együttműködés

A GRSP Magyarország Egyesület a ROSEE projektben

2014.12.31.

A GRSP Magyarország Egyesület több, mint két évvel ezelőtt csatlakozott a ROSEE (Közlekedésbiztonság a dél-kelet európai régiókban) elnevezésű, több ország részvételével lezajlott közlekedésbiztonsági programhoz, amely 2014 év végével fejeződik be.

A délkelet-európai térségben  – mint a világon mindenütt – a  közúti balesetek komoly társadalmi és gazdasági veszteségeket okoznak. Délkelet-Európa régiói a közlekedésbiztonság szempontjából a legrosszabbul teljesítő területek közé tartoznak Európában, ha csupán a lakosságszámra vetített baleseti halottak számát hasonlítjuk össze: például Görögország, Románia és kisebb mértékben Szlovákia és Magyarország esetében az egymillió főre eső közúti halálesetek száma messze magasabb az Európai Uniós átlagnál, ahol 2010-ben az egymillió lakosra jutó halálesetek száma 62 volt (forrás: CARE adatbázis, valamint országos statisztikai adatok). Mindez persze nem meglepő, hiszen ezeknek az országoknak a motorizációs szintje és fejlődési folyamata elmarad a fejlettnek mondott nyugati országokétól. Ez a helyzet hátráltatja a délkelet-európai régió fejlődését és sürgős fejlesztéseket tesz szükségessé az Európai Unió 2020-ra tervezett közlekedésbiztonsági célkitűzéseinek elérése érdekében. A projekt keretében megvalósuló együttműködés lehetőséget adott a résztvevő országoknak a legfejlettebb országok úgynevezett legjobb gyakorlatainak hazai viszonyokra történő adaptálására és megvalósítására.

A ROSEE projektben hat ország vett részt: Olaszország, Románia, Magyarország, Görögország, Szlovénia és Bulgária. A projekt célja a közlekedésbiztonság javítása a délkelet-európai régió első- és másodrendű közúthálózatain, az Európai Unió Délkelet-európai Együttműködési Programjának finanszírozásában. A program jelmondata, amelyet az abban résztvevő 16 ország közösen választott: "Együtt, közös jövőnkért”.

A ROSEE nemzeti és regionális szinten támogatta a délkelet-európai régió kormányait abban, hogy jobban összehangolják az első- és másodrendű közúthálózatok tervezését és üzemeltetését, külön hangsúlyt fektetve a közlekedésbiztonság és az elérhetőség javítására. Ha az úthálózatok kezelése megfelelő, ritkábban fordulnak elő közúti balesetek, valamint a közúti balesetben elszenvedett sérülések súlyossága is csökkenhet.

A GRSP Magyarország Egyesület a projekt keretében Pest megyében valósított meg mintaprojekteket a védtelen közlekedők biztonságának növelése, az intézményi kapacitás fejlesztése, továbbá a közlekedésbiztonsági szempontok érvényesítése érdekében az úthálózatok tervezése és üzemeltetése terén. Az Egyesület a kiválasztott első és másodrendű útszakaszokon felmérte a közlekedésbiztonsági helyzetet, baleseti elemzést, konfliktusvizsgálatot és közvéleménykutatást is végzett. Ezzel párhuzamosan közlekedésbiztonsági felülvizsgálatokat hajtott végre a kiválasztott pilot útszakaszok infrastrukturális helyzetének felmérésére. Kapacitásbővítő tréningeket szervezett érdekelt felek, szakemberek számára sebességmenedzsment és egyéb releváns témakörökben.

Az elsődleges mintaprogram fő célja volt a közlekedésbiztonság javítása a 2. sz. főút kiválasztott szakaszán, Dunakeszin.  A védtelen közlekedők (főként gyalogosok) közlekedésbiztonságának javítása közlekedésbiztonsági felülvizsgálat és konfliktuselemzés elvégzésével, szakemberek kapacitásfejlesztő tréningjeinek megvalósításával, figyelemfelkeltő kampány lefolytatásával és infrastrukturális beruházásai javaslat kidolgozásával.  A másodlagos mintaprogram során annak a Dunakeszin épült új feltáró útnak a biztonsági helyzetét mérték fel, amely a projekt időtartama alatt készült el a városban. Ennek során beruházási javaslat valamint egy kétéves sebességmenedzsment stratégia és akcióterv készült el a kiválasztott útszakaszok, – újonnan épült feltáró út és környezete – infrastruktúrájának és közlekedésbiztonságának javítása érdekében.

A projekt során a helyi lakosságot is bevonták a munkába, kérdőívek segítségével mérték fel azt, hogy a lakosság hogyan látja környezete közlekedésbiztonsági helyzetét, mit tart a legveszélyesebbnek, milyen javaslatai vannak a helyzet javítása érdekében. Emellett, a kampány részeként Dunakeszin, a helyiek számára egy családi közlekedésbiztonsági napot is szervezett az Egyesület. A rendezvényen résztvevő gyermekek mini KRESZ pályán tanulhatták a legfontosabb közlekedési ismereteket, mentősök segítségével megismerhették az elsősegélynyújtás alapvető fogásait, míg a család felnőtt tagjai KRESZ tesztekkel mérhették fel közlekedési ismereteiket, és kipróbálhatták a  biztonsági öv szimulátort is.

A projekt részeként az Egyesület az abban együttműködő szakmai partnereivel egy kétnapos sebességmenedzsment trénig elnevezésű szakmai programot állított össze, amely a sebességszabályozás témakörét járja körül. Ez a program, azóta országjáró körútra indult, az előadásokon közúti szakemberek, közlekedési rendőrök, közúti szolgáltatók munkatársai ismerkedhetnek részletesen a sebesség rendkívül átfogó témakörével.

A GRSP Magyarország Egyesület partnerei a programokban a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság, Dunakeszi Polgármesteri Hivatal, Pest Megyei Baleset-megelőzési Bizottság, KKK- Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint bevásárlóközpontok voltak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....