A HangZóna mai vendége Bogyay Norbert, a gyári állapotú Simsonok magyarországi gyűjtője és ismerője. A mai adása egy vallomással kezdődik: Egy barátom kért meg, hogy segítsek neki egy meglepetés elkészítésében, aminek főszereplője egy Simson segédmotorkerékpár, ami gyári állapotra visszaállítva képezné egy kerek születésnap ajándékát. Gondoltam, mi sem egyszerűbb, hiszen a Simson ott van minden bokorban, én is azon tanultam meg motorozni - egy almazöld S51-esen. A helyzet viszont közel sem ilyen egyszerű, mert drasztikusan megcsappant a kínálat, és a maradék állomány árazása az elképesztő, és a földöntúli jelzők között mozog. Ekkora lett a nosztalgiafelár? Tényleg a németekhez viszik a hazai segédmotorokat? Ma ennek járunk utána, mert vendégem Bogyai Norbert, a gyári állapotú Simsonok magyarországi gyűjtője és ismerője. A HangZóna mai adásában arról beszélgetünk, hogy miért éreznek ennyien nosztalgiát a régi, elavult, de gyári alkatrészekkel mégis a mai napig hibátlanul működő segédmotorokkal szemben?
Tizennégy se' voltam, de valamit éreztem már belül, saját járműre vágytam. Húzni a gázt, harapni a bogarakat, elkapott a szabadság (motorozás) utáni vágy. Mit tesz a gyermek ilyenkor? Hát persze, hogy első motort keres, amire a válasz tíz emberből tíznek ugyanaz volt: vegyél egy Simsont, megtanulsz motorozni, meg bütykölni.
Így is lett, és közben szép csendben megszereztem rajta azokat az életre szóló élményeket, amelyek miatt a mai napig nosztalgiával gondolok a kis NDK-s "csodára".
Korunk tizenévesei viszont már Derbi Sendával, vagy valami menő japán vagy olasz sportrobogóval bontogatják a szárnyaikat. Vagy, ami még rosszabb, ha valami műanyag, elektromos kínai hokedlin.
Szóval, szépen lassan feledésbe merültek a Simsonok? Nem igazán, hiszen a kínálatot vizslatva meglepve tapasztalom, hogy mostanság a legolcsóbb darab negyedmilliótól indul, és nagyjából egymillióig tart az árazás. Pár éve még százazer forint környékén is találhattunk épkézláb darabot, ami működött. Szóval, a régi keletnémet kismotor lezavart egy hipertérugrást, na persze nem ő maga, hanem az "értéke".
Miért kerül ez ennyibe? Mi megy most a piacon? Hová tűnnek a Simsonok?
Erről, és még nagyon sok érdekes dologról beszélgetek Bogyay Norberttel, a gyári állapotú Simsonok magyarországi gyűjtőjével és ismerőjével.
Ha pedig érdekli olvasóinkat a téma, jelezzék emailben (hangzona@autoszektor.hu), vagy facebook oldalunkon, és még több Simsonos tartalommal térünk vissza a jövőben!
A HangZóna korábbi adásait itt találja, a legújabbal pedig jövő héten csütörtökön várunk minden kedves hallgatónkat!
Kérdéseket, észrevételt, témajavaslatot a hangzona@hangzona.hu email címre várjuk.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is.