autóbuszgyártás

A hazai buszgyártók összefogását szorgalmazták

2014.11.12.

Csak közös fellépéssel bírhatják rá a hazai autóbusz gyártók az állami döntéshozókat, hogy hosszútávú megrendelésekkel támogassák a magyar ipar fejlődését - hangzott el a 45. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.

Amikor még volt magyar buszgyártás (és Malév is)... Ikarus 55

Megrendítő, szakmai összejöveteleken merőben szokatlan előadást tartott Mészáros Csaba, az evopro tulajdonosa és vezetője a 45. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. A cégvezető idézeteket mutatott az egybegyűlteknek azokból az internetes fórum-bejegyzésekből, amelyek az evopro Modulo családjának a fogadtatását kísérték. Többek közt olyan állításokat, amelyek keresetlen stílusban jelezték, az evopro egymilliárd forintot dobott ki az ablakon egy eladhatatlan jármű kifejlesztésére. A sikeres vállalkozót bizonyára az is megrendítette, hogy forradalmian újszerű midibuszára mindeddig nem sikerült megrendelőt találnia Magyarországon. Fájdalmasan emlegette a BKK Várbusz-tenderét, ahol olasz-német és török gyártók termékét választották a döntéshozók. Mészáros Csaba azt javasolta a magyar autóbuszgyártóknak, hogy fogjanak össze, és dolgozzanak ki öt-hat méretben olyan járműkoncepciót, amelyet közösen fejlesztenek, gyártanak, és amellyel pályáznak. A politikával pedig pártokon átívelő, hosszú távú megegyezést javasol megkötni. Az államnak feladata, hogy kiszámítható megrendelésekkel támogassa a hazai gyártást, fejlesztést, kutatást és felsőfokú képzést. Enélkül, vélekedett az evopro első embere, nem lesz hazai buszgyártás.

Szorítja az idő a járműállomány felújítása ügyében a magyar kormányzatot, amely a vagyonkezelő révén a tulajdonosi jogokat gyakorolja a Volán társaságok felett - derült ki a szakértői tanácskozáson Kerékgyártó Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetőjének előadásából. A Volán-társaságok közszolgáltatási szerződései lejárnak 2016 december 31-én, és nyílt pályázatot kell kiírnia a magyar kormánynak a szolgáltatók kiválasztására. A pályázatban meg kell határozni egyebek mellett azt is, hogy milyen járműállománnyal kell rendelkeznie a pályázónak. Igen ám, de a megrendelő állam nem írhat ki húszéves buszparkra pályázatot, ha pedig fiatalabb átlagéletkort határoz meg, a Volán-társaságok elbuknak. Nincs más hátra, mint hogy két év alatt kell megfiatalítani az állami buszparkot. Ez 2015-re és 2016-ra legalább 500-500 jármű beszerzését jelenti. Ilyen méretű beszerzést azonban elő kell készíteni, hiszen a gyártói kapacitások is végesek. A főosztályvezető szerint jelenleg már csak kisebb adminisztrációs akadályai vannak a pályázatok megjelenésének. Kerékgyártó János röviden említést tett a kormányzat nemzeti autóbuszprogramjáról is. Jelezte, tudja, hogy a program fogadtatása nem egyöntetű, és célként fogalmazta meg, hogy a többségi állami tulajdonú Rába és a Volvo együttműködésének az eredményeként minél több magyar beszállító kerüljön be a piacra.

A magyar gyártmányú autóbuszok legnagyobb lehetséges vásárlói a Volán társaságok. György Tibor, a Volán Egyesülés szállítási igazgatója elmondta, ahhoz, hogy a jelenleg átalakítás alatt álló társaságok járműállománya elérje a nyolc éves átlagéletkort,  ahhoz még idén 330, a következő két évben ezer-ezer buszt kellene beszerezniük, ha pedig tíz éves átlagéletkor a cél, akkor elég az évi 500-500 darab. Ezen felül az eszközállomány állapotának a szinten tartásához évente 4-500 új autóbusz vásárlása indokolt. Autóbuszokra a BKV-nak is szüksége lesz a következő években - mondta el Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes. A fővárosi cég az előttünk álló három-három és fél év alatt ki akarja vonni a használatból mind a 800 Ikarus gyártmányú autóbuszát.

Jámbor Gyula

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.27
Az 1970-es évekig dízelmotorokat szinte kizárólag generátorokba, hajókba és haszongépjárművekbe....
2025.04.27
Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) adatai szerint tavaly 413 kerékpárt loptak el Burgenlandban. Ez....
2025.04.27
A kétszeres világbajnok eddig 13 gyorsaságiból 12-t nyert meg, és fölényesen vezet egy nappal a....
2025.04.27
Kigyulladt egy személyautó trélere az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Balástya....
2025.04.26
Több mint négymillió utassal zárult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első negyedéve. ..
2025.04.26
Elképzelhetetlenül gazdag a termékpalettája az egyre nagyobb tekintélynek örvendő Sanghaji....
2025.04.26
A tavalyi idényben megszerzett újonc bajnoki cím után idén az összetett pontverseny élére tör....
2025.04.26
Burgenlandban az elmúlt öt évben több mint 12 000 nyúl pusztult el az utakon. Az Osztrák....
2025.04.26
A BMW a világ legnagyobb nemzetközi autószalonján rántotta le a leplet új nagyteljesítményű....
2025.04.26
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....