Gondolatjel

Gondolatjel – Autók szóváltása

2022.05.23.

Sokszor bizonyul elégtelennek az autósok természetes intelligenciája, gyakori a tahó megnyilvánulás egymás felé. A magyar mesterségesintelligencia-fejlesztő Commsignia értelmes, korrekt kommunikációt valósít meg járművek és az infrastruktúra között, célja a balesetek megelőzése és a forgalom folyamatossága.

Ki mint él úgy vezet, szól a mondás. Előzékeny úrvezetők (profi pilóták között is sok az úriember), egy-egy intéssel, fényszóró-villatással segítik a többi közlekedőt, akik köszönő gesztussal, vészvillogóval fejezik ki hálájukat. Így van ez rendjén, de mennyi ellenpéldát látunk!  Aki önző, agresszív, neveletlen, primitív, eszerint viselkedik a volán mögött is, és két ilyen egyén találkozásából, durva mutogatás, ingerült beszólás, szócsata vagy akár tettlegességig fajuló bunyó lehet. Korántsem egységes, nem mindig megfelelő stílusú az autóvezetők egymás közötti kommunikációja, ami jórészt intelligenciahiányra vezethető vissza.

A gépkocsiknak nincsenek érzelmeik, nem akarják egymás lenyomni, sértegetni – nem volna jobb rájuk bízni a kapcsolattartást? Alighanem igen, békésebb lenne közlekedni, ehhez már csak értelmes kommunikációra kell megtanítani a mesterséges intelligenciával többé-kevésbé ellátott járműveket. Éppen ezt tette meg a világ abszolút élvonalában álló magyar szoftverfejlesztő cég, a Commsignia.  

Többször tűnődtem már, hogy okos dolog lenne-e valamennyi közúti gépjárműben bekapcsolt walkie talkie rádiót (Personal Mobile Radio – PMR) tartani, az URH-frekvencián adó-vevő kis készülékkel lehetne egymásnak üzenni, például, hogy gyere csak, beengedlek, vigyázz, nincs jól becsukva a hátsó ajtód, nem ég a világításod! Ám, mire használnák ilyen jó szándékú közlések mellett? Sértegetésekre, trágár beszólásokra, vagy ártatlan tréfálkozásra. Egy ismerősöm kocsijában éppen működött a kis rádió, amikor meghallotta, hogy az ő frekvenciáján egyeztetnek egy féloldali útelzárás forgalomirányítói. A leleményes pilóta azonnal adásra kapcsolt és a mikrofonba kiáltott: Pécs felől delegáció érkezik, adjanak szabad utat! A meglepett jóemberek mindkét irányból leállítottak mindenkit, és a stikliző autós simán átrobogott, széles vigyorral.

Annak idején hazánkban is nagy divat volt az amerikai kamionosoktól átvett CB (Citizens Band), azaz civil frekvenciájú rádió, az Egyesült Államokban saját szlengje alakult ki, azon figyelmeztették egymást a távolsági kamionsofőrök, hogy Smokey Bear (közlekedési rendőr) leselkedik vagy radaroz az út mellett. A mobiltelefon, majd az okostelefon elterjedése, legalábbis nálunk, véget vetett népszerűségének.

Ironikus, hogy ma is „szlengben”, de nem másoknak szinte érthetetlen kamionos zsargonban, hanem a mesterséges intelligencia szoftveres nyelvén kommunikálnak egymással gépjárművek. Ez nem emberi beszéd, hanem számítógépeké, ezért valamennyi jármű és infrastrukturális berendezés érti egymást, de az autó vezetője már a menüből általa kiválasztott nyelven kap figyelmeztetést, útmutatást.

Ez azért lehetséges, mert a Commsignia csak a világszerte használható egységes szoftvert készítette el, és az egyes autógyártók választásától függ, hogy miképp nyilvánuljon meg a computer az ember felé: ültesse át a kódolt üzenetet menüből kiválasztható nyelvre, és jelezze piktogrammal, szöveges üzenettel a műszerfalon, képernyőn, vagy a szélvédőre vetítve, illetve mondjon fel betáplált szövegeket. Az autóvezető már egyszerű, rövid, egyértelmű, könnyen felfogható figyelmeztetést, tanácsot kap, például, hogy a következő utcasaroknál karambol fenyeget, mert a házak takarásában, túl nagy sebességgel közeledik egy jármű, és valószínűleg nem tudja megadni a jobbkéz-szabály szerint járó elsőbbséget.

Előfordulhat, hogy követési távolságot automatikusan tartó sebességszabályozóval halad egy kocsi az autópályán, de radarja csak az előtte haladó járművet látja, annak mozgásához igazodik. Arra már nem reagál, hogy fél kilométerrel odébb sorozatütközés történt, amire késői vészfékezéssel, elfuserált, hirtelen kitérésekkel válaszolhatnak mások. Mennyivel jobb, ha mindenki időben kap figyelmeztetést – ezáltal nemcsak én állhatok meg baj nélkül, hanem a mögöttem robogó negyventonnás kamion sem rohan belém, ami már abszolút életveszélyes lenne.

Ilyesmiről nem az egyes gépkocsik értesítik egymást, hanem az út infrastruktúrája, kamerák, az aszfaltba süllyesztett forgalomészlelő indukciós hurkok, tehát azok is benne vannak a társalgásban. Rengeteg információ áramlik ide-oda, képtelenek lennénk eligazodni káoszukban, ha mindet elénk zúdítanák, csak összezavarnának. A mesterséges intelligencia viszont kiszűri a releváns információkat, és azok alapján vezet minket. Mutatja például, hogy milyen sebességgel kapunk zöldet a következő jelzőlámpánál, illetve, hogy keresztbe jön a zöldnél egy mentőautó, mégis meg kell állnunk. Ezáltal nemcsak biztonságosabb a közlekedés, hanem folyamatosabban is áramlik, nő az utak átbocsátó kapacitása, csökken a menetidő.

Sokan félnek az értelmes autóktól, nem szeretnék, ha túl sok hatáskört veszítenének el, velük szemben. Itt egészen másról van szó, az autóvezető csak figyelmeztetést, tanácsot kap, de az önvezető gépkocsik akár utasításként is értelmezhetik ezeket, ami nagyon megnyugtathatja utasait. Gyorsan terjed a Commsignia rendszere, egyre több autó vált szót egymással és fix készülékekkel, ami összehasonlíthatatlanul jobb, mintha sofőrök keverednének szóváltásba egymással…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....