utánpótlás

Használtteszt - Audi A4 Avant 40 TDI Advanced

2024.10.31.

Etalon itthon az A4 B5-ös szériája, még mindig hatalmas mennyiség koptatja az aszfaltot belőlük. De nem csak ez a széria sikerült jól, hanem a modell minden szériája sikeres. Milyen egy alig pár éves, még a matuzsálemekhez képest hamvas testű, alig pár tízezret futott legújabb széria használtként? Mai tesztünkből kiderül.

Etalon Audi

Imádom a márkát, ezer szálon ragaszkodom az ingosltadti anyacéghez, mégsem volt még négykarikás autóm. De nagyon sokaknak igen. Kár, hogy a kamaszkori álmokat a legtöbben csak évtizedek múlva tudják megvalósítani, de legalább sikerül. 1996-ig hatalmasat futott az Audi 80. Apáink emlékezhettek rá, és vágyakozhattak utána. Gyerekként még sokkal találkoztam, de az idő elkoptatta őket a hétköznapi utcaképből. Helyüket átvette a kilencvenes évek közepétől az új modell, ami egyben az Audi kínálatának átalakítását is jelenti, hiszen felállt a klasszikus paletta A2-től A8-ig. Ebből nem nehéz összerakni, hogy a négyes hol helyezkedik el a márka kínálatában. Középkategóriás autó, de hazánkban ízig-vérig felső kategóriás. Volt szerencsém viszonylag hosszabb ideig élvezni egy B5-ös modellben az utazást. Onnantól, hogy megfogtam a kilincset, odáig, amíg a parkolóból visszanéztem rá, végig masszívan adagolta a prémium érzést. De ez a márka mindig is erről szólt, és rendkívül jól meg is maradt ez a tartósság, és kifinomultság hosszú távon is. Véleményem szerint a B5-ös, és a B8-as széria volt a modell életében a két olyan megjelenés, amivel mind műszakilag, mind formavilágában korszakalkotó maradt. Pont a napokban fagylaltozás közben meredtem egy első generációs A4-esre, megdolgozta az élet, már kitudja, hányadik tulajdonos alatt teljesít. De még mindig vonalban állnak rajta a karosszéria elemek, és a legszebb ezüstszínben, megkopottan már, de bemutatása után lassan három évtizeddel is ugyanaz a dicsőség látszik rajta. Ha valaki ilyennel járhatott a kétezres években, igen nagy királynak számított. Az, hogy ilyen jó állapotban a mai napig nagy számban előfordulnak annak köszönhető, hogy karosszériája galvanizált, futóműve igényes és tartós, motorházában pedig leggyakrabban a Volkswagen Csoport legendája, az 1.9 gázolajos ketyeg. Így lett az A4-es egy igazi presztízsmodell itthon, aminek mindegyik szériája ezt a minőséget célozta meg.

Messziről mutatja

Igaz, hogy már három éves, de a legújabb formatervhez, azaz a legfrissebb A4-eshez van dolgom. De őszintén, hogy mi változott a B8-hoz képest? Még nagyobb lett a védjegynek számító single frame hűtőrács, kapott két króm „harcsabajszott” a ködlámpák alá, és szebb rajzolatú a fényszóró. Őszinte fejet hajtok Walter De Silva remekműve előtt, imádom az A5 Coupe-t. A formát a mai napig csiszolják, és az aktuális szériát azzal reklámozzák, hogy milyen sok lehetőség közül választhatja ki a tulajdonos, hogy világítson a fényszórón a nappali menetfény led csíkja. Felesleges extrák rovatunkba pont nem fért bele ez az újítás. Nos, a „boomer” fröcsögésemen túllépve szép ez az autó, és üdvözlőm, hogy kombi. Ez a mélykék árnyalat, a krómokkal, a hagyományos (ezüstszínű!), végre nem matt feketére fújt felnikkel nagyot mutat, kiemeli a szolidan feszítő kerékjárati íveket, az oldalüvegeken végig futó krómdísz pedig szintén nagyon szép kontrasztot ad. A hátsó lámpákkal optikailag szélesítették, és sportosabbá tették a hátsó traktust, itt is jól áll a króm, és büszkeség a 4.0 TDI felirat. Bárcsak a V8-as szuperdízel lenne benne, de nem, csak a szokásos négyhengeres, kétezres, a tesztautóban kétszáz lovas, egyébként mindenre elegendő motort találjuk meg benne. Tökéletesen kiszolgálja az igényeket, ha naponta legalább 50-100 kilométert ingázunk, mert a fogyasztás, és a dízelmotor sajátosságai miatt kis városi távokra nem kifejezetten javasolt. A hétfokozatú DSG váltó itt is parádés, egyszerűen elképzelni sem tudnék jobbat, ha napi közlekedésre kellene az autó, pihentető volt vele a fővárosi dugóban araszolás, de ha akarom, akkor a ménest is szétengedhetem, ilyenkor a kormányról tudom vezérelni, hogy mikor váltsa a következő fokozatot. Minden olyan, amilyennek lennie kell, hogy meglegyen a nagyon elégedett vásárló vagyok érzet a tulajban.

