szakértői vizsgálatok

Hány ponton kell átvizsgálni egy használt autót vásárlás előtt?

2016.10.24.

A válasz egyszerű: minél több ponton. De hogyan csináljuk, hogy semmi ne maradjon ki, hogyan csökkenthetjük a használt autó vásárlás kockázatát a minimálisra?

Eső előtt köpönyeg

A média tele van olyan esetekkel, hogy hogyan fáztak rá a vevők a használt autókkal. Tekert kilométerórák, korábban rommá tört autók találtak gazdára, rengeteg bosszúságot, csalódottságot okozva ezzel az óvatlan vásárlóknak. Mondjuk ki: a hibátlan használt autó ritka, mint a fehér Zorro, de nem is az a lényeg, hogy hibátlan legyen, hanem az, hogy egyrészt ne legyen olyan hibája, amit irreálisan drága megjavítani, másrészt az, hogy a meglévő hibákról előzetesen értesüljünk. Ez az információ az egyik oldalon alkupozíciót teremt, a másikon pedig előre készülhetünk arra, hogy a vétel után mennyit kell még rákölteni a kocsira.

BMW320d2_CS_hegeszt.JPG

Ezt a BMW-t két kocsiból hegesztették – nem vette meg az ügyfél…

Induljunk az elejéről

Magyarországon két dologhoz mindenki ért, az egyik a foci, a másik pedig az autó, vagy tágabban fogalmazva, az autózás, a vezetés. Én vállalom: a focihoz egyáltalán nem értek, ha mondanom kellene egy focistát, lehet, hogy vízilabdázót mondanék...

Viszont eddigi életem során igyekeztem mind elméleti, mind pedig gyakorlati szinten mindent elkövetni azért, hogy az autókhoz konyítsak valamelyest. Bár okleveles közlekedésmérnök vagyok, aztán ráhúztam még 5 szemesztert szakmérnöki képzésen a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, voltam gyakorlaton autóbusz gyárban, szervizben, és saját autóm "restaurálásának" is minden fázisán jelen voltam, mégis azt mondom, minden megvizsgált autó után tanulok valamit. Vélt írói vénámban rejlő kompetenciámat kihasználva pedig lassan négy éve igazságügyi műszaki szakértőként dolgozom. Ha nem hiszi, járjon utána.

 

Rusznák András diploamterv képRES.jpg

Rusznák András igazságügyi gépjármű szakértő, a GOR-CAR alapítója

Független szakértőként - főleg az ismeretségi körből - sokan fordultak hozzám használt autó vásárlás előtt, hogy nézzek rá a kiszemelt járgányra, nincs-e benne valami rejtett "botlódrót". Egyre több pozitív visszajelzés érkezett, az ügyfelek már egymásnak ajánlottak, így gondolkodni kezdtem valami új szolgáltatásban, amiben kamatoztatni tudom az évek alatt felgyülemlett tapasztalatot.

November 2-án lesz tíz éve, hogy egy budapesti szakértői irodába felvettek a friss diplomámmal. Egy fiatalos, dinamikus szakértői csapatban kezdtem kitanulni a szakmát. Azóta évente nagyságrendileg 500 autót vizsgálok, vizsgálunk kollégáimmal, lassan bonthatjuk az 5.000-es jubileumi pezsgőt.

Vágjunk bele!

A szolgáltatásra külön vállalkozás indításával csak annyi aggályom volt, hogy a legrövidebb szakvélemény is 6 oldal, amit egyszerűen nem lehet tömegesen gyártani. Kellett hát valami, ami a vizsgálatok kimenetét egyszerűsíti, ráadásul mindenkinek érthető formában tálalja. Ezért kitaláltuk, hogy legyen egy digitális tanúsítvány, ami két sűrű oldalban összegzi a vizsgálat eredményét. Itt egy minta. Aztán sok előkészület, tervezés és főleg fejlesztés után végre megalakult a GOR-CAR!

