zalaegerszegi tesztpálya
Gyorsított közbeszerzési eljárásban kívánja megrendelni a leendő tesztkomplexum terveit az Autóipari Próbapálya Zala Kft., vagyis az a magyar állam tulajdonában álló gazdasági társaság, amely a Zalaegerszeg mellett létrehozandó létesítmény gazdája. A pályázati kiírás szerint a nyertes pályázóval tervezési szerződést kötnek „a zalaegerszegi járműipari tesztpálya létrehozására irányuló fejlesztés megvalósításához szükséges tesztpálya specifikus elemekkel kapcsolatos tervezési feladatok ellátására”. A gyorsított eljárás indokolásaként azt a tavaly nyáron született kormányhatározatot hivatkozzák, amelyben az áll, hogy a tesztpályát ez év végéig kell megépíteni, ehhez pedig nélkülözhetetlen minden releváns eljárás kiemelt gyorsaságú átfutása. A projekt mielőbbi megvalósításának versenyképességi okai is vannak. Azóta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök tavaly májusban bejelentette a tesztközpont megépítését, több ország és vállalat hozott azonnali döntést tesztpálya megépítéséről, illetve fejlesztéséről.
Az egyik előkészítő tanulmány ilyennek látta a leendő pályát
A nyertes ajánlattevő feladata lesz a tesztpálya egyes moduljainak a megtervezése, ezek között van egy dinamikus platform, egy féktesztekre alkalmas modul, egy kezelhetőségi pálya, egy specifikus AD zóna, de autonóm járműtesztelési funkciókat az előző három elembe is beépítenek. Emellett az elemeket úgynevezett technológiai szakaszok kötik össze, belső úton történő tesztelés céljára, megfelelő kommunikációs technológiai infrastruktúra, illetve egy nagysebességű oválpálya engedélyezési tervének az elkészítése. Az első ütem az év végére készül el, a teljes beruházás befejezése pedig 2020 végére várható.
A projekt teljes költségvetése 40 milliárd forint, amelyből az állam 35 milliárd forintot irányzott elő, emellé 3,1 milliárd forintot tesz Zalaegerszeg a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP) meglévő keretéből a célterület fejlesztésére, feltárására, közművekkel és belső utakkal való ellátására, továbbá 250 hektáros területet is biztosít a létesítményhez.
Orbán Viktor tavaly májusban a Műegyetemen tartott, a Jövő autói című konferencián jelentette be a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építését. Az előrejelzések szerint 2025-re az összes újonnan eladott jármű 20 százaléka részlegesen vagy teljesen automatizált lesz. Ha ennek a folyamatnak részesei akarunk lenni, akkor gyors és határozott lépéseket kell tennünk – mondta a kormányfő. Olyan központot építenek ki benzinkutakkal, szállodával és egyéb kiszolgáló létesítményekkel, amelyek lehetővé teszik, hogy a térség országaiban működő járműgyártók tesztelhessék autóikat, akár hetekre, hónapokra ideköltözve. Közép-Európa egyik legnagyobb ilyen beruházása lesz a zalaegerszegi.
Jámbor Gyula