expedíció

Ha van kedved, még beszállhatsz a globális expedícióba

2022.10.26.

Legendás elődök emlékére és persze kalandvágyból indult két éve a maratoni Tatra túra, ami még mindig tart.

 

Bárki beugorhat a folyamatosan változó összetételű csapatba, persze ha nemcsak kedve és ideje, de pénze is van. Nem kell izgulni, mert megbízható profi stáb szervezi, irányítja az expedíciót, és szervizeli az autót.

Az átlagosan kéthetes szakaszokra osztott útvonalú expedíció 2020. február 22-én rajtolt Prágából és kelet felé indulva októberben fejezte be az első szakaszt: 22 országot utaztak át, majd Vlagyivosztok után következett az afrikai szakasz, mely néhány állandó tagnak már ismert terep, hiszen többször járt ott. A harmadik szakaszhoz áthajózták az autót a chilei San Antonióba.

A Tatra expedíció jelenleg a dél-amerikai kontinenst járja és a cikk írásakor már csak egyetlen ablaka volt nyitott: a 2022. október 4 és 18-a közötti 15 naposra tervezett Ecuador-Kolumbia szakasz ára 44 850 cseh korona, nagyjából 726 ezer forint.

A további etapokra, így november 9-én Bogotából induló és november 23-án, Kolumbiába érkező befejező túrára már minden hely foglalt.

Kétéves előkészület után 2020. február 22-én, szombaton, rajtolt a három évesre tervezett Tatra Világkörül 2 nevű expedíció. Az ötlet akkor született amikor 2009-ben Marek Havlíček másfél éves afrikai utazásán Angolában találkozott a helyi Tatra forgalmazó Petr Holečekkel, akí így nyilatkozott a budapesti megállón: Azért választottuk Tatrat, mert szerintünk ez a legalkalmasabb jármű, amivel bárhová eljutunk a bolygónk legtávolabbi, legeldugottabb helyeire.

A hárommillió cseh koronás költség közösségi adakozásból és szponzoroktól jött össze, erre jött, jön még a beugró tagok pénze. A legnagyobb tételt a Tatra 815 Terrno 1,275 millió cseh koronás ára jelentette, ami mai árfolyamon 20,4 millió forintot.

Ez a Tatra egyike volt annak az iraki katonai megrendelésre készült negyven terepjárónak, amit nem fizettek ki, majd a gyár udvarán álló darabot az expedíció vehette meg. A közvetítésben egy korábbi Tatra expedíciós tag segített.

Az eredeti tervekben többféle jármű szerepelt, volt köztük utánfutós, 6x6-os hajtási rendszerű, végül egy 4x4-es változat lett a befutó. A 2005-ben gyártott, négyezer kilométert futott és raktárban pienő léghűtéses, V8-hengeres, 320 lóerős teljesítményű és minden elektronikus vezérléstől mentes motoros, vagyis bárhol könnyen javítható teherautó jó alapot jelentett a világkörüli úthoz. Az átalakítás során három méteres tengelytávját 4,3 méterre, magasságát 3,85 méterre, üzemanyagtartályát 840 literesre növelték, és kapott két áramfejlesztő generátort.

Van benne kétzónás légkondicionáló, fűtés. 760 literes víztartály, konyha, fürdőszoba a hátsó részben társalkodó és két hálóhely. A kéttonnás teherbírású tetőcsomagtartóból kettő darab háromszemélyes és kettő kétszemélyes sátor hajtható ki.

A csapat állandó oszlopos tagja Marek Havlíček az extrém helyzetek megoldásának specialistája, aki 2008-2010-ben első csehként körbeautózta Afrikát, majd 2016-2018-ban egy furgonnal körbeutazta a világot. Ő az egyetlen, aki teljes időben, azaz három éven át állandó az expedíciós-tag, Marek így nyilatkozott a budapesti megállón: Azért csinálom, mert rájöttem, hogy Csehország és Európa nem a világ közepe, sok helyen sok mindent másképp csinálnak és még az interneten sem tudunk sok mindent arról, hogyan élnek az emberek a Föld más pontjain.

A műszaki problémák megoldója Petr Holeček mérnök tizenkét év alatt több százezer kilométert utazott Tatrával Angolában, így aligha lehet találni olyan embert, aki barátságtalan vidékeken ennyi extrém helyzetet élt meg. Petr évente körülbelül két hónapot töltött a fedélzeten, ő a minőség és biztonság záloga.

A projekt szervezője Kateřina Božková sok hasznos tapasztalattal rendelkezik (médiavilág, utazás, interperszonális kommunikáció), ezért a projektben promócióval, pr. kommunikációval és a csapattagok közötti koordinációjával foglalkozik, miközben több szakaszon részt részt vett, részt vesz.

Lucie Vonásková az idegen kultúrák megismerésének szakértője, az ő feladata a beugrókkal, vagyis az ideiglenes tagokkal való kommunikáció és az expedíció szervezése, ő személyesen is részt vett a közép-ázsiai utazáson. És persze a krónikás Jiří Dvorský operatőr, aki videofelvételeket készít az expedícióról szóló filmsorozathoz.

Elődök és a mai gép

Az alapbázis a csehországi Koprivnice, ahonnan több expedíciós jármű is származik. A katonai célokra fejlesztett, majd Hanzelka és Zikmund által is használt Tatra T805-ösből 1953 és 1960 között 13 624 darabot gyártottak.

Azonos műszaki alapokra építettek a Karosa műveknél 1955-19576-ben hat speciális 4x4-es modellt filmes és expedíciós célokra, majd az 1987-1990-es speciális Tatra 6x6-osterepjáró és a legfrissebb 4x4-est, ami a mostani csapatot szolgálja.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....