automata váltó

A hagyományos automatikus sebességváltók fejlődése

2020.02.14.

A korai háromsebességes úttörőktől egészen a mai kilencsebességű kifinomult koncepciókig, az automatikus sebességváltók a modern hajtásláncok elengedhetetlen elemeivé váltak. Az új évezredben, a gyorsan átalakuló károsanyag- kibocsátási jogszabályok óta, az automatikus sebességváltó technológiai fejlődése felgyorsult. A gazdaságos üzemelés elérése érdekében a motoroknak a lehető legtöbb időt kell a legkisebb fajlagos fogyasztású tartományokban futniuk.

 

Ezért van szükség egyre több fokozatú nyomatékváltókra. A ’80-as, majd a ’90-es években megjelentek a négy-ötfokozatú váltók, ám ahhoz, hogy a hatodik sebességfokozatot is elérhessük némi átalakításra volt szükség az extra helyigény miatt. A hagyományos automatikus sebességváltók alappillérei a bolygóműves sebességváltók voltak, melyek napkerékből, három vagy több bolygókerékből és az ezeket körülvevő koszorúkerékből álltak. A német ZF egyike volt azoknak, akik 2002-ben hatalmas áttörést értek el az automatikus sebességváltó kialakításában, azáltal, hogy beépítették a kompakt Lepelletier sebességváltó-koncepciót a bolygóműves sebességváltóikba. Ez lehetővé tette, hogy ugyanakkora vagy kisebb helyen több fokozat valósuljon meg.

 

 

Az új sebességváltó a ZF 6HP volt, amely (nem meglepő) az 5HP-t váltotta fel, és először a negyedik generációs BMW 7-es sorozatban jelent meg. Elődeihez képest már kisebb fokozatban és kisebb fordulatszámon is összezárta a tengelykapcsolót, így csúszásmentes kapcsolat alakul ki a motor és a nyomatékváltó között, ami előnyös üzemanyag megtakarítás céljából, valamint új adaptív váltási stratégiát tett lehetővé (ASIS).

 

 

A 6Hp mindössze 470 alkatrészt tartalmazott ellentétben az 5Hp-val ami 660-at, így rövidebb (az új kompakt sebességváltónak köszönhetően) valamint 13%-kal könnyebb volt, jobban gyorsult, és 7%-kal kevesebb üzemanyagot használt.  A vezérlő és minden, a váltó működéséhez szükséges elektronikus egység bekerült a váltó belsejébe. Most a kettő együtt működhet a legjobb fogyasztás elérése és károsanyag-kibocsátás minimalizálása érdekében. A 6HP később teret adott a 8HP-nek, további két sebességfokozatot és finomítást adva, hogy még hatékonyabb legyen.

 

 

A ZF gyártó következő meghatározó lépése a 9HP bevezetése volt 2013-ban. A keresztmotoros autók számára tervezett 9HP meglehetősen különbözött a többi automatikus sebességváltótól. Támogatta a stop/start rendszereket, a hagyományos tengelykapcsolók helyett körmös kapcsolót építettek be a helytakarékosság érdekében.

Sikerült elérni, hogy a váltásokkal együtt járó rángást az érzékelési küszöb alá csökkentsék. A legújabb sebességváltók némelyike a hibrid hajtásrendszerekhez is fel van készítve például az elektromos szivattyúval, amely a hidraulikus nyomás kialakításáért felel, azért, hogy a működése még a motor leállításakor is fennálljon. Az automata váltók a gyors fejlődésükkel ugyanolyan fontos szerepet játszanak az ideális tüzelőanyag-fogyasztás elérésében, mint a motor.

A legújabb hibrid járművekben az elektromotorok a nyomatékváltóval egy egységet képeznek, így az autógyártóknak egyszerűen beszerelhető hibrid hajtálánc áll rendelkezésre. Ez a nyolcsebességes ZF sebességváltó az első, melynek nagyfeszültségű elektromotorja és vezérlője a váltóházba lett beépítve és akár a 160 lóerős teljesítményt is képes leadni tisztán elektromos üzemben.

 

Pintér Dominika

Őri Péter

 

Forrás: 
ZF

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....