Még mindig szép, de már nem annyira egyedi

Tudom, hogy már sokadszorra emlegetem fel elődjét, de hatalmasat dobott a vagányra rajzolt single frame-el, a nappali menetfényével az előd. Ezt a technokrata felsőbbséget hiányolom az aktuális modellből, valahogy jobban belesimul az egyen kínálatba, a maga módján nem tud olyan formai elemeket felvonultatni, amivel jól elkülöníthető lenne versenytársaitól. Persze tudnának velem vitatkozni a formatervezők, és az elfogult fanatikusok, de én abszolút külső szemlélőként állok hozzá. Üljünk be, menjünk egy kört. Mindent ott hagyott abba, ahol az előd, és pont ugyanazt nyújtja kicsit feltupírozva. Sportos, elegáns, de nem megy át azon a határon, hogy sok legyen. Emiatt nem várhatom, hogy megmondjam melyik oldalán mentem át a százforintoson, ez a futómű nem erről szól, de akár szólhatna is, hiszen az S-Line esetén van némi ültetés, és jönnek mellé a harapósabb fékek is. Egyébként pedig nem is egy ilyen autóban mennék el a határokig, mert egyrészt nem illik, másrészt azért a 200 le, és a 400 Nm nem viccel, és nem is szokta kétszer megkérdezni, hogy kapaszkodsz, kisgazdám? Az anyaghasználat Audisan tökéletes (lesz), ha bepipáljuk hozzá az extralistán a szükséges kiegészítőket. Mivel friss volt az élmény, magabiztosan mondhatom, hogy túlságosan hasonlított a korábban tesztelt Seatra a kormány bőrözése, és aki ült már extraként kérhető félbőr-velúr S-line ülésekben, az jól tudja, hogy mennyivel nagyobb komfortban utazhat azokban a székekben. Ja, hogy az áruk is magasabb? Azt gondolom ezekre a dolgokra érdemes igazán költeni, vagy keresni egy olyan autót a használt piacon, amikben ez már szerepel. Ne értsenek félre, semmi gond az alap szövet ülésekkel, de éles a kontraszt. Az infotaitment rendszer kivitelezése szép, és kényelmes, nekem a sebességváltó kar előválasztójának formája továbbra sem tetszik, de ettől függetlenül ergonomikus. Kifejezetten örültem a klasszikus műszerfalnak, mert nem szerepelt az autó extralistáján a Virtual Cockpit, azaz a digitális műszerfal.

Vezetése semleges

Pont azért nem írtam semmi pejoratív jelzőt, mert nem állná meg a helyét. Egyszerűen hűvös, mint a sör az Oktoberfesten. Minden ki van számolva, és semmi meglepetést nem okoz, hiába keresünk rendkívüli részleteket a formanyelvben, mert nem fogunk találni. De pont ettől lesz szerethető, hiszen a németes precizitást, és a végletekig kicsiszolt ezüst karikát láthatjuk benne. Néha túlságosan sok lett a szürkeség, amiért a beltér például kifejezetten ingerszegény lett, és hiányoznak az extrák, amit ha egyszer valaki kipróbált, akkor bizony nehezen tud majd szabadulni tőlük. Arra gondoltam, hogy inkább lehet, szívesebben keresnék egy vajbőr belsős, összkerekes, nyitható napfénytetős Passatot az Audi árából. Tudom, hogy ahhoz is szerencse kell, de egy viszont biztos, hogy az Audis felárat, amit kifizetünk egy ilyen jól pakolható, mutatós német prémiumért minden alkalommal megérte jelzővel nyugtázunk majd.

Milyen használtan, mik a hibái?

Jól tartja az árát, és elég keresett az A4-es a használt piacon is. A karosszéria mentes a rozsdától, korábbi sérülés szakszerűtlen javításánál lehetnek problémák. A beltér is szépen öregszik, így ha vigyáztak rá, akkor akár tíz év körüli példányokat is találhatunk újszerű állapotban. A motornál csak a szokásos dízel gondokra hívnám fel a figyelmet: -kerülni a rövidtávot, -minőségi üzemanyagot használni (négy tankolásonként prémiummal), -koromlerakódásra figyelni, -felezni a gyári olajcsereperiódust. A teszt végére az is összeállt, hogy kinek lehet jó, egy ilyen Avant. Aki ragaszkodik a márkához, és minőséghez, mert igaz, hogy alkatrészeit megtalálhatjuk a Volkswagen csoport más termékeiben, de orrán mégiscsak büszkén hordja a négy karikát, és aki ragaszkodik ehhez, az úgysem éri be kevesebbel.

Használttesztek itt.

További autós tartalmakért pedig kövessen minket Facebookon is!

Használttesztünk ehavi autóját a Das WeltAuto Centrum Budaörs biztosította.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....
2025.01.25
Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között vagy autópálya, vagy négysávos autóút....
2025.01.25
A felújítás első ütemében ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy....
2025.01.25
A Toyota francia ásza a csütörtök esti harmadik helyről pénteken az első helyre ugrott az....