utánpótlás

Használtteszt - Mercedes-Benz A 150 (W169) Mercike, de Mercedes

2023.10.09.

Nem sok Mercedes fordul meg nálam a használt teszt rovatban, és valljuk be, hogy használtautóként sem a legtriviálisabb válasz, mert helyváltoztatási eszköznek luxus, presztízsnek meg kevés. Ehhez képest mégis egész sok szaladgál belőle. A jávorszarvasok persze kiröhögik, a párosujjú patás jól belerondított a gyár legendás ékességébe. De ettől még az A Klasse olyan úttörő, mint Porschénak a Cayenne. Milyen a második generációs prémium kisautó tizenévesen, amikor már leradíroztak rajta néhány garnitúra műkörmöt, megjelölték az összes sarkát, és mégis büszkén feszít a pláza mélygarázsában? Megsúgom, bírja a kiképzést, főleg a második generáció! Ha érdekli a teszt, tartson velem!

Prémium érzés kisautó méretben?

Annak idején mekkorát durrant a "kismerci". Kellett valami, amivel emelhetik az eladási volument, és a városi jármű is lehet prémium, azt meg lehet drágábban mérni, akár egy Golf ára fölé pozícionálni. Jó ötlet az elrendezés, mert hosszú nem lehet, mivel ugye városi kisautó, de akkor már felfelé legyen tágas, és a motort meg majd megpróbálják minél inkább behúzni az utastér irányába, hogy javítsák az egyensúlyt. Nem lett rossz, de a jó nem ilyen: az autó pattog, billeg, olyan, mint egy rövid, de magas buborék. Én mondjuk nem is várok mást egy ilyen formától, és nem is a Kakucs Ringen dörzsöltem vele a rázóköveket.

Kézzelfogható erényei ellenére őt is legalább annyira hálátlanul fogadták, mint nagyapját a Baby Benzt. Aztán ma meg már a 190-esre is porcosodik minden autórajongónak, pláne ha a nagyszárnyas romboló, vagy a tizenegyes rajtszámú Cossie. Na, mielőtt jobban belemerülnénk a hőskorba, vissza a buboréktestű cukisághoz. Aki a Mercedes legsötétebb korszakába érkezett, mert a kétezres években minden inkább összefelé ment. Kevesebb tartósság, de több marketing szöveg, ennek pedig általában a felhasználó itta meg a levét. Na, nem az első, hanem a második, vagy sokadig. A W168 csúnyán öregszik, és mára igencsak egy kopott zokni, ha nem kapta meg a törődést. Újkorában is érezni lehetett rajta, hogy egyszerű. Az eltelt 10-20 évben ez hatványozottan igazzá vált. Ha nem hiszi, próbáljon ki egyet, általában halomban állnak a kereskedésekben, és a kínálat párszáz ezer forinttól indul. Nem éri meg szemmel látható pénzt költeni az életben tartásukra, mert az az autó, ami egyszer rájön, hogy kap, utána egyre többet kér majd. Na, de pont ezért született meg a második generáció a 169-es. Hogy minden gyermekbetegséggel leszámoljon, és a tesztelt autó már a második generáció, ami már a mai korszak színvonala. Igazából ebben azonnal éreztem, hogy Mercedesben ülök, mintha egy C-osztályban ülnék. Puffan az ajtó, vaskos a kormány, végre masszívabb az üléspad, tart az ülés, szép, süppedős a szőnyeg. Súlya van a kezelőszerveknek, tudják, ez a van benne anyag érzet. Ez hiányzott nagyon az elődből.

Mit tud a második generáció?

Sokat fejlődött. Először a futóművel kezdenék, ami mindenképpen előrelépés, főleg a hátsó merev tengely, ami kanyarokban jobban tart, nem pattog úgy el az útról. Összességében érzetre olyan, mintha keményebb futómű lenne az autó alatt, és ezáltal a bólintást, billegést is sikerült valamelyest tompítani. Mindkét nem számára kényelmes az üléspozíció, elég jól magunkra állíthatjuk az ülést, kormányt, a kokpit pedig magasan van, ami nagyon sokat jelent beszállásnál, ide szinte felülni kell. Alacsonyan van az övvonal, -elnézést, hogy fura hasonlattal élek, de legutoljára egy T3-ban éreztem ezt az „antibunker” jelleget. Emellett jó, hogy nem mi vagyunk a legkisebbek a forgalomban, illetve magasról valahogy a tolatás, manőverezés is kényelmes, főleg, hogy egészen vállalható a fordulóköre, nem lesz gond a precíz parkolással. A tesztelt autóban ezt egy tolatóradar is segítette, és ha már az extráknál járunk, akkor az egyik legjobb dolog, ami bekerülhet egy városi kisautóba, az egy automataváltó. Három gyár tud rendes automatát készíteni: köztük van a Mercedes, sőt. A tradicionális csillagtoláshoz elengedhetetlen a fokozatmentes, diadalittas vonulás. Persze, tudom, hogy Amerikában van az őshaza, de a legprecízebben előadni, és „legtöbb anyag van benne érzetet” nekem továbbra is a Mercedes nyújtja.

