Szegedi Tudományegyetem
Az SZTE Mérnöki Karának küldetése, hogy hidat képezzen a középszintű oktatás és a munkaerőpiac szereplői között. Ennek fényében már ötödik alkalommal szervezték meg a „Híd az egyetemi mérnökképzésbe” című konferenciát. Az eseményen a régió szakképző iskoláinak, szakképzési centrumainak, gimnáziumainak vezetői vettek részt közel 30 különböző intézményből, valamint ott voltak a kar duális és kooperatív képzési partnerei is.
Prof. Dr. Sárosi József dékán mutatta be az SZTE Mérnöki Kar képzési kínálatát és az egyetem nyújtotta lehetőségeket. A mérnökképzésről, mint perspektíva a középiskolások számára Erdélyi Margit, a Szegedi Szakképzési Centrum főigazgatója és Kulcsár László, az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium igazgatóhelyettese beszélt. A duális és kooperatív képzési lehetőségeket Dr. Péter Szabó István, az SZTE Mérnöki Kar Duális Képzési Központjának vezetője mutatta be.
Előadásában egyebek között kitért arra a november végi hírre, hogy a jövőben gépjárműtechnikai mérnököket is képeznek. A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara - érzékelve a régióban zajló jelentős járműipari fejlesztéseket - új, innovatív képzési lehetőséggel bővíti kínálatát. A 2024/2025-ös tanév tavaszi félévétől a gépészmérnöki alapképzésben részt vevő hallgatók választhatják a gépjárműtechnikai specializációt a már meglévő folyamattechnikai és gépészeti üzemfenntartási mellett.
A specializáció várhatóan szoros együttműködésre épül majd a Szegedre érkező nagyberuházókkal, elsősorban a BYD-vel. A Mérnöki Kar nemcsak az új képzési területek megteremtését tartja fontosnak, hanem a széleskörű ipari kapcsolatrendszer kiépítését is. Az intézmény 150-200 céggel áll partnerségben, amelyek közül csaknem 80 kínál duális vagy kooperatív képzési lehetőséget a hallgatók számára. Az új gépjárműtechnikai specializáció célja, hogy olyan mérnököket képezzen, akik képesek a járműipar kihívásaira innovatív megoldásokkal reagálni.
Péter Szabó István büszkén beszélt arról, hogy a kar hallgatói csapatai rendszeresen rész vesznek és sikeresen szerepelnek a Shell Eco-Marathonon és az Aventics Pneumobil versenyeken. Előfordult, hogy az utóbbin, vagyis a mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek nemzetközi összecsapásán egyszerre három csapat is indult a karról. A Szegedi Tudományegyetem tehét neves műszaki felsőoktatási intézményeket „megszégyenítő erővel”, három járművel is képviseltette magát a versenyen.
Szóba került a rakétaépítés, vagyis az SZTE 2022 óta működő Skywalkers csapata is. Legújabb projektjük, harmadik rakétájuk is sikeresen teljesítette küldetését, ezúttal Lengyelországban. A Sierra III névre keresztelt eszköz 2024 szeptemberében Bledow sivatagában, a Meteora Fesztiválon szállhatott fel. A nemzetközi rakétás közösség összekovácsolására szervezett eseményen a szegedi csapat tagjai nem versenyeztek, hanem a felbocsátási lehetőség kihasználására koncentráltak.
A korábbi rakétáktól eltérően a törzs most PVC és üvegszál kombinációjából készült. Az elektronikán jelentős fejlesztéseket hajtottak végre: így két GPS, két ejtőernyőnyitó és két adatrögzítő modul is helyet kapott az új elektronikai egységben. Az adatokat most már élőben, a repülés közben is figyelhették fedélzeti telemetria segítségével. A felbocsátás és a landolás is hibátlanul sikerült, meghaladva a csapat minden elvárását.
– A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara nagy gondot fordít társadalmi küldetése eredményes teljesítésére, ezért határozott szándéka, hogy partnereivel közösen regionális szinten hatékonyan működő tudásrendszert építsen. Ennek révén a középfokú oktatási szereplők, valamint a vállalati szféra közötti híd szerepet felvállalva segíti a térség fiataljait a középfokú oktatásból az egyetemi mérnökképzésbe való átmenetben, vállalati partnerei közreműködésével pedig az egyetemi képzésen túlmutató életpályát kínál az itt végző hallgatóknak – hangsúlyozta Sárosi József dékán.
Az intézmény a Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Műszaki Technikumával közös együttműködését még magasabb szintre emelte, ugyanis tanulócsoportjaik számára kölcsönös labor- és műhelyhasználatot biztosító szerződést írtak alá. A konferencián további megállapodásokat is kötöttek, melynek értelmében a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Vári Szabó István Szakképző Iskola és Kollégium, a Gyulai Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, a Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola, továbbá a régió hetedik szakképzési centrumaként a Déli Agrárszakképzési Centrum is csatlakozott a Mérnöki Kar partnerintézményeinek sorához.
A „Híd az egyetemi mérnökképzésbe” című konferenciával, illetve az új megállapodások aláírásával egy időben nyílt napot is tartott a kar, ahol érdekes előadásokkal, laborlátogatásokkal várták a műszaki tudományok iránt érdeklődőket.
Bemutatták az intézmény 2025 szeptemberében indítani kívánt gyakorlatorientált, hallgatóbarát alapképzési és mesterképzési szakjait, melyeket duális, illetve kooperatív képzési formában is elvégezhetnek a jelentkezők. A kar széleskörű képzési kínálata mellett a felvételi eljárással kapcsolatos legújabb információkról is szó esett.
A Híd konferenciának is helyet adó épületben, a Moszkvai körút 9. szám alatt kiscsoportokban leshettek be a középiskolások a mérnökhallgatók gyakorlati képzéseinek színtereire. A műszaki képzések iránt érdeklődők a Robotika, a Pneumatika-hidraulika, az Irányítástechnika, valamint a CAE laborok felszereltségét, oktatási eszközeit ismerhették meg.
Habár még nem vesz részt a mérnöki kar duális és kooperatív képzési oktatásában az elektromos autókat gyártó, Szegeden már építkező BYD, az óriáscég is jelen volt a nyílt napon. Ministandjuk – információink szerint – az első érdemi nyilvános megjelenésük volt Szegeden és gesztus értékű, hogy ennek az SZTE mérnöki kara adhatott otthont.
A nyílt nap után egy héttel a BYD képviselői ellátogattak a Szegedi SZC Csonka János Technikumba is. Elmondták, hogy ez a multinacionális vállalat miként “építi immár Szegeden is az álmokat”. A végzős diákok a gyorsan növekvő elektromos járműiparban kínált karrier- és fejlődési utakról és lehetőségről kérdezhették a gyár képviselőit.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!