Dacia és a Lada közös szinergiái jelentették volna a kiutat a válságból (a 2024-ben érkező új Lada Niva például teljesen a Dacia Dusterre épülne), ezt most rendesen keresztülhúzta Oroszország agresszív háborúja Ukrajnában.

Fény az alagút végén

Két veszteséges év után tavaly már jelentős profitot ért el a Renault csoport (míg 2020 első félévében 7,29 milliárd eurós rekord veszteséget könyveltek el, addig egy évvel később 1,66 milliárd euró nyereséget jelentettek, miközben az operatív nyereségráta 3,6 százalékra hízott), ám a háború miatt ismét ínséges idők jönnek. A nemzetközi nyomás hatására a Renault felfüggesztette a Dacia Duster platformjára épülő három moszkvai modelljének a gyártását és kilátásba helyezte a Lada modelleket gyártó AvtoVAZ-ban tartott többségi részesedésének átruházását. A francia nagyvállalat rögtön csökkentette profitkilátásait az év eleji 4 százalékról 3 százalékra és átcsoportosított 2 milliárd eurót a várható veszteségek fedezésére. A Renault az AvtoVAZ 68 részvényeinek 68 százalékát birtokolja, a csomag értéke mintegy 800 millió euró. A maradék a Rosztek csoport tulajdonában van, amelyet nyugati szankciók sújtanak. A veszteség nagyobb részét a moszkvai gyár értéke jelenti, amelynek üzemeltetője a 100 százalékos Renault tulajdonban lévő Avtoframos.

Az AvtoVAZ-on kívüli az orosz tevékenységen csupán 260 milliós nyereséget termelt (a bevételeinek 0,6 százaléka), amihez a Lada gyártója további 247 millió euró nyereséget tett hozzá, jókora, 8,7 százalékos profitmarzs mellett. Tavaly a Renault csoport mintegy 2,7 millió autót értékesített, amiből 385 ezer volt Lada (14 százalék). Bár az AvtoVAZ esetleges elvesztése rövid távon mély nyomot hagyhat a francia csoportban, nem szabad elfelejteni, hogy az orosz gyártó évekkel ezelőtt még feneketlen pénzeszsákként nyelte el a franciák befektetéseit.

Jó ötletnek tűnt

A Renault 2008-ban vette meg az AvtoVAZ 25 százalékát több mint egymilliárd dollárért, majd fokozatosan növelte részesedését az orosz vállalatban (2017. január 1-jére teljesen konszolidálták a céget a mérlegükben), miközben korszerűsítették a togliatti gyárat is.  Az oroszok 2018-ig masszív veszteséget termeltek: 2015-ben 857 millió dollárt, 2016-ban 762 millió dollárt, 2017-ben pedig már csak 171 millió dollárt. Ha a Renault jövőjét nézzük, az AvtoVAZ elvesztése nem feltétlenül tragikus a vállalat számára. Ghosn feltörekvő piacokat elárasztó olcsó autódömpingjével szemben De Meo magasabb profitot elérő modellek nyugat-európai értékesítésére helyezi a fókuszt, Austral néven máris érkezik az új kompakt szabadidő-autó, a Mégane pedig elektromos platformra váltott.

Van, akinek sikerült

Ha történelmi perspektívába helyezzük, nem a Renault az egyetlen, amely hatalmas csapást szenvedett el és talpra állt. A PSA csoport 2018-ban évi 445 ezer autós gyártási kapacitásról mondott le, miután 2018-ban az Amerikai Egyesült Államok bevezette szigorú gazdasági szankcióit a nukleáris megállapodást felrúgó Iránnal szemben. Azok is olcsó autók voltak egy árérzékeny, alacsony profitot termelő piacon. A Renault akkor is feladni kényszerült egy szeletet az üzletből, épp tervezte felfuttatni iráni gyártási kapacitását 500 ezer egységre. A PSA már Kínában is megégette magát, míg 2014-ben 734 ezer autóját értékesítette a kontinensnyi országban, addig 2019-ben csupán 117 ezret, de Carlos Tavares vezetésével ezen is túltették magukat.

Vége a Lada-Dacia kapcsolatnak?

Luca De Meo - akinek ügyvezetőként az egyik elsőlépése az volt, hogy egy üzleti egységbe csoportosította a Daciát és a Ladát) kénytelen lesz feladni azon tervét, hogy a CMF-B (kisautó) platformon számos Lada és Dacia terméket vezessenek be a jövőben az árérzékeny piacokon. A P13X kódnevű projekt a következő Dacia Dusterrel ezen a platformon számol, de erre épül a kompakt Dacia Bigster, két Lada Niva modell és egy kombi Renault. 85 százaléknyi azonos alkatrésszel évente 1 millió ilyen autót terveznek gyártani - közölte egy februári interjúban De Meo. Ez a terv azonban füstbe menni látszik, méghozzá ágyúfüstbe.

2025-re minden Dacia és Lada modell a CMF-B platformra épülne, köztük hibridek is lesznek. 18-ról 11-re csökkentenék a karosszériaformákat. 2025-re a két márka akár 5 milliárd profitot is termelhetne. Persze mindez csak puszta spekuláció, a jelenlegi helyzetet látva pedig elvetélt ötletnek tűnik. 

A Renault-nak kiutat csak stratégiai újra tervezés jelenthet, a Nissannal kötött szoros kapcsolatok elmélyítését és új szövetségesek keresését: sokat várnak a Geely-vel való együttműködéstől Dél-Koreában.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2025.04.24
Járműkiállítás, tesztvezetés és vezetett túra is várja látogatókat szombaton 10 és 16 óra között a....
2025.04.24
A kaliforniai székhelyű elektromos járműgyártó, a Lucid felvásárolja az ugyancsak amerikai, ....
2025.04.24
Bárhogy is alakul a következő Miami Nagydíj Lando Norris számára, garantáltan nem fog úgy kirúgni a....
2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....