Extra még a hívogató félbőr, bézs belső, ez minden belteret a legmagasabb szintre emel nálam. Az övre sem ordítva, hanem szolidan figyelmeztet, apróság, de ezek azok, amitől ő több, mint egy versenytárs. Elpuffogtatok még egy unalomig ismételgettet klisét: E osztálytól fölfelé igazi Mercedes a Mercedes. Pedig nem, mert kisautó kategóriában is érezhető a prémium hátszél. A motorja szerintem városi használatra túl erős, ide elég lenne a ménes 95 tagjának harmada is, mert elég egy fél pillanat, és már átlépjük a sebességhatárt, erre külön figyelni kell, vagy állandóan kapcsolgatni a (szerintem) rossz helyre tett tempomat kart. Aki nem Mercedesből ül át, időbe telik majd, míg megszokja. A hely bőven elegendő mind az első, mind a hátsó sorban, a csomagtartó pedig jelzésértékű, viszont a hátsó ülések ledöntésével nagyon egyszerűen bővíthető. Végül pedig a körbeszigetelt, és dinamikus motor, ami egy 1500 köbcentis négyhengeres 95 Le-s benzinmotor. Hozzá kell tenni, hogy a karosszéria 1,2 tonna, tehát egy száz lőerő körüli teljesítményű motor szinte repíti. Vagy csak én érzem így, aki a tesztautóért egy három lóerős robogóval érkezett?

Milyen használtan?

Nos, röviden összefoglalva, egy titkos tipp. Vannak olyanok, akik csak automataváltós autót vezetnek, és tény, hogy csak városban használva hamar megszeretteti magát az emberrel. Spórolni kell rá, mert nem a legolcsóbb alternatíva, de amennyivel drágább, annyival többet is ad komfortban, és tartósságban is. Mert ez a generáció már nem rozsdásodik, és jó Mercedeshez méltón nagyon tartósak a motorjai, tehát egy alap gondoskodással sokáig kitolható az autó élettartama. Az már más kérdés, hogy a szerelők nem szívesen vállalják, mert a motorelrendezés miatt körülményesen szerelhető, ha nem alapkarbantartásra érkezik az ügyfél. Tehát munkadíjban mindenképpen többre készüljünk, főleg ha ki kell venni a motort, hogy hozzáférhető legyen (mondjuk egy vezérléscseréhez).

Motorok közül ajánlott a benzines, és dízel erőforrás is, de ha tippelnem kellene dízelből nehezebb lesz nem visszatekert, és nem sokat futott darabot találni, mint benzinesből. Illetve az autó jellegéből adódóan, a rövid, városi használatra nem is jó a drágábban javítható dízelmotort választani. Még érdemes megemlíteni, hogy ezt a típust is szerelték CVT váltóval, annak az elhanyagolása nagyobb összegű javítást hordoz magában, én a hagyományos bolygóműves automatára esküszöm, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ebben is kell olajat cseréltetni, és ha lehet, olyan szakszervizbe vigyük az autót, ahol láttak már közelről ilyen autót. Az alkatrészárak picivel az átlagutó feletti szinten vannak, de jó hír, hogy ha egyszer megkapja a nullrevíziót, akkor utána sokáig mentes lesz a problémáktól, így lehet vele abszolút hosszútávú, hibamentes üzemre tervezni.

Megfogott ez a kisautó, és fogom is ajánlani ismeretségi körben, ha ilyen paraméterekkel keresne elsősorban hölgy ismerősöm járművet, illetve amennyire toleráns a világ, talán még egy férfi is beleülhet. Én sem bántam meg, hogy kipróbálhattam pár napra, mert nagyon kellemes csalódás, főleg elődjéhez képest. Tartós, megbízható konstrukció, az átlagnál csipetnyivel több exkluzivitással.  

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..