BMW 2

Hátul hajt és alig eszik a legkisebb bajor kupé

2022.07.01.

Miután megtapasztaltam a BMW M240i ördögi erejét és tökéletes stabilitását, kipróbáltam a kettes kupé másik végletét, a hátsókerékhajtású, szupertakarékos BMW 220d Coupét. Szerencsére vezetési élmény maradt benne jócskán.

 

Hogy néz ki?

Mivel nyújtottak rajta, és ezt főleg elöl tették, kicsit olyan ez autó, mintha a Z4 karikatúrája lenne (légellenállási együtthatója 0,26). Hátulról kettes, elölről pedig inkább hármas, az oldalnézete és a mély üléspozíció pedig már a négyesre utal. Aki erős matekból az tudja, hogy akkor ez egy hármas. Vagy mégsem? A lényeg az, hogy a forma így lett arányos, bár a széptől még távol van. Erre mondják: nem néz ki rosszul. De nem is ez a lényeg, hanem kiváló vezethetőségén a hangsúly. És ilyen autóból nem sok van ma már: hosszmotoros, hátsókerékhajtású és dízel.

220d_5

A kompakt négyüléses San Luis Potosí városában, a BMW Group mexikói gyárában készül, hossza 4537 milliméter, szélessége 1838 milliméter, magassága 1390 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2741 milliméter. Utastere az egyes BMW-t idézi, de az extrák bősége a hármasból lehet ismerős. Minden részlet a helyén van, kiváló a felhasznált anyagok minősége, a bőrök és a puha műanyagok tapintása is kellemes. Az M-csomagban kapható kagylósított ülések parádésan tartanak, a fejtámlát is motor mozgatja. Nagyon érzékiek a belső hangulatvilágításért is felelős fénybetétek az ajtókon, már csak ezért megérte kipróbálni az autót… És még hol a vezetési élmény? Mert van az is, hiszen ez a kocsi virtigli BMW.

220d_12

A nagy kijelzőkön (felárért megrendelhető műszerfal-elrendezés 12,3 hüvelyk képátlójú, nagyfelbontású digitális műszerfalból és 10,25 hüvelykes központi kijelzőből áll) gazdag tartalom jeleníthető meg, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig a 9,2 hüvelyk képátlójú, színes vetített kijelző is elérhető. Alapáron hat hangszórós audiorendszert kapunk, a tesztautóban 16 hangszórós Harman Kardon cuccot építettek be hétcsatornás erősítővel és 464 watt teljesítménnyel.

220d_1

A helykínálat elöl megközelíti a 3-as sorozatét, a lapos tetőív miatt hátul ugyanakkor korlátozott a fejtér, és a lábtér is szűkösebb. A BMW 220d Coupé csomagterének térfogata 390 liter. A csomagtér nyílásának alsó peremét a tervezők a közvetlen elődmodellhez képest 35 milliméterrel lejjebb helyezték. A csomagtér funkcionalitása a hátsó üléssor 40:20:40 arányban osztott háttámlájának ledöntésével fokozható, ledöntött ülésekkel hokis táskából kettő is befér. Levehető vonóhorog is rendelhető, amellyel a BMW 2-es Coupé akár 1600 kilogrammot is vontathat.

220d_4

Hogy megy?

A BMW 220d Coupé négyhengeres dízelmotorjában kettős megfúvású turbófeltöltő és 48 volt kapacitású lágyhibrid technológia adja a minden korábbinál erőteljesebb és hatékonyabb működést (plusz 11 lóerőt nyújt a kis villanymotor). Az elektromos támogatás révén már sima komfort módban is vitorlázik az autó gázelvételkor, ezt korábban csak a takarékos eco pro módban tapasztalhattuk meg (igaz, ott hosszabban). A 2.0 liter hengerűrtartalmú hosszmotor maximális teljesítménye 140 kW / 190 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 400 Nm. A modell 6,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, az üresen 16,5 mázsás kocsi végsebessége 237 kilométer/óra. Motorja dízel részecskeszűrővel és nitrogén-oxid-megkötő katalizátorral szerelt SCR rendszerrel dolgozik, maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-temp emissziós szabvány környezetvédelmi előírásait. Emiatt egy picit visszafogott elinduláskor, de menetközben is érezni, hogy szándékosan tompa.

