Bemutató

Hobbi, vagy munkagép? - BRP Can-Am Outlander L 450 hazai bemutató

2014.12.10.

A BRP hazai képviseleténél nem várták meg a tavaszi madárcsicsergést, hogy bemutassák a 2015-ös modellpaletta egyik újdonságát, az Outlander L 450-et. A Jetpower főhadiszállásán csapattunk egyet a tengerentúli jövevénnyel és elég meggyőző benyomást keltett bennünk a járgány, noha nem is rendeltetés-szerű körülmények között teszteltünk.

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Kincses Emőke

Mindenekelőtt ez egy munkagép – szögezte le a tájékoztató legelején Bóday Pál újságíró kollégánk, aki ezúttal a Jetpower Hungary Kft. kommunikációs igazgatójaként fogadott bennünket a Dunaharaszti szalon és szerviz területén. Aztán a folytatásból megtudtuk, hogy hazánkban még nem igazán válnak külön egy ATV esetében az egyébként sokoldalú felhasználási területek, úgy, mint például a tengerentúlon, vagy a vén kontinens tehetősebb országaiban. Ott valóban nem csak polgárpukkasztásra vagy természetvédők bosszantására használják a négykerekű, nagyhangú járgányokat, hanem a szó szoros értelmében vett munkagépekként, igavonó erőgépekként.

Itt még tiszta és érintetlen a masina

A tőlünk északabbra fekvő, mezőgazdaságban fejlett országokban például nem számít kirívó esetnek, ha egy adott földterületen dolgozó traktort, vagy kombájnt a föld szélében leparkolva hagynak több éjszakán keresztül és a lakott területek felé vezető utakat nem terhelik nap mint nap a lassú és súlyos járművek közlekedésével, hanem egy ATV-vel könnyítik meg a dolgozók saját és embertársaik életét. A munka elötti és utáni terepezés okozta öröm pedig kimondottan jót tesz a zötykölődésben megfáradt emberfiának, ezzel gondolom egyet ért minden benzingőzzel megfertőzött olvasó.

Jó, persze munkagépnek szánták, de quadként is megállta a helyét

Ha azonban egy kanadai fakitermelő gazdaság portáján nézelődnénk, ott sem találnánk stílus idegennek, hogy a BRP termékei közül többel is olyan mostoha körülmények között dolgoznak, amit nehéz itthon elképzelni, úgy hogy egy szalonban állva sóhajtozunk, hogy vajon látunk-e ilyeneket rönk, és/vagy pótkocsi vontatás közben idehaza még aggkorunk beköszönte elött. Pedig nem olyan távoli ez a valóság, legalábbis a vételár alapján nem mondható annak, hiszen egy bruttó 3 millió forintos gépről beszélünk, melynek ÁFA-ja visszaigényelhető megfelelő jogosultság esetén. Szóval, nem feltétlenül a pénz az akadálya a praktikus és kiváló ár-érték arányú járgányok elterjedésének, hanem sokkal inkább az ismeret, vagy tapasztalat hiánya.

H/Sz/M (mm): 2310/1168/1330, Önsúly: 324 kg, húzókapacitás: 590 kg

Mit is kínál az Outlander L 450, mint belépő modell? Elsősorban másfél millióval karcsúbb vételárat a konkurens modellekhez képest és egy nagyon kiforrt technikát. Milyen munkavégzésre alkalmas? Bármilyen mezőgazdasági, erdészeti területen megállja a helyét, ahol a rákapcsolt munkagép működése nem igényel meghajtást. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a felhasználási területek sokaságát akár a fantáziánkra is bízhatjuk, egy  biztos, ha valaki élményszerű off-road kalandokra vágyna, az semmiképp ne számoljon vele, bár ezen a területen sem hagyott kívánni valót maga után a tesztnapon.

Az erőforrás egy 427 köbcentiméteres, négyütemű, egyhengeres Rotax blokk. A négyszelepes, folyadékhűtéses aggregát 38 lóerőt produkál, melyet egy fokozatmentes (CVT) automata váltón keresztül továbbíthatunk mind a négy kerékre (elöl diffizáras). Mielőtt tovább mennénk a száraz műszaki részletekben, az ausztriában készült blokkra érdemes visszatérni néhány szó erejéig. A Rotax erőforrások megbízhatóságáról mi sem tanúskodik jobban, minthogy az Aprilia, a BMW, és a Buell kétkerekűiben is ilyen szív dobog, no meg persze a Can-Am egyéb termékeiben is (lásd: Spyder, és jet ski) és a Formula 500-as versenyautókban is. A hazai szerviztapasztalatok alapján megtudtuk, hogy ennek a fődarabnak a meghibásodásával még nem jelentkezett senki. A tank 20,5 literes kapacitása normál használat során 4-5 üzemórára elegendő, durvább terepviszonyok, vagy folyamatos, nagy terhelés esetén természetesen akár 10-15 literes üzemóránkénti fogyasztás is könnyen abszolválható.

Szervókormány és rendszámozható homologizáció segíthet a közúti és off-road használatban

Az egyéb paraméterek közül érdemes kiemelni még a 26,7 cm-es szabad hasmagasságot és a 85,8 cm-en található vezető ülésmagasságot. Továbbá pedig a végtelen kiegészítőknek köszönhetően pénztárcafüggő, hogy ki, milyen mértékben kívánja a katalógusból rendelhető extrákkal személyre szabni a leendő munkagépet.

A dunaharaszti jet ski tó körüli dagonyázásról pedig csak annyit, hogy nagy sárban és tempós haladáskor egyáltalán nem volt érezhető, hogy egy munkagéppel lenne dolgunk, ezért is lesz nehéz dolga a hazai importőr kommunikációs szakemberének, ugyanis csak a papíron szereplő számadatok és árcédula győzheti meg a leendő ügyfeleket, hogy nem egy élményvadász quad-dal állnak szemben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..
2024.05.17
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin....
2024.05.17
A brit Alfie Hewett a hivatalos támogatásnak köszönhetően már egy RX 450h+-t vezethet az Egyesült....
2024.05.17
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..