A cikk címében feltett kérdésre egyszerűen nem is tudom megadni a választ. Sok átvizsgálással foglalkozó vállalkozás egymásra licitál abban, hogy ki-hány ponton vizsgálja meg az autót. Én egyszerűen nem tudom megmondani, hogy hány részletet vizsgálunk meg egy kocsin. Azt azért tudom, hogy a tanúsítvány, amit összeállítottam, majdnem 300 kitöltendő mezőt tartalmaz, de ezen belül is sok alpont van, pl. ki tudja, hogy a diagnosztika hány dolgot vizsgált meg egy lekérdezés alatt. (Ez amúgy autófüggő, de nagyságrendileg, átlagosan több száz értéket vizsgál.) Egyébként a digitális, magyar nyelvű tanúsítványadás egyedülálló a piacon.

dignoszter.jpg

Szemünk fénye, a diagnosztika

De nem is az a fontos, hogy hány ponton lessük meg a kocsit, hanem az, hogy hogyan. Aki napi rendszerességgel ül be a legkülönbözőbb 3-23 éves autókba, amikkel az a dolga, hogy összeírja a hibáit, az már a legkisebb rendellenességre is figyelmes lesz. Nem tudom miért, de egyszerűen valahogyan azonnal beleakad a kezem a rossz kapcsolókba, ülésállító karokba, a szememet pedig vonzza a legkisebb karcolás is.

Ügyfeleim sokszor meglepődve mondják, hogy órák óta nézegetik a kocsit, vagy többször is kijöttek már megnézni, de egy csomó hibát, amire rávilágítok még csak nem is sejtettek.

Sok mindent át kell nézni. Elárulhatnám mindet, de ha nincs az ember fejében egy rendszer, amivel végigvizsgálja a kocsit, akkor úgyis kimarad valami. Ráadásul a szakmérnöki diplomatervem gyakorlatilag egy kézikönyv volt a használt autók megvizsgálásáról és értékeléséről. 116 oldal lett, de ha most kellene megírnom, könnyen 216 lenne.

ruszi_cuccok-037.jpg

Minőségi rétegmérő

És akkor nem beszéltünk még a vizsgálathoz szükséges műszerekről, eszközökről. Nem mondom, hogy egy komplett szervizzel kell felvonulni, de a következő műszerek elengedhetetlenek: mindenekelőtt alap, hogy festékréteg mérővel kell érkezni. Ezek a kütyük már 35.000 Ft-tól kaphatóak, de saját tapasztalat, hogy olcsó húsnak híg a leve itt is. A mi készülékeink a százezres nagyságrendbe tartoznak, cserébe stabilan mérnek 5.000 mikrométerig és teszik mindezt alumíniumon is, az adatokat pedig Bluetooth kapcsolaton keresztül is továbbítják.

A fényképező gép is alapkövetelmény, nem árt ha gyorsan készít minőségi felvételeket, hiszen az idő pénz, a minőség pedig alapkövetelmény, mert ügyfeleink a szemlén készült összes (legalább 50 db) nagyfelbontású fotóhoz hozzáférhetnek a vizsgálat után.

A diagnosztika

Nem volt nehéz belátni, hogy egy modern autó vizsgálata manapság diagnosztika nélkül mit sem ér. Körbenéztünk a piacon és beláttuk, az olcsó verziók annyit érnek, mint halottnak a csók. Így hát lett egy drága, cserébe használható gépünk, amely olyan frissítésekkel és háttértámogatásokkal rendelkezik, hogy az párját ritkítja.

emeles1.jpg

Így azért sok minden vizsgálható

Mobil emelő

Hasonlóan a diagnosztikához, nyilvánvaló, hogy egy autó állapotáról alulnézetből kapjuk a legtöbb információt. Olajfolyások, a futómű lógásai, a kipufogórendszer- az alváz állapota egy sima körbejárással nem igazán vizsgálható. Ezért beszereztünk olyan emelőt, amelyet a helyszínre tudunk vinni és azonnal meg tudjuk vele emelni az autót. Aztán a tapasztalatok azt mutatták, hogy bár az elektromosan működő, általunk csak „batár”-nak becézett emelő nagyon ügyes kis szerkezet, ez csak akkor igaz, ha már valaki kivette a 90 kilós berendezést a szemlés kocsiból, ezért manapság inkább háromtonnás krokodil emelővel dolgozunk a helyszínen.

