kínai autó
Magyarázatuk szerint az alkatrészhiány amiatt alakult ki, hogy hirtelen megugrott a kínai autók eladása, a pótalkatrészek behozatala pedig nem tudott lépést tartani vele. Erre azonban már hetekkel ezelőtt figyelmeztetett Ilja Pliszov, az Orosz Autóipari Szolgáltatók Szövetségének elnökségi tagja.
A jelenségre valóban nem nehéz magyarázatot találni, hiszen még egy évvel ezelőtt a kínai autók részesedése az orosz piacon körülbelül tízszázalékos volt, most pedig már negyven százalék körüli, és az év végére várhatóan hatvanra emelkedik. A forgalmazott alkatrészek száma azonban nem növekszik, aminek részben logisztikai okai vannak. Az alkatrészek ugyanis vasúton érkeznek Kínából Oroszországba, a vasútvonalak azonban rendkívül túlterheltek a megnövekedett külkereskedelmi forgalom miatt. Előfordul ráadásul, hogy a különböző szállítási tételekből származó alkatrészek eltérőek, és olyat kapnak a vásárlók, amely nem az autójukhoz való. További gond, hogy a kisiparos autószerelők nem férnek hozzá az alkatrész-katalógusokhoz, mert a kínai vállalatok ragaszkodnak ahhoz, hogy járműveiket kizárólag hivatalos márkakereskedésekben szervizeljék.
Autópiaci szakértők arra figyelmeztetnek, hogy amennyiben a mostani helyzet nem oldódik meg belátható időn belül, az megakaszthatja a kínai autók értékesítésének folyamatát. Márpedig jelenleg Oroszországban a három legtöbbet értékesített márka közül kettő kínai, a Haval és a Geely. Őket csak a piacvezető Avtovaz előzi meg, vagyis továbbra is a Ladák a legkelendőbb autók, köztük is a Lada Granta, amelyet orosz népautóként kezdenek emlegetni moszkvai kormánykörökben.