Forma 1

"Ha valakinek fájni fog, hát ez van"

2015.10.22.

Bernie Ecclestone ébresztőt fújt az FIA elnökének, Jean Todtnak. A sokak által passzivitása miatt bírált franciának szerinte ideje lenne a sarkára állni a gyári csapatokkal szemben

Sürgősen ki kellene venni az irányítást a nagy autógyártók és gyári csapatok kezéből, jelentette ki nemrég egy tévéinterjúban Bernie Ecclestone, valamint az FIA korábbi elnöke, Max Mosley. Mindketten attól tartanak ugyanis, hogy az önérdekeiktől vezérelt cégek egyszerűen a szakadékba rántják a Forma–1-et. Mindezt arra alapozzák, hogy a sportág nemrég a Mercedes és a Ferrari miatt közel került ahhoz, hogy elveszítse két csapatát, a Red Bullt és a Toro Rossót.

Ecclestone úgy véli, ahhoz, hogy változás történjen, nemcsak neki, az FIA mostani elnökének, Jean Todtnak is a sarkára kellene állnia. „Jean lassan, de biztosan kezd ráébredni arra, hogy ideje bekeményítenünk kicsit, és lépnünk. Ha ez valakinek kicsit fájni fog, hát ez van” – fogalmazott Ecclestone a Telegraph című lapnak.

Todtot sok bírálat éri konfliktuskerülő hozzáállása miatt, valamint azért is, mert elnöklése során jóval nagyobb hangsúlyt fektet az FIA hatáskörébe tartozó egyéb területekre, mint az F1-re. Bár a nyáron jelezte, ha felkérik arra, hogy kezelje a válságot, ő megteszi, Ecclestone-hoz hasonlóan valójában ő is kissé súlytalanná vált. Mindezt a közelmúltban is megtapasztalhattuk. A gyártók és az FIA nemrég arról állapodtak meg, hogy 2016-ban is engedélyezik az év közbeni motorfejlesztést, és bár a szövetség régóta szeretné elérni, hogy mindeközben csökkenjen az erőforrások ára, úgy tűnik, erre a résztvevők ellenállása miatt aligha kerül sor. Todt pedig csak széttárja a karját. „Jelenleg túl magas árat fizetnek a privát csapatok a motorokért. Kértem a gyártókat, hogy engedjenek az árból, de úgy tűnik, őket ez nem igazán érdekli. Viszont egy jobban működő megoldást kell találnunk” – mondta ennek kapcsán a francia.

Majd a fölvetésre is reagált, mely szerint a Mercedes dominanciája a jelen szabálykeretek között csak árt a sportág egészének. „Való igaz, az egyik csapat jobb munkát végzett. De egy másik gyártó már nagyon közel került hozzájuk. És úgy vélem, a többieknek is sikerül majd fölzárkózni. Csak idő kérdése” – intett türelemre mindenkit diplomatikusan. És éppen ez az a magatartás, amely nem tetszik a cselekvést sürgető Ecclestone-nak.

Privát csapatok nélkül nem megy

Egyébként nem ő és Mosley az egyetlen a paddockban, aki úgy véli, le kellene törni a nagycsapatok szarvát. A kanadai üzletember, Walter Wolf (akinek semmi köze a Mercedes sportigazgatójához, Toto Wolffhoz) 1977 és 1979 között működtette saját privát csapatát, mely amolyan csodaként Jody Sheckterrel már első évében bajnoki második helyezést szerzett. Bár csapata F1-es kalandja nem volt hosszú életű, annál legendásabbá vált – elmondása szerint viszont a mai viszonyok közepette eszébe sem jutna belevágni hasonlóba. Mégpedig éppen az Ecclestone-ék által is emlegetett problémák miatt.

„Nem, ehhez túl sok a politika az F1-ben. Ma a Mercedes és a FIAT által tulajdonolt Ferrari túlságosan is nagy. Mindkét csapatnak kiváló vezetői vannak” – nyilatkozta aMotorsportnak. „Nekünk nem kellett motort gyártanunk. A Cosworth megépítette a Ford DFV-t, ami remek volt. Ma a független csapatok már nem is kaphatnak versenyképes erőforrást. Nézzük csak a Williamst, akiknek az autóit Mercedes-motorok hajtják! Ezek a motorok nem ugyanolyanok, mint a gyári Mercedeséi. Vehetsz egy motort, de sosem kapod meg ugyanazt, mint a gyári csapat.”

A volt csapattulajdonos ezzel rá is mutatott a Red Bull jelenlegi problémáinak gyökerére. „A Red Bull 2016-os gyári Ferrari-motort akar. Adrian Newey dolgozott nálam. Ő azért nem akar Ferrari-motort, mert tudja, hogy nem lesz ugyanolyan, mint Vettelé. Ha a Mécachrome építene egy Renault-motort, ami olyan jó lenne, mint a Ferrarié vagy a Mercedesé, a Red Bull is újra az élmezőnyben lenne” – vélekedett.

Végül pedig kiemelte, őt távolról sem Ecclestone leváltásában látja a problémák rendezésének kulcsát, sőt. „Remélem, Bernie marad még pár évig az F1 élén, de már nem a legfiatalabb. Nagyjából ötven éve ismerem őt. Rendkívül okos, ő maga az F1, ezt elhihetik nekem! A többit felejtsék is el! Én inkább amiatt aggódom, mi lesz majd Bernie után. A gond az, hogy ő egy okos üzletember, rendkívül agresszív, és az egész élete az F1-ről szól. Amíg ő itt van, várható javulás. Tetszenek a 2017-re tervezett új szabályok, mert manapság az autók a munka 85%-át elvégzik. Ha visszatérnének a normális szinthez, a helyzet megváltozna. És akkor bizony Vettel és a Ferrari is fölemelkedne” – vélekedett Wolf, aki hangsúlyozta, szerinte a négyszeres bajnok a mezőny legjobbja.

 

(Forrás: Motorsport, telesport.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..
2024.05.17
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin....
2024.05.17
A brit Alfie Hewett a hivatalos támogatásnak köszönhetően már egy RX 450h+-t vezethet az Egyesült....
2024.05.17
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..