Krokodik emelő.jpg

Fel kellett készülnünk az alap megbontásos vizsgálatokra is. Egy kerék eltávolításával újabb értékes információkat nyerünk. Ha kell, akár az alsó burkolatokat is levesszük, hogy jobban lássuk a motor- és a váltómű alsó szekcióját.

sam_8985.JPG

Mindezt a helyszínen

Sok kereskedésben gondot jelent, hogy a kocsikat elvigyék valahová, ha a vevő meg szeretné vizsgáltatni. Ez érthető, hiszen a mozgatáshoz üzemanyag kell, nem árt, ha nincs kivonva a forgalomból a kocsi, máskülönben próbarendszám szükséges, és akkor még nem is beszéltünk a járműmozgatás felesleges kockázatával.

Ezért a GOR-CAR Független Járművizsgálat minden esetben az eladás helyszínen zajlik, nem szükséges szervizekkel időpontot egyeztetni, nem fáj a kereskedő feje, hogy mi lesz a kocsival.

Önnel, vagy Ön nélkül

Ügyfeleink két csoportra oszthatók. Az egyik csoport mindenképpen jelen szeretne lenni a vizsgálaton, mert a saját szemével szeretne meggyőződni mindenről, és talán a mi alaposságunkról is. A másik csoport messze lakik a kiszemelt kocsitól és nem akar arra felesleges időt és pénzt áldozni, hogy emiatt utazgasson az országban.

Több év tapasztalata egy helyen

Fontos szót ejteni a tapasztalatról, a járműismeretről. Szériafelszereltséggel nem egyező alkatrészek, utángyártott felnik, nem típus azonos hűtőrács, szakszerűtlen visszajavításra utaló nyomok és még sorolhatnám. Apró jelek, ami mind-mind elárul valamit a vizsgált autóról.

Persze szükség van egy rövid menetpróbára is. Itt sem az a lényeg, hogy mennyire húz a kocsi, hanem vájt füllel kell hallgatózni gyanús zajok, rendellenes hangok után, érezni a kuplung állapotát a bal lábunkban, lepróbálni minden kütyüt az autón az ablakemelőtől a klímaberendezésig.

Nem kell mindenkinek értenie az autókhoz, én sem értek a focihoz. De az okos ember ezt belátja, és inkább áldoz egy átvizsgálásra, semmint, hogy zsákba macskát vegyen. Aki ennél is többet szeretne tudni, annak ide kell kattintani!

Vizsgálatainkból rendszeresen készítünk esettanulmányokat, amelyeket az Autószektor internetes magazin Mesél a szakértő rovatában lehet megtalálni.

Szolgáltatásunk előnyei:

  •   helyszíni vizsgálat – nem kell sehová elvinni a kocsit
  •   ügyfél jelen lehet a vizsgálaton, de ha messze lakik, spórolhat is az utazáson, mert
  •   digitális tanúsítványt készítünk az autóról
  •   több tucat nagy felbontású digitális fényképet készítünk, amit ügyfeleink rendelkezésére bocsátunk
  •   Ügyfeleink előre tudják a járművek hibáit.

 

Ha tetszik, amivel foglalkozunk, kövessen minket a Facebook-on is, a cikk után pedig talál egy űrlapot, amelyben részletes tájékoztatást kérhet a járművizsgálatról.

 

GOR-CAR Független Járművizsgálatok – autók górcső alatt.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....