automata váltó
Ezért van szükség egyre több fokozatú nyomatékváltókra. A ’80-as, majd a ’90-es években megjelentek a négy-ötfokozatú váltók, ám ahhoz, hogy a hatodik sebességfokozatot is elérhessük némi átalakításra volt szükség az extra helyigény miatt. A hagyományos automatikus sebességváltók alappillérei a bolygóműves sebességváltók voltak, melyek napkerékből, három vagy több bolygókerékből és az ezeket körülvevő koszorúkerékből álltak. A német ZF egyike volt azoknak, akik 2002-ben hatalmas áttörést értek el az automatikus sebességváltó kialakításában, azáltal, hogy beépítették a kompakt Lepelletier sebességváltó-koncepciót a bolygóműves sebességváltóikba. Ez lehetővé tette, hogy ugyanakkora vagy kisebb helyen több fokozat valósuljon meg.
Az új sebességváltó a ZF 6HP volt, amely (nem meglepő) az 5HP-t váltotta fel, és először a negyedik generációs BMW 7-es sorozatban jelent meg. Elődeihez képest már kisebb fokozatban és kisebb fordulatszámon is összezárta a tengelykapcsolót, így csúszásmentes kapcsolat alakul ki a motor és a nyomatékváltó között, ami előnyös üzemanyag megtakarítás céljából, valamint új adaptív váltási stratégiát tett lehetővé (ASIS).
A 6Hp mindössze 470 alkatrészt tartalmazott ellentétben az 5Hp-val ami 660-at, így rövidebb (az új kompakt sebességváltónak köszönhetően) valamint 13%-kal könnyebb volt, jobban gyorsult, és 7%-kal kevesebb üzemanyagot használt. A vezérlő és minden, a váltó működéséhez szükséges elektronikus egység bekerült a váltó belsejébe. Most a kettő együtt működhet a legjobb fogyasztás elérése és károsanyag-kibocsátás minimalizálása érdekében. A 6HP később teret adott a 8HP-nek, további két sebességfokozatot és finomítást adva, hogy még hatékonyabb legyen.
A ZF gyártó következő meghatározó lépése a 9HP bevezetése volt 2013-ban. A keresztmotoros autók számára tervezett 9HP meglehetősen különbözött a többi automatikus sebességváltótól. Támogatta a stop/start rendszereket, a hagyományos tengelykapcsolók helyett körmös kapcsolót építettek be a helytakarékosság érdekében.
Sikerült elérni, hogy a váltásokkal együtt járó rángást az érzékelési küszöb alá csökkentsék. A legújabb sebességváltók némelyike a hibrid hajtásrendszerekhez is fel van készítve például az elektromos szivattyúval, amely a hidraulikus nyomás kialakításáért felel, azért, hogy a működése még a motor leállításakor is fennálljon. Az automata váltók a gyors fejlődésükkel ugyanolyan fontos szerepet játszanak az ideális tüzelőanyag-fogyasztás elérésében, mint a motor.
A legújabb hibrid járművekben az elektromotorok a nyomatékváltóval egy egységet képeznek, így az autógyártóknak egyszerűen beszerelhető hibrid hajtálánc áll rendelkezésre. Ez a nyolcsebességes ZF sebességváltó az első, melynek nagyfeszültségű elektromotorja és vezérlője a váltóházba lett beépítve és akár a 160 lóerős teljesítményt is képes leadni tisztán elektromos üzemben.
Pintér Dominika
Őri Péter