fejlesztések

Háromdimenziós nyomtatóval is készülnek Toyota oldtimer alkatrészek

2021.09.28.

A Toyota Gazoo Racing egyedülálló projektje keretében rég nem gyártott, ám a gyűjtők által annál inkább kedvelt típusokhoz kínál az autók üzemben tartásához elengedhetetlen alkatrészeket. A folyamatban mostantól a legmodernebb additív gyártástechnológiák is szerephez jutnak, mint például a 3D nyomtatás.

A Toyota Gazoo Racing 2020 nyarán indította útjára különleges alkatrészgyártó programját. A GR Heritage Parts néven ismert szolgáltatás veterán korú Toyota sportautókhoz – kezdetben a Toyota Supra A70 és A80 szériákhoz, majd a Toyota 2000GT szupersportkocsihoz – kínált újragyártott alkatrészeket. Idén nyáron a gyár történetének egy ikonikus modelljét: Toyota Land Cruiser J40-es szériát is felvették a palettára, így lefedve a veterán Toyoták egyre erősödő piacának oroszlánrészét.

A program néhány kulcsfontosságú alkatrésszel indult, a fejlesztők a visszajelzések, illetve a kereslet függvényében folyamatosan bővítik a portfoliót. A hiánypótló szolgáltatás létfontosságú a gyűjtők, hobbisták számára, hiszen az eredeti gyártásból már régen kivett alkatrészek utánpótlásával biztosítható, hogy üzemben tartsák, folyamatosan használják autóikat.

Ugyanakkor az ehhez kapcsolódó piaci sajátosságok különleges helyzet elé állították a Gazoo Racing szakembereit. Veterán autókhoz nem gazdaságos nagy mennyiségben, hagyományos gyártóüzemben előállítani alkatrészeket. Elengedhetetlen ugyanakkor a kiemelkedő minőség, a méretpontosság, a megfelelő megjelenést és esetleges kezelhetőséget (festhetőséget) biztosító textúra, már csak a Toyota márka minőségi hírneve miatt is.

GR Heritage Parts program vezetői a háromdimenziós nyomtatás technológiájában találták meg az optimális megoldást. Ennek a területnek pedig a japán Solize az egyik úttörője és legnagyobb szakértője: a vállalat az 1990-es évek óta foglalkozik az additív gyártástechnológiák fejlesztésével és alkalmazásával.

A két cég együttműködése a Toyota Supra A70 első ajtajainak belső burkolópaneljével veszi kezdetét. A komplex, nagyméretű idom additív gyártása egyben ipartörténeti mérföldkő is: Japánban most először fordult elő, hogy 3D nyomtatóval állítsanak elő eredeti (azaz nem alkatrészpiaci) autóalkatrészt.

A 3D nyomtatás nem csak gyors gyártásindítást, gazdaságos és rugalmas termelést tesz lehetővé. Mivel a technológia feleslegesség teszi az öntő- és présformákat, az azok legyártásával, tárolásával és szállításával kapcsolatos logisztikai nehézségektől és környezeti terheléstől (CO2-kibocsátás) is mentesíti a gyártót.

A tapasztalatoktól függően a későbbiekben elképzelhető a Solize szélesebb körű szerepvállalása a GR Heritage Parts projektben. Ez az alkatrész-kínálat rugalmas bővítését, a megrendelések gyors teljesítését tenné lehetővé, valamint leegyszerűsítené további ikonikus Toyota modellek költséghatékony bevonását a programba.

Fotó: Toyota, Solize

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....
2025.12.21
Tóbiás és Balambér karácsony előtti közlekedési kalandjában ingyenes foglalkoztatókat, színezőket,....