utánpótlás

Használtteszt: Peugeot 206 - Kis francia kaland

2022.10.02.

Ki ne emlékezne még a kétezres évekre, amikor hirtelen, elárasztotta ez a vagány kisautó hazánk, és Európa útjait? Bő tíz évig gyártották, így elődje sikereit már nem tudta megismételni, (hiszen a 205-ből több mint ötmillió találta gazdára), de nagyon is sokat tett azért, hogy az oroszlános márka autói a mai napig is stabilan az utcakép részei legyenek, mindezt úgy, hogy a legöregebb darabok már a huszadik évüket is elhagyták, ami gombócból is sok, de a nagyvárosi küzdelmes évek duplán számítanak. Most egy kismotoros, benzines darabot hoztam, ami már régen elhagyta a 200.000 kilométert, és igazi ridegtartásban éli városi autóként nem felhőtlen életét. Tartson velem, jön a szeptemberi használtteszt.

A Peugeot otthon van a kisautókban

Én még emlékszem, hogy mennyi 205-ös futott anno hazánkban is. Rendkívül sikeres, és strapabíró szerkezet volt akkor, amikor az embernek csak egy olcsó helyváltoztatási eszközre volt szüksége. Élvezetesen autózható, megbízható járműnek számított, így tényleg nem volt véletlen a sikere. Nem is volt érthető lépés a gyár részéről, hogy a modellváltáskor merészet lépve lefelé fejlesztettek, és a piciny 106-tal pótolták.

A versenytársak 205 utód híján persze jól megerősödtek, így utólag úgy tűnik, nem jött be a gyárnak a szokatlan lépés, és így mindent beletettek a 206-ba, hogy a kisautó szegmensben újra felvegyék a kesztyűt a német, japán, és olasz konkurensekkel Egy teljesen új formavilággal dobbantottak, és az oroszlános arc ekkor vált a márka igazi védjegyévé, na meg persze a hatos szám is: 106-206-306-406-607. 

A kis Peugeot szó szerint felrobbantotta a piacot, mindenki ilyen menő kisautót akart: fiatalok, középkorúak egyaránt lehidaltak a merész formatervtől, a motorháztetőbe integrált légbeömlők, a mérges, de mégsem félelmetes cicaszem, az arányos, mokány, jó kiállású forma tényleg megállja a helyét még évtizedek után is. De szót kell ejteni a jó marketingről is, hiszen ki ne emlékezne azokra a klasszikus reklámokra, amik az autót népszerűsítették.

Széles motorpaletta, jó felszereltség, menő színek

A kétezres években elindult az igény a vásárlók részéről a kényelmi, biztonsági és elektronikai extrákra, így a klíma, a menetbiztonsági extrák, vagy akár az elektromos ablakok is ki nem mondott, de elvárt igények lettek. A 206 szériában adta a sofőr oldali légzsákot, de az ABS-ért, és az oldallégzsákokért még fizetni kellett, ugyanúgy ahogy a klímáért, és extra színárnyalatokért is.

Motorválasztékból sem volt hiány, mert a hatvan lóerős 1.1-től, egészen a 177 le-s kétliteresig bezárólag állt a benzines paletta, dízelből pedig az 1.4, 1.6, és 2.0 HDI motorok voltak azok a dízelek, amik, ha megkapták a megfelelő karbantartást, tartósnak, és takarékosnak bizonyultak. A tesztelt autó egy szerény felszereltségű 1.1-es benzines, amibe klíma nem, de elektromos ablakok, szervokormány, és központizár már jutott, illetve az említett alapáron adott vezető oldali légzsák mellé utasoldali is.

Az autó 98-as megjelenése után 2002-ben kapott egy enyhe faceliftet: átlátszó burát kaptak a fényszórók, és a hátsó lámpán is módosítottak, emellett javítottak az anyagminőségen is.

Érdekesség, hogy a férfiak nehezen találtak kényelmes vezetési pozíciót, főleg a pedálok kialakítására panaszkodtak, és kicsit én is kényelmetlenül éreztem magam, nem feltétlenül állt a megfelelő szögben a gáz, és fékpedál sem. Aztán kiderült, hogy a pedálsor tervezésekor a magassarkúban is gyakran vezető nők voltak a prioritási sorrend elején, így először a Peugeot készített olyan járművet, ami kifejezetten nekik könnyíti meg a mindennapi használatot, akár extra magassarkú cipőben vezetve is.

