autóbuszgyártás
Amikor még volt magyar buszgyártás (és Malév is)... Ikarus 55
Megrendítő, szakmai összejöveteleken merőben szokatlan előadást tartott Mészáros Csaba, az evopro tulajdonosa és vezetője a 45. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. A cégvezető idézeteket mutatott az egybegyűlteknek azokból az internetes fórum-bejegyzésekből, amelyek az evopro Modulo családjának a fogadtatását kísérték. Többek közt olyan állításokat, amelyek keresetlen stílusban jelezték, az evopro egymilliárd forintot dobott ki az ablakon egy eladhatatlan jármű kifejlesztésére. A sikeres vállalkozót bizonyára az is megrendítette, hogy forradalmian újszerű midibuszára mindeddig nem sikerült megrendelőt találnia Magyarországon. Fájdalmasan emlegette a BKK Várbusz-tenderét, ahol olasz-német és török gyártók termékét választották a döntéshozók. Mészáros Csaba azt javasolta a magyar autóbuszgyártóknak, hogy fogjanak össze, és dolgozzanak ki öt-hat méretben olyan járműkoncepciót, amelyet közösen fejlesztenek, gyártanak, és amellyel pályáznak. A politikával pedig pártokon átívelő, hosszú távú megegyezést javasol megkötni. Az államnak feladata, hogy kiszámítható megrendelésekkel támogassa a hazai gyártást, fejlesztést, kutatást és felsőfokú képzést. Enélkül, vélekedett az evopro első embere, nem lesz hazai buszgyártás.
Szorítja az idő a járműállomány felújítása ügyében a magyar kormányzatot, amely a vagyonkezelő révén a tulajdonosi jogokat gyakorolja a Volán társaságok felett - derült ki a szakértői tanácskozáson Kerékgyártó Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetőjének előadásából. A Volán-társaságok közszolgáltatási szerződései lejárnak 2016 december 31-én, és nyílt pályázatot kell kiírnia a magyar kormánynak a szolgáltatók kiválasztására. A pályázatban meg kell határozni egyebek mellett azt is, hogy milyen járműállománnyal kell rendelkeznie a pályázónak. Igen ám, de a megrendelő állam nem írhat ki húszéves buszparkra pályázatot, ha pedig fiatalabb átlagéletkort határoz meg, a Volán-társaságok elbuknak. Nincs más hátra, mint hogy két év alatt kell megfiatalítani az állami buszparkot. Ez 2015-re és 2016-ra legalább 500-500 jármű beszerzését jelenti. Ilyen méretű beszerzést azonban elő kell készíteni, hiszen a gyártói kapacitások is végesek. A főosztályvezető szerint jelenleg már csak kisebb adminisztrációs akadályai vannak a pályázatok megjelenésének. Kerékgyártó János röviden említést tett a kormányzat nemzeti autóbuszprogramjáról is. Jelezte, tudja, hogy a program fogadtatása nem egyöntetű, és célként fogalmazta meg, hogy a többségi állami tulajdonú Rába és a Volvo együttműködésének az eredményeként minél több magyar beszállító kerüljön be a piacra.
A magyar gyártmányú autóbuszok legnagyobb lehetséges vásárlói a Volán társaságok. György Tibor, a Volán Egyesülés szállítási igazgatója elmondta, ahhoz, hogy a jelenleg átalakítás alatt álló társaságok járműállománya elérje a nyolc éves átlagéletkort, ahhoz még idén 330, a következő két évben ezer-ezer buszt kellene beszerezniük, ha pedig tíz éves átlagéletkor a cél, akkor elég az évi 500-500 darab. Ezen felül az eszközállomány állapotának a szinten tartásához évente 4-500 új autóbusz vásárlása indokolt. Autóbuszokra a BKV-nak is szüksége lesz a következő években - mondta el Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes. A fővárosi cég az előttünk álló három-három és fél év alatt ki akarja vonni a használatból mind a 800 Ikarus gyártmányú autóbuszát.
Jámbor Gyula