kereskedelem

A hazai autózás rendszerváltója: Győző Gábor (1.)

2015.05.14.

Huszonöt éve élvezzük a piacgazdaság örömeit, de nem árt, ha tudjuk, a szabad autópiac is az azt megelőző évtizedekben gyökerezik. Az egzotikus KGST-érában a lengyelekkel zöldséget-gyümölcsöt cseréltünk kokszra, acélra és Polski Fiatra. Győző Gábor-portré, első rész.

Győző Gábor huszonkét éve dolgozik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületénél

- A 90-es évek eleje óta ismerjük egymást, ezért a kedves olvasó biztos elnézi nekünk, hogy tegeződünk. Hogy lettél külkereskedő?

- A jogi egyetemről – ahová főként családi és történelmi okok miatt csak tizedszerre vettek fel – 1965-ben kerültem a Külkereskedelmi Minisztériumba, ahol aztán húsz évet töltöttem el. Nem mondhatnám magam vándormadárnak. Valójában összesen három munkahelyem volt, a minisztériumon kívül egy külkereskedelmi cégnél dolgoztam, majd aztán az MGE-nél töltöttem 22 évet.

- Mit csináltál a minisztériumban?

- Előbb a gépipari főosztályon a műszaki kiszolgálást segítettem. Magyarra fordítva, afféle vevőszolgálati feladatom volt, a KGST-partnertől behozott termékek – ma úgy mondanák – supportjában működtem közre. Meglehetősen unalmas munka volt, nem is sejtettem, hogy később járművek, azon belül főleg személyautók eladásához és supportjához is közöm lesz egyszer. Akkoriban az a megtiszteltetés ért, hogy a magyarok közül először vezethettem egy „kispolszki” prototípust vagy előszériás darabot, a lengyelországi gyár udvarán, amelynek akkor indult a gyártása. Mondhatom, nagy bajban voltam, sehogy sem jöttem rá, hogyan kell elindítani...

A lengyelek titkos fegyvere a békés egymás mellett élés küzdelmeiben: Polski Fiat 126p

- Később aztán mi itthoni magyarok is megismertük azt a kis indítókart az ülés tövében. De hogy kerültél Lengyelországba?

- A KGST sajátos árucsere terepe volt. Minden országnak voltak „kemény” árucikkei, amelyeket a világpiacon is képes volt értékesíteni, és ehhez jött a többi. Az arányos csere kialakítása kétoldalú tárgyalásokon zajlott, ezek hetekig tartottak, évente váltott helyszínekkel. Nekem az a szerencse jutott, hogy a magyar-lengyel tárgyalásokon vehettem részt. Ennek köszönhettem később, hogy úgynevezett tartós kiküldetésben Lengyelországban élhettem a 1974-től 79-ig.

- Milyen tárgyalások zajlottak lengyel-magyar viszonylatban? Mit adtak a lengyelek, mit a magyarok?

- A lengyelek legfőbb exportcikke a koksz volt. Ennek elgázosításával jutott a magyar ipar gázhoz akkor, amikor még nem jött vezetékes földgáz az országba. Amire a lengyeleknek mindig nagy szüksége volt, az az élelmiszer. Ott megmaradt a kisparaszti gazdaságok hegemóniája – nem
téeszesítettek, mint mi – és ezért gyakran nem volt hús a boltokban.

- Lengyel-magyar viszonyban mi volt a diplomácia nyelve? Csak nem orosz?

- Az én székhelyem Katowicében volt, az Sziléziában van, ahol a lengyelek egy része németül is beszélt. Az angol nyelvismeretemmel nem sokra mentem volna, azonban valami titkos tudás előjött belőlem, és máig sem tudom hogyan, de tudtam németül kommunikálni a lengyelekkel.

- Hogy kerültél éppen Katowicébe?

- Lengyelország nem olyan egyközpontú, mint Magyarország. A kereskedelmi
központokat nem a fővárosba telepítették, hanem oda, ahol az iparvidék volt. Sziléziában működött a szénbányászat, a fém- és acélipar központja, és a külkereskedelmi vállalatoknak ott találtak helyet.

- Hogy bírtad a vodkát?

- Ne is mondd! A feladatomhoz tartozott Dél-Lengyelország exportra termelő iparvállalataival a személyes kapcsolattartás. Ezért rengeteget utaztam mindenfelé, valóban a bőrömön éreztem a „lengyel magyar két jó barát” mondás igazságát. A lengyelek mindegyik szomszádjukkal háborút viseltek az elmúlt századokban, és ellenséges érzületet táplálnak irántuk. Bennünket azért szeretnek talán, mert nem kerültünk soha összetűzésbe. A mondóka második fele azonban tényleg az italozással függ össze. Ennek illusztrálásra egy bányász-történetet mondok el. A találkozó helyszínén az asztalokra vizespohárban átlátszó folyadékot tettek mindenki elé, mint nálunk a szónokok elé az ajak nedvesítésére szánt vizet szokás. Óvatlanul belekortyoltam. Elakadt a
lélgzetem, méregerős vodka volt. Az ankét folyamán úgy cseleztem ki a vendéglátóimat, hogy a közelembe tett dísznövény, afféle szobapálma tövét locsolgattam a vodkával.

(Folytatása következik)

Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....