diagnosztika

Használjuk a hangokat - Zajdiagnosztika (1. rész)

2017.11.06.

A járműdiagnosztikában mindig valamely jellemző mennyiség mérésével próbálunk következtetni egy adott alkatrész állapotára vagy meghibásodásának okaira. Ezek a mennyiségek legtöbbször tapintható vagy elektromos jellemzők, de egyre nagyobb szerepet kap az autóiparban a zajdiagnosztika. Ezt a kevésbé ismert területet térképezzük fel cikksorozatunkban.

Mi is az a zaj?

Ahhoz, hogy a zajt megértsük, először a hang definícióját kell meghatározni. A hang a levegőben, mint közvetítő közegben terjedő nyomáshullám. A zaj pedig különböző intenzitású és frekvenciájú hangok (nyomáshullámok) keveréke. A zaj általában valamilyen információt hordoz a vizsgált rendszer állapotáról, hiszen a zajkibocsátáshoz először valamilyen mechanikai hullámnak (rezgésnek) kell létrejönni a vizsgált testfelszínen, mely elindítja a hanghullámokat.

 

 

Milyen zajokat ismerünk?

A zajokat vagyis a hanghullámok keverékét több csoportba is oszthatjuk a jelalakjuk, illetve periodicitásuk szerint: beszélhetünk sztochasztikus zajokról melyek esetében nem tudunk összefüggéseket fellelni, valami véletlenszerű eloszlást mutat a zaj amplitúdója és frekvenciája, ugyanakkor léteznek determinisztikus, vagyis előre meghatározható, ugyanolyan gerjesztésre ugyanúgy viselkedő rendszerek. A determinisztikus jelek egyik speciális csoportja a periodikus jelek, melyek valamilyen ismétlődést mutatnak az időtartománybeli vizsgálatok során, magyarul bizonyos hanghullámok ismétlődnek.

Diagnosztikai szempontból egyértelműen a determinisztikus zajokat tudjuk felhasználni, azok közül is kiemelkedő a periodikus zajok szerepe, mivel a gépjárművekben a legtöbb felügyelni kívánt alkatrész forgó vagy alternáló mozgást végez, azaz önmaga is periodikus működést mutat.

 

A zaj mértékegységei

A hang a levegőben terjedő nyomáshullámokat jelenti, melyből következik, hogy a hangnyomás a légnyomás ingadozását jelenti. A hangnyomás szintjét egy logaritmikus skálán dB mértékegységgel jelölik.

 

 

Ha nem időtartományban vizsgáljuk a hangot, akkor jellegzetes frekvenciákat tudunk vizsgálni. Mivel a hang longitudinális hullám, ezért az időben mért jelet egy transzformáció segítségével frekvenciatartományba lehet konvertálni. A frekvencia-vizsgálat lényege, hogy a különböző frekvenciájú és erősségű hangokból összeálló zajokat szétbontsuk alkotóelemeire, így láthatjuk, hogy mely frekvenciák dominánsak a zajban. A jellegzetes frekvenciákat Hz mértékegységben szokás megadni.

 

Milyen zajforrások vannak egy járműben?

A gépjárműnek egyik legnagyobb zajforrása a belső égésű motor, melyet próbálnak egyre jobban hangszigetelni, hogy az utastérben ne érezzük túl hangosnak. A zajért a motor esetében az egymással érintkező, egymáson elmozduló alkatrészek és maga az égési folyamat felelős. Az égési csúcsnyomás összefüggésben van a motor által kibocsátott zajra, ezért is hallottuk hangosabbnak a dízelmotorokat, amíg kevésbé volt leválasztva az utastér a külső zajoktól. A forgó alkatrészek csapágysúrlódása és a levegő keverése is jellegzetes zajt kelt.

A különböző meghibásodások a referenciaértékeknél nagyobb zajjal járnak, így a zajmérés segítségével felfedezhetők. Felsorolunk néhány hibalehetőséget a hajtásláncban, ami a szokásostól eltérő zajkibocsátással jár:

-          kiegyensúlyozatlanság

-          excentricitás

-          tengelygörbülés

-          egytengelyűségi hiba

-          tengelykapcsoló-hiba

-          siklócsapágyak túlzott kopása

-          kenéshiány

-          gördülőelemes csapágyak hibái

-          hajtómű-meghibásodások

-          fogaskerék-problémák

-          lánchajtások hibái

-          szíjhajtások hibái

-          szivattyú-meghibásodások

-          ventilátor-problémák

-          villamos gépek hibái

-          rezonancia jelenségek

-          folyadékok és gázok áramlásával kapcsolatos problémák

 

Miért érdemes zajt mérni?

A zajmérés nagy előnye, hogy úgynevezett „contactless” vagyis érintés nélküli vizsgálatot tesz lehetővé, így nem kell a nehezen hozzáférhető alkatrészre csatlakozni, nem szükséges kiszerelni és nem jár semmiféle roncsolással a mérés elvégzése.

A periodikus jelek könnyen feldolgozhatók és kiértékelhetők, valamint könnyen társíthatók valamely forgó vagy alternáló mozgást végző alkatrészhez.

Vannak olyan esetek is, amikor azért kell zajt mérni, mert ez a mutatója egy minőségi standardnak/elvárásnak. Az autóiparban a komfort egyre nagyobb szerepet kap a fejlesztésben, melyhez már külön mérési szabványok és eljárások tartoznak, ilyen például az NVH-teszt, ahol az utastérben észlelhető zajok és rezgések alapján osztályozzák a járműkomfortot.

 

 

Hogy mérjük a zajt?

A zajmérés eszköztára két fő csoportra osztható: az egyik csoportba tartoznak azok az eszközök (hardverek), melyek szükségesek a zajok rögzítéséhez, a másik csoportba a matematikai és informatikai eszköztár tartozik, melynek feladata a mikrofon jeleinek átalakítása olyan formára, melyet értelmezni tudunk, és ami alapján összehasonlításokat tudunk végezni.

A mikrofonoknak több típusa is létezik, melyek mind használhatók a mérések során, a jelfeldolgozásban egyre inkább a digitális jelek veszik át az uralmat, de az akusztikai mérések során nem lehet megkerülni az analóg részáramköröket.

 

Következő cikkünkben a fent olvasható elméleti alapokra építve megnézzük, hogy a járműdiagnosztikában milyen lehetőségek vannak akusztikai mérésekre, és milyen hibák diagnosztizálhatók a hangok segítségével.

Forrás: 
AVL

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....