220d_8

A dízelhang hidegen morgós, kívülről hangosnak is mondható, de a jó hangszigetelés menet közben kizárja, a combos nyomaték pedig mindenért kárpótol. Sport módban kapunk még pluszban lélekemelő zengedelmet a hangszórókból, de minek, erről már le lehetne szokni, kiment a divatból.

220d_applecarplay

Nyolcfokozatú automatikus váltója (ZF gyártmány) pedánsan teszi a dolgát, bár a kormány mögül váltófülekkel is kapcsolható, nem szóltam bele a programjába. Ha sietőssé vált a menet, akkor sport fokozatot kapcsoltam, amúgy takarékos eco pro módban használtam az autót, aminek meg is lett az eredménye. A több mint 600 kilométeres teszt során 4,9 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként a kicsi kupé, ami süvegelendő teljesítmény, ilyen használattal a hatótávja akár a 800-1000 kilométert is megközelítheti (tankja 51 literes). Jó, a károgóknak hozzáteszem, hogy ezalatt pár deci AdBlue is fogyott, a kocsit pont átvételkor tankolták meg négy liternyi adalékkal.

220d_2

Milyen vezetni?

Mivel hátul hajt, mint egy rendes BMW, minden méteren érvényesül a vezetés öröme. Mocorog a fenekünk alatt, ahogy egyre több gázt adunk, úgy épül fel fokozatosan az élmény. A kocsi agilis, még talán a négyes kupénál is izgalmasabb. Még ezzel a tompított habzású dízelmotorral is. Mélyen ülünk, közel az aszfalthoz, sokszor ágaskodnom kellett, hogy jobban lássam a sarkait. A padlón ülve úgy éreztem, egy számmal nagyobb a kocsi, mint kéne.

220d_0

A sportfutómű és a 18-as peres gumik miatt kicsit feszesnek éreztem az az elöl MacPherson, hátul ötkaros (könnyűszerkezetes alumínium és acél kettőséből készült lengőkarral) futóművet. Jó úton parádés vele autózni, kátyús aszfalton kevésbé.

A felfüggesztésben használt alkatrészek többségét eredetileg a BMW 4-es sorozat modelljeihez fejlesztették ki, így a mérnökök azokat az új BMW 2-es Coupé sajátosságaihoz hangolva építették be a kompakt modellbe. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztést a súlycsökkentés minimalizálását és a feszesség optimalizálását szem előtt tartva alakították ki. A modell sportos agilitását és menetkomfortját már az alapfelszereltség részeként rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók fokozzák, amelyek nagyobb útegyenetlenségeknél a rugóúthoz igazodva képesek kontrollálni a karosszéria kilengéseit és megakadályozni a hullámzó mozgást. Bár a futóművet nem lehetett a tesztautóban hangolni (feláras tétel), többféle vezetési üzemmódot aktiválhat a sofőr: a kényelemre összpontosító komfort üzemmódot, a takarékos eco pro üzemmódot és a dinamikusan dolgozó sport üzemmódot. Utóbbi egyénre is szabható. A sport futómű megerősített stabilizátor rúddal dolgozik. Erős gázra finoman tolja a fenekét, ahogy kell. Az ESP korán beavatkozik.  Kormányzása pontos, de érzéketlen, túl steril ahhoz, hogy pályán is élvezzük a vezetését. Országúton azonban ki lehet hozni belőle az élmény maximumot. Nekem sikerült.

220d_9

Mennyibe kerül?

A BMW 2-es alapára 13 millió forinttól indul, ezért a 184 lovas 220i modellt vihetjük. A dízel változat (220d) alapára 13,68 millió forint, a tesztautó ennél jóval drágább volt, közel 16 millió forintba került. A modellhez a gyártó alapfelszereltségként kínálja a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszert, a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszert, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és az automata fékező funkcióval dolgozó tempomatot. Az opciós tételek között érdemes felsorolni a sávváltásra figyelmeztető rendszert, a hátsó ütközést megelőző rendszert, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert, a parkolássegítőt, a tolatási segédet, a szép képet adó tolatókamerát. Újdonság a kettes kínálatában a vetített kijelző.

Kép és szöveg: Biró Csongor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....