járműgyártás

Gondolatjel – Körkörös autógyártás

2021.09.09.

Kezdenek ráébredni az autóipar mérvadó vezetői, hogy katasztrófába vezet Földünk nyersanyagait óriási energiával környezetszennyezéssé alakítani, a két stádium között elég rövid hasznos élettartamú gépjárművekkel. Már keresik a kiutat az eddigi kényszerpályáról, és az újrahasznosító körkörös gyártásban vélik megtalálni. 

Még annak ellenére is, hogy a pandémia és a chiphiány miatt jócskán visszaesett az autóipar, tavaly 56 millió személyautó és 22 millió haszonjármű készült. Mennyi ásványi kincs kellett ehhez, beleértve a vasérctől a villanyautók akkumulátorának ritka földfémjeiig mindent, mennyi kaucsuk a gumikhoz, mennyi energiafelhasználás az üzemekben, és mennyi tengeri, szárazföldi fuvarozás, a bányáktól, ültetvényektől az üzemekig, onnan az autószalonokig! Akkora mennyiségekről van szó, amelyek már komoly mértékben, rövid időtávon is észrevehetően megterhelik, sőt túlterhelik a Kék Bolygót. Nincs az a sok, ami el ne fogyna, ha egyfolytában csak kivesznek belőle.

Ráadásul, eltekintve az átmeneti megingástól, minden egyes vállalat és nemzetgazdaság krédója az állandó növekedés. Termeljünk és értékesítsünk évről-évre többet, akárcsak anno a „szocializmusban”, mikor évről-évre nagyobb tervszámokat adtak ki, és azokat is kötelező volt lázas sztahanovista-munkával túlteljesíteni. Az a szisztéma megbukott, de mára a globális gazdaság vette át csődbe vezető ostobaságát. Nemcsak egyre több árut visz piacra, hanem mind hitványabb minőségűt is, hogy rövidebb időnként kelljen lecserélni a „tartós fogyasztási cikkeket”. Sok becsületes mosógépszerelő és autószervizes mondja ügyfeleinek: tartsák a régit, amíg lehet, mert ócskábbak az újak! És ehhez hozzávehetjük, hogy az erőltetett iramban elterjeszteni, egyeduralkodóvá tenni kívánt elektromos járművek élettartamáról még fogalmunk sincs, hiszen kevesebb ideje vannak forgalomban, mint amennyi hasznos évet elvárnánk tőlük.

Szerencsére vannak azért biztató jelek is. Mintha kezdenének ráébredni nagyvállalatok igazgatói szintjén, hogy már cégük tőzsdei árfolyamát és a részvényeseknek kifizethető osztalékot is hátrányosan befolyásolja a tudatosodó vásárlóközönség nemtetszése, ezért lassacskán lépéskényszerben érzik magukat. Arról persze nincs szó, hogy visszafognák a termelést, javítanák a tartós megbízhatóságot és leszállítanák az árakat – inkább drágítanak, de valamennyire odafigyelnek már a nyersanyagkíméletre. Nyilván nem utolsó sorban az idei ellátási nehézségek hatására…

Az új varázsige a körkörös gazdaság (Circular Economy) és a Reman (Remanufacturing), azaz újragyártás: már eleve úgy tervezik meg a gépjárműveket, hogy minél könnyebb legyen a végső kiselejtezés után szétbontani, anyagfajtánként szétválogatni, és újra felhasználni. Csökken a nyersanyagigény, a kiszolgáltatottság az exportáló országoknak és a szállítás volumene (ez sem mindegy, gondoljunk a Szuezi csatornában elakadt teherhajóra). Tetszetős a kezdeményezés, hogy nem kizsarolni, majd hulladékkal beszennyezni akarják a természetet, hanem átvenni örök körforgását, amelyben minden újrahasznosul. A „gyárts, használd, dobd el”, egyenes vonalat ciklikus folyamat váltja fel.