Dolgok, amik a használattal sem lettek jobbak

Már újkorában is kritizálták a váltót. Így lassan húszéves korára, ennyi kilométerfutás után meg olyan, mintha egy tál bablevesben kotorásznék egy nagy fakanállal. Kifejezetten rossz a váltási érzet, amit a szétkopott váltókulissza tovább roncsol. De az összes sebesség megvan, működik recsegésmentesen a hátramenet is. De a típus hibának számító váltógomb törés ezt a példányt sem kerülte el, már egy utángyártott váltógombot találtam a gyári helyén. Probléma lehet az index kapcsoló kar kotyogása, lógása, ami ezt az autót eddig elkerülte.

Az utastér a málló műbőr kormány miatt elég lehangoló, hiszen a vezető ezzel minden alkalommal találkozik, de kopottak a kárpitok is, viszont bármennyire szidták a kemény műanyagokat, azok nagyon szépen öregszenek, és abszolút nincs viseletes, leélt hatásuk.

Mindig hozzá kell azonban tenni, hogy most 2-400.000 Ft-os kategóriában tanyázunk, nem vagyok képben az aktuális trendi okostelefon árával, de ha tippelnem kellene, akkor ilyen árban mozoghat. Ha valaki egy mutatós, ma is vállalható helyváltoztatási eszközt keres városi, vagy elővárosi használatra, akkor nagyon is meg tud barátkozni ezekkel a dolgokkal. Érdekesség, hogy a tesztautó újkori ára 2,2 millió forint volt, akkor ezért egy közel alap felszereltségű modellt kaptunk, de ötajtós kivitelben, mert ugye az is extrának számított.

Az elől gólyalábas, hátul csatolt lengőkaros futómű igaz, hogy egyszerű, de ebben a korban már zsebbe nyúlós kiadás lehet a típushibának számító hátsó híd rendbe rakása. Cserébe jó hír, hogy sokan foglalkoznak az elkopott alkatrész javításával és felújításával. Keressük a recsegő, ropogó hangokat a hátsó kerekek felől, nézzük meg milyen szögben állnak a hátsó kerekek, emeljük fel az autót a hátsó kerékjárati ívnél, és így kaphatunk képet arról, hogy milyen állapotban van a futómű alkatrész. Végül még egy idegesítő hiba az ajtóhatárolók kopása, lógása, emiatt recsegve-ropogva nyílnak, ez kifejezetten zavaró probléma volt ennél az autónál is.

Ideális városi kisautó

Ha megbarátkozunk a nagyobb valószínűségben előforduló elektronikai hibákkal, és azzal, hogy egy ilyen korú autó már sokkal jobban kívánja a törődést, akkor jó barát lehet a 206-os a napi városi dzsungelharcban. Főleg egy kicsi, benzinmotor esetében, ami itt 1,1 literes, és hatvan lóerős, és fenntartási költségekben nem elenyésző a kisebb motor előnye, és a fogyasztás is barátibb. Nem a belső sáv királya, de lelkesen felpörög, szépen mozog az úton, tehát abszolút élni akar, már csak egy jobb váltó hiányzott a „de jót mentem” érzéshez. Rozsda sajnos van, itt a tornyoknál is, és a karosszérián, illetve alvázon is felfedezhető már.

Még nem bontóérett, de tény, hogy ezzel már bőven számolni kell ilyen korú autó vásárlásakor. Összességében tehát ajánlom friss jogsihoz első, vagy családi második autónak a franciák utolsó nagy dobását. Jelenleg már kétszázezer forintért is kapni, és lesz miből választani, szóval nem szabad elkapkodni, mert ez a kategória már orosz rulett. De a kínálat is jó, és az alkatrészutánpótlás is megoldott, ráadásul az egyszerű technikához nem kell feketeöves autószerelő, a sarki gyorsszervizben is megoldják a hibákat. Jó választás lehet tehát az autózás világába belépőknek, és érkezhet a családba második, városi szaladgáló posztra is, nem véletlen tehát, hogy nem tudunk úgy végig menni az utcán, hogy fél órán belül legalább egyel ne találkozzunk.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is!

Fontosabb adatok:

Lökettérfogat: 1 124 cm³
Nyomaték: 91 Nm
Teljesítmény: 44 kW - 60 LE
Tömeg: 910 kg
Szélesség: 1 652 mm
Magasság: 1 426 mm
Hosszúság: 3 822 mm
Tengelytáv: 2 440 mm

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....