A Renault már erőteljesen igyekszik átállni az új vonalra, „szemétből aranyat” szlogennel. A ZOE üléshuzata, műszerfal-borítása, váltókonzolja, ajtókárpitja száz százalékig olyan anyagból készül, amelyet autóipari hulladékból, régi biztonsági övekből, ékszíjakból, illetve műanyag-palackokból állított elő egy erre szakosodott, évente háromszáz tonnányit termelő francia vállalat. A Renault egyik üzemegységében évi harmincezer gépkocsi-motort, sebességváltót tisztítanak meg, hoznak rendbe, újítanak fel manuálisan. Ezeket természetesen nem új járművekbe építik be, hanem a szervizhálózaton keresztül kínálják fel, jutányos áron, öreg autójukat üzemben tartani kívánó embereknek.

Gondoltak a villanyautók nyolc-tíz év alatt eredeti kapacitásuk negyedét elvesztő, és ezáltal használhatatlanná vált akkumulátorainak hasznosítására is. Szétbontásuk eredeti anyagösszetevőikre nagyon bonyolult és költséges vegyi folyamatokat és egyéb technológiai lépéseket igényelne, ezért lehetőleg el kell odázni. A végső kiselejtezésig új hasznos életet kapnak az akkuk, épületek energiatárolója lesz belőlük, ahol sokkal kisebb az igénybevétel, mint gépjárművekben. „Használd újra, mielőtt újra feldolgoznád!”

Máshol is friss szelek fújnak. Már régóta megszokott újravágni, újrafutózni a kamionok gumiabroncsának futófelületét, így megsokszorozódik a szövetváz élettartama. A DAF megjelöli járművei műanyag-alkatrészeit, hogy annak alapján hasonló újakat gyárthassanak belőlük. Az MAN felújított motorokat bocsát kedvező áron forgalomba. Több márka már a tervezéskor ügyel, hogy alkatrészek felújíthatók legyenek, ezáltal a költség harminc, az energiafelhasználás nyolcvan százalékkal csökkenthető. A Bosch akkumulátorok műanyag-házának újrahasznosításával gyárt parkolási érzékelőket.

Visszatérve a Renault új szemléletére: mindenkit arra biztatnak, hogy adjon új esélyt régebbi ruhadarabjainak, holmijának, javítsa meg, használja tovább. Aki évente lecseréli gardróbját, háromévente az autóját, sokkal nagyobb ökológiai lábnyomot hagy az indokoltnál, jelentősen csökkentve gyerekei, unokái esélyét, hogy nemcsak luxus-, hanem akár alapigényeiket is kielégíthessék. Ahelyett, hogy nyílegyenes úton menetelnénk a pokolba, tegyünk néhány kört a cirkuláris gazdaság pályáján, utódaink hálásak lesznek érte.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.29
Elindult a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train, az első utasokat szállító,....
2021.11.29
Párizsban az egész városra kiterjesztették a 30 km/órás sebességhatárokat. Brüsszel üdvözölte ezt a....
2021.11.29
A szövetségi kormány 350 millió euróval támogatja az e-autók nem nyilvános töltőállomásainak....
2021.11.29
A napokban ítélték oda az és Év Pickupja 2022/2023 díjat a Toyota legendás pickupja a Hilux....
2021.11.29
A hazai taxitársaságok közül elsőként a Főtaxinál érhető el a robotdiszpécser szolgáltatás, amelyet....
2021.11.29
A számos tagadás ellenére úgy tűnik, Herbert Diess vezérigazgató nem ül olyan szilárdan a....
2021.11.28
Két autó ütközött össze a 19-es kilométernél, Budapest belterületén - írja a police.hu ..
2021.11.28
Időutazás egy különleges géppel egy történelmi terepen. ..
2021.11.28
Vasárnap délután szomorú hírt közölt a Williams-istálló: életének 79. évében elhunyt az alakulatot....
2021.11.28
Az Audi igazgatótanácsának tagja, Hildegard Wortmann még öt évig felel majd a